Vilka ATS-enheter får en inskickad VFR-färdplan?

Diskussion i '010 Luftfartsystemet och säkerhetsstandarder' startad av Fredrik, 2 Maj 2007.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag har en frågeställning som rör hur inskickade VFR-färdplaner vidarebefodras i ATS-systemet här i Sverige.

    Rätta mig om jag har fel nu men när det gäller inlämnade IFR-färdplaner så sprids de till alla ATS-enheter på sträckan som kommer att beröras av en viss flygning?

    Samma resonemang gäller tydigen inte för VFR-färdplaner för när jag för en tid sedan pratade med en flygledare som jobbar på Arlanda, berättade han att inlämnade färdplaner för VFR-trafik inte sprids på samma sätt som för IFR-trafik utan de sprids enbart till avgångs- och ankomstflygplatsen. Detta på grund av en begränsning i datasystemet.

    Jag kan tycka att det hade varit bra om även kontrollområdena på sträckan visste om att jag var på väg. Det kanske skulle göra kommunikationen ännu lite smidigare.

    Någon som kan bekräfta detta resonemang?

    Mvh
    Fredrik
     
  2. Danny

    Danny Ny medlem

    Såvitt jag vet distribuerar FPC flightplan utmed färdsträckan. Ibland missar de dock.
     
  3. Falling

    Falling Medlem

    VFR färdplanerna skickas till avgångsflygplats, destinationsflygplats och de områdeskontroller som passeras på vägen, men inte till de flygplatser du passerar på vägen. T ex om du flyger från Halmstad till Sturup så kommer du antagligen att passera igenom både Ängelholm och Ljungbyheds TMA och de kommer inte ha fått färdplanen.

    Ibland rättar FPC upp distributionen så mellanliggande ATS också får den, men det är inte alltid.

    Personligen skulle jag också vilja att det skickades till alla på vägen, men man kan inte få allt här i livet (just nu i alla fall) :tup
     
  4. TOC

    TOC Ny medlem

    Lämna ESTA ESTL som ALTN.
    Problemet löst?
    mvh/TOC
     
  5. Falling

    Falling Medlem

    Givetvis kan man ju lösa det så, men ska man ut på en lång navigeringsrunda kan det bli en väldig massa alternativ: Tänk dig Östergötland runt; Nyköping, Norrköping, Saab, Malmen och kanske passa på att tjuvtitta på "nyöppnade" Karlsborg...

    Dock så brukar man lämna över information från torn till torn på vägen så man har grundläggande information även om man inte har hela färdplanen.
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tack för era synpunkter och svar!

    Lösningen på min fråga är alltså, för de flygplatser som har egna TMA, att ta med dem som alternativ i den VFR-färdplanering som jag lämnar in? Då får också de flygplatserna vetskap om att jag är på väg? Hur vanligt är det att man gör på det här sättet?

    Nu när jag kollade upp formulärfältet för "alternativa flygplatser" på www.aro.lfv.se så går det som mest att ha två stycken flygplatser angivna.

    Avslutningsvis skulle det ju vara relativt enkelt för LFVs färdplaneringssystem att med vägledning av flyghöjden räkna ut vilka luftrum som kommer att beröras och utifrån det skapa en korrekt distributionslista.
     
  7. TOC

    TOC Ny medlem


    Jag lämnar EFMA som altn. alltid om dest är Tallin eller liknande.Fungerar perfekt.
    Det finns minst ett sätt till att lösa problemet,Det räcker med två altn.,och din färdplan distb,till alla flygplatser som du bestämmer.
    Men jag vet inte om man ska belasta systemet mera än nödvänligt.
    mvh/TOC

    /Redigerat av Fredrik (ordnade till citaten)
     
  8. Falling

    Falling Medlem

    Ring FPC och fråga, de om någon lär ju veta exakt...

    Har dock för mig att de måste göra en manuell färdvägsanalys för att se vilka som berörs och det kanske inte alltid är lätt att se. Alla skriver ju inte ut exakt väg i sin färdplan utan sätter bara ut ett par punkter på måfå.
     
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag får göra det! Nu har jag fått svar på mina frågor. Tack.
     
  10. Gimlet

    Gimlet Ny medlem

    Hej. Detta är en fråga som jag faktiskt kan svara på.

    I Sverige skickar FPC VFR-FPL till TWR där man startar, TWR där man landar och de berörda ACC på vägen. Det vill säga en FPL mellan ESGP-ESSP går till ESGP, ESSP, ESOS (Stockholm ATCC) och ESMM (Malmö ATCC) Det beror på filad flyghöjd om den skickas till ÖKC också.

    FPL skickas inte till TMAn längs vägen eller till alternativflygplats. Så ser reglerna ut idag. FPC tilläggsadresserar andra TWR vid approach (om det står i FPL fält 18.) FPC säger också att de kan lägga till ytterligare adresser på pilotens begäran.

    Men Luftfartsstyrelsen har tänkt på detta och reglerna kommer att ändras så en VFR-FPL skickas till alla "berörda ATS" längs vägen. Jag är inte riktigt säker på när dessa regler träder i kraft.
    På militära färdplaner så adresseras det så redan.
     
  11. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Gimlet, välkommen till Flygfyren! :)

    Tack för det förtydligandet! Då kan jag alltså själv välja om färdplanen skall skickas till ett TMA som jag vet att jag kommer att passera igenom.

    Det låter lovande!

    Mvh
    Fredrik
     
  12. Gimlet

    Gimlet Ny medlem

    Tack.

    Det kan du göra. Men det är väldigt olika hur tornen vill ha det. En del vill ha allt som även flyger "vid sidan av" TMAt, en del tycker inte att de behöver FPL bara för en kort radiokontakt och genomflygning.

    Observera bara att VFR-FPL skickas inte ut till alternativet som regel. Det görs efter att du talat om att du har för avsikt att gå till ditt alternativ.
    Alternativflygplatsen får inte IFR-färdplaner heller.
     
  13. TOC

    TOC Ny medlem

    Äntligen bra information,tack Gimlet !

    När det gäller FPL ex. till Estland via Finland(utan mellanlandning),är det FPC i sverige som delar ut FPL till olika TWR mm,eller är det Finska och Estniska ACC?

    Angående 30 min/max 200 Nm regeln,kommer den att försvinna?
    Vi är nog ensam om den regeln i Europa.
    För mig är regeln inget negativt, är bara nyfiken.
    mvh /TOC
     
  14. Gimlet

    Gimlet Ny medlem

    Fpl med start i Sverige och inlämnad till FPC skickas av FPC till alla som ska ha den hela vägen till destination.

    I ditt exempel så skickas den enligt svenska regler till alla som ska ha den i Sverige, enligt finska AIPn till de som ska ha den i Finland, och enligt Estniska AIPn till de som ska ha den i Estland.

    Sedan om starten i Estland också lämnas in till FPC så skickas den till Estland som får skicka den till alla berörda hela vägen tillbaka.

    Så det är briefing i det landet man startar som får det mesta jobbet...
     
  15. TOC

    TOC Ny medlem

    Tackar!
    Klart o tydligt.
    mvh /TOC
     
  16. Gimlet

    Gimlet Ny medlem

    Nu har de nya reglerna från Luftfartsstyrelsen börjat gälla.

    "VFR-färdplaner och tillhörande flygsäkerhetsmeddelanden skall skickas till de flygtrafikledningsenheter som ansvarar för det luftrum som flygningen kan förväntas beröra." LFS 2007:51
     
  17. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Gimlet, tack för den informationen!

    Mvh
    Fredrik
     
  18. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Krigade mig igenom hela tråden och märkte att jag inte förstog ett skvatt.
    Denna tråd har ett helt hav av förkortningar måste jag säga.

    Någon som har lust att hjälpa mig en bit på vägen? :laugh

    VFR,
    ATS,
    IFR,
    FPC,
    TMA,
    ALTN,
    EFMA,
    FPL,
    ACC,
    ATCC,
    ÖKC.

    (Helt otroligt hur ni kan alla dessa. Hoppas ni är stolta över er själva!! :tup)
     
  19. Falling

    Falling Medlem

    Det är nog lätt att man slänger sig med förkortningar som inte är helt självklara för någon som inte är insatt. Kanske läge att göra en ordlista här på forumet?

    Nå, lite förklaringar kommer här:

    VFR= Visuell Flyg Regler
    ATS= Air Traffic Service (Flygtrafikledning)
    IFR= Instrument Flyg Regler
    FPC= Fligt Planning Center
    TMA= Terminal Area
    ALTN= Alternativ landningsflygplats
    EFMA= Platsindikator för Mariehamns flygplats
    FPL= Färdplan
    ACC= Area Control Center (Områdeskontroll)
    ATCC= Area & Terminal Control Center
    ÖKC= Östgöta Kontroll Central

    Det är vad förkortningarna betyder, vad de sen gör eller innebär kräver ett betydligt längre svar...
     
  20. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Tusen tack!
    Antecknade förkortningarna i min lilla privata "flygbok". Här ska pluggas :p
     
Laddar...

Dela sidan