Vilka flygplan får man flyga ?

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av FOAlexander, 13 November 2008.

  1. FOAlexander

    FOAlexander Ny medlem

    Hejsan.
    Jag har läst någonstans att man får flyga med ett PPL flygplan upp till 5700 kg.
    Stämmer det ? för det låter ganska mycket.

    Mvh : Alexander Chibout
     
  2. Domino

    Domino Ny medlem

    Det stämmer, 5700 kg blir rätt stora flygplan och du får flyga dessa på ditt PPL.

    Men...

    Det är inte bara att hoppa in.
    Har flygplanet ex infällbara ställ, turbomotor, glascockpit, ställbar propeller osv så måste du först och främst ha en skillnadsutbildning på vardera komplex utrustning vilket innebär teori, prov och flygningar innan dessa är klara.

    Om vi sedan kikar på de planen som är lite större och tyngre (men ändå inom 5700 kg) som ex. Cessna 208 Caravan, så är dessa maskiner komplexa i sig och kräver en typ-rating för just den maskinen. Dvs inte bara de generella skillnadsutbildningarna.

    Så, ja du kan flyga stora maskiner på PPL (utan CPL, ATPL ME, IR osv), så länge du håller dig inom Single-engine-piston och gör alla nödvändiga skillnadsutbildningar och ev type-ratingar.

    Rätta mig gärna någon om jag har fel...
     
  3. FOAlexander

    FOAlexander Ny medlem

    tack för svar så snabbt.

    Men hur mycket kostar det att göra en typ-rating på en cessna 208 caravan?
     
  4. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Det är dyrt. Men jag kan rekommendera västerås flygklubb. Om du binder upp dig att flyga fallskärmshoppare gratis, på 3 månader inom en period av 3 år (tror jag att det är), så bjuder dom dig på inflygningen.
    Det här är vad jag har hört, har inte kollat upp det själv, fast tror att det stämmer :tup
     
Laddar...

Dela sidan