Vilka IFR manualer/plates använder du?

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Jonas, 3 September 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Ni som flyger IFR, speciellt privat, vilka manualer/plates använder ni?

    När man nån gång är klar med sitt IR, spenderar man sina pengar på en dyr prenumeration på Jeppesen eller går man ihop och gör det? Kopierar nödvändiga SAS/Jeppesen från nån? Eller kanske kör med AIPen? Känns lite onödigt dyrt att ensam ha en full prenumeration ;(

    Intressant att höra hur ni löst det...

    mvh

    Jonas
     
  2. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej, använder Jeppesen, Jeppview i IPad. Mycket enkelt att ha uppdaterat.

    Mvh / Mats
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej o tack för svar, har du bara den elektroniska varianten? Skriver du ut på papper som backup när du ska flyga? Hur mkt går det abonnemanget på?

    Mvh

    Jonas
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Jag har klarat mig med AIP i ett antal år nu men suktar hela tiden efter en Jeppesenlösning.
     
  5. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej, hade först papper i backup, har dock slutat med det. Skandinavien som jag har kostar väl runt 3000 kr/år.

    Mvh Mats
     
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Aha smidigt! Vågar man lita på att iPaden alltid funkar? Har själv en, den har väl kraschat i andra nav program (kanske buggiga) men Jeppview är väl mer som en PDF-visare. Vad säger regelverket om att använda den istället för papper? Har knappt hört nåt här i Sverige om vad som gäller, men i USA har det varit heta debatter vad jag vet.

    Jonas
     
  7. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej, har back-up i Garmin 1000 MFD och (inte uppdaterade varje gång) papperskopior.
    Gällande nav-programvara till IPad så är Airnav PRO den minst dåliga jag provat. Krachar bara ibland.
    Jeppview är dock INTE en nav-programvara och den har aldrig hittills krånglat. Innan du frågar, jag har laddning av IPad i planet! :)

    Mvh Mats
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Mats, vad är det för maskin du flyger som har laddning?
     
  9. Mats B

    Mats B Medlem

    da42
     
  10. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag antar att det är vanligt cigg-uttag?

    Jonas
     
  11. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    JeppView i iPad låter verkligen intressant. Hur är det med speglingar/reflexer i skärmen? I dager med solljus resp i mörker med (röda) ljuskällor i cockpit? Måste man ha någon typ av skärmskydd?
     
  12. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej, precis dessa farhågor hade jag och kan bara konstatera att det fungerar alldeles utmärkt. Applikationen har en ljusintensitets-kontroll så du väljer själv hur ljusstark skärmen ska vara. Mvh Mats
     
  13. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej, har bara använt AIP plåtar under utbildningen någon gång och känner mig lite rostig när det gäller användandet.

    Har du någon bra metodik för att komplettera saknade uppgifter?

    Tex så saknas ju RVR/Visibility samt komplettering av OCA till DA/MDA.

    Min uppfattning hur man generellt kompletterar värdena vid CAT A fullt fungerande inflygningsljus och baserat på lägsta OCA är ungefär:

    ILS/PAR
    DA(H) = OCA + (diff mellan OCA och 200, ej mindre än 0)
    RVR=550

    LOC/VOR+DME / SRE
    MDA(H)=Som ovan fast 250
    RVR=800

    VOR/NDB
    MDA(H)=Som ovan fast 300
    RVR=900

    Circling
    MDA(H)=Som ovan fast 400
    Visiblity=1500

    Fast det känns som det blir många specialfall beroende på inflygningsljus samt vilken höjd OCA ligger på. Eller kanske alltid räkna på sämsta tänkbara ljus samt högsta OCA (högre OCA kräver längre RVR?) om man flyger En pilot, SEP IFR? Känns som man får lägga rätt mycket tid på att komplettera platarna innan flygning.

    Har du nåt tips eller en enkel metodik? Eller någon annan?

    Jonas
     
  14. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    PS

    Jag fick det informella och radikala tipset av en IFR pilot förut att titta på http://www.navigraph.com som säljer plates billigt för flygsimulering (några kronor styck). Dessa ska ska stämma men är otillåttna att använda förståss IRL. Han själv använde dessa själv när han inte hade tillgång till Jeppesen, bara man jämförde dessa med AIPen.

    Känns som det kan vara en väg istället för att använda AIPen som man själv kompletterat. Förutsatt att man kontrollerat uppgifterna.

    Se bilder nedan för jämförelse ESMS ILS RWY17 Jeppesen vs Navigraph vs AIP

    Kreativt eller upprörande?

    Jonas
     

    Bifogade filer:

  15. control

    control Välkänd medlem

    Tja, till att börja med så är det oftast så pass bra sikt att det aldrig blir aktuellt. Jag kan faktiskt aldrig påminna mig om att jag varit ute när rvr varit under 1500, även när molnbasen varit låg. Det är väl inte mer komplicerat än att ha tabellerna från LFS 2007:50 med sig.

    (De allmänna råden i §4 ger jag dock inte mycket för, så som jag skrivit på annan plats här i forumet)
     
  16. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Manualer

    Kan egentligen bara instämma med control:s inlägg.
    Jag brukar för övrigt köpa ett trip-kit på Skandinavien inkl Finland från Jeppesen ca vart 3.e år och sen stämma av mot AiP inför en flygning.

    Glöm för övrigt aldrig att lusläsa NOTAM omedelbart före flygningen! Jag höll tidigare i vår på att göra en rejäl groda genom att tidigt på morron starta mot Uleåborg med stenhård koll på vädret, öppettider, AIP etc. Steg dock upp tidigt i ottan och körde ut en ny NOTAM och vad läser man där om inte WIP mellan 06 - 11, RWY CLSD.
    Ringde till tornet i Uleåborg, och jodå, arbeten på banan och hon hade sett min färdplan och undrat lite men annars ingen reaktion. Man skulle ju önska att man fick en liten vink via tel eftersom dom har numret etc.
     
  17. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Control, det låter vettigt att RVR sällan är så lågt, antar att det är nåt man lär sig med tiden.

    Kände att det redan kan vara rätt stressigt i cookpit och speciellt om man sitter utan autopilot och ovan på det börja slå upp och tillämpa olika värden ur LFS, med en decimerad IQ :) i IMC (och kanske lite turbolens på det) :tupX2.

    Stellan, bra påpekande! Fick erfara det för någon månad sedan. Destinationen hade WIP till ett visst datum. Jag ringde fredag EM till tornet och bekräfta att det skulle var flygbart from måndag morgon. Innan jag skulle ut till flygplatsen måndag morgon 0500 kollade jag Notam igen och såg då att de de förlängt WIPen. :( Bara att krypa ner i och sova igen ;)

    Jonas
     
  18. PPL

    PPL Ny medlem

    European iAIP

    Jag köpte en iPad/iPhone app som heter European iAIP. Man får approach plates, TAF/METAR, SUP ...... för 45kr/år. Mer info på www.eiaip.com
     
  19. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för tipset! Säkerligen prisvärt, även om det är annars gratis AIP plates som de tillhandahåller? Är de övriga funktionerna bra? Undrar om det inte är föregångaren till CircleToLand som står bakom detta projekt?

    Jonas
     
  20. PPL

    PPL Ny medlem

    Jag tycker att appen är mycket bra. Gillar att få allt i samma app. Speciellt tillgången till SUP som man annars missar rätt lätt. TAF och NOTAM är lättanvända och jag upptäckte att det går söka på mer än en flygplats samtidigt. Moving map har jag inte testat och kan tyvärr ej yttra mig om.
     
Laddar...

Dela sidan