Vilka krav ställs på din flygklubb för att ni ska få flyga då er kontrollerade hemmaflygplats är stä

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fredrik, 5 Augusti 2007.

  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Ni som startar/landar på kontrollerade flygplatser, vad har ni för möjligheter att göra det när flygplatsen är stängd? Har ni någon särskild överenskommelse med flygplatsen?

    I Norrköping har vi en överenskommelse (pga hårdare säkerhetsregler) mellan klubben och flygplatsen som säger att så länge det finns en klubbvärd vid flygklubben så får flygning ske då flygplatsen är stängd, inte annars.

    Nu, speciellt under sommaren, har jag upplevt att denna regel har varit rätt begränsande om man nu vill ge sig iväg på en lite längre tur bara över dagen. Som det är nu är ju öppettiderna helt och hållet anpassade efter det kommersiella flyget (av förståeliga skäl). Lösningen är ju självklart att man ser till att det finns en klubbvärd på plats när man startar och landar men det är ju inte alltid så lätt att få tag på någon person med kort varsel.

    Berätta gärna hur ni har löst liknande frågor vid er hemmaflygplats!

    Mvh
    Fredrik
     
  2. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Vi har inga sådana restriktioner alls i Varberg. På sommarhalvåret har vi klubben bemannad vardagkvällar och helger men därutöver så är det bara till att baxa flygetyget ur hangaren och flyga av hjärtans lust.
    Jag flyger även i en av klubbarna i Halmstad vilken är helt och hållet obemannad men det går alltid bra att flyga ändå.

    MVH
    Håkan
     
  3. edlundarn

    edlundarn Ny medlem

    I Visby behövs det ett PPR som man får ringa till någon, inget studsande tillåtet tror jag.
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Imorgon ska jag ta och ringa direkt till flygplatsen i Norrköping och ta reda på vad det var som föranledde denna regeländring, att flygning ej får ske när flygplatsen är stängd.

    Mvh
    Fredrik
     
  5. matli

    matli Medlem

    Bra!

    Jag förutsätter förstås att vi får veta vad de svarar. :)
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Självklart kommer detta återrapporteras till forumet! :)

    Mvh
    Fredrik
     
  7. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Jag pratade med flygledarna på Åre/Östersund (ESNZ) om detta för ett par dagar sedan. Nu när det är en helt civil trafikflygplats handlar det helt och hållet om att själv kunna ta sig in och ut på området. För ett halvår sen höll Frösö FK till på ESNZ med sina safirer, och dom fick starta/landa när dom ville eftersom dom hade nyckel in till området.

    Inte så mycket flygledningstekniska orsaker alltså. Hur det är för en annan att studsa när det är stängt vet jag inte...
     
  8. MattiasNN

    MattiasNN Medlem

    I Sundsvall är rullbanan "stängd" utanför tornets öppettider. Flygklubben har ständig PPR under förutsättning att man har kontakt med operativa fältansvarig så det inte ska göra något jobb på banan.
    Förra sommaren var hemsk då tornet bara var öppen någon timme på morgonen och eftermiddagen. Då hade vi två sommarjobbare från arbetsförmedlingen som tog hand om landande gäster (efter PPR till klubben) omständigt och dyr hantering.
    I år har tornet öppet mycket längre så nu har gästande piloter det mycket bättre.

    Praktiskt handlar det om att ta sig IN på området när man ska tillbaka till sitt kära flygplan.

    ESNN håller hårt på säkerheten runt airside. Alla medlemmar har passerkort som LFV vill ha en slant för varje år.
     
  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Så. Nu har jag varit i kontakt med tornet på ESSP och fått lite bakgrundsinformation till varför flygplatsen har infört regeln att flygning inte få ske då flygplatsen är stängd och det inte finns någon weekendvärd vid flygklubben.

    Att regeln har tillkommit beror på två saker. Det ena är att flygplatsen har övergått i kommunal ägo sedan ett par år tillbaka. Det andra är att det har inträffat några incidenter med privatflyg vid flygplatsen då den har varit stängd.

    Texten nedan skickades ut inom flygklubben i samband med regeländringen:

    Med facit i hand så har jag uppfattat denna text något felaktigt, lite beroende på att själva texten utelämnar en del viktig information.

    Vad det här (kravet på att ha en weekendvärd) handlar om egentligen är att den som vill flyga skall kontakta en insatsledare, som alltid finns på flygplatsen, för att exempelvis kontrollera att det inte pågår några banarbeten etc vid den tidpunkt som start alternativt landning skall ske. Jag kan alltså vara weekendvärd "åt mig själv" tolkar jag det som så länge jag är medlem i klubben. Däremot krävs det en weekendvärd på plats för att gästande flygplan från andra klubbar skall kunna landa på flygplatsen och då krävs det PPR till flygklubben.

    Trots vårat resonemang kring regeln var inte flygledaren helt säker att det är denna tolkning som är rätt även om den känns rimlig. Jag ska dock dubbelkolla denna information på flygklubben nästa gång jag är där.

    Mvh
    Fredrik
     
  10. matli

    matli Medlem

    Intressant. Jag hade tolkat texten likadant som du. Men det låter ju jättebra om man kan vara sin egen weekendvärd vid behov!
     
  11. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Om det inte skulle vara på det viset så får jag det inte att gå ihop eftersom jag vid flera tillfällen sett att flygplanen varit bokade för flygning (start/landning har skett när flygplatsen varit stängd) i Bokaplan samtidigt som ingen weekendvärd varit inbokad i systemet vid samma tidpunkt.

    På grund av avsaknad av fullständig information i ärendet och en feltolkning så har detta föranlett att jag fått ställa in några planerade flygningar under semestern då flygplatsen varit stängd!
     
Laddar...

Dela sidan