Vilken DA40 brann i Borlänge?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Jonas, 1 Mars 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 10 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Någon som vet viken DA40 som brann i Borlange i torsdags? Ser att Västerås maskin är på service?

    Saxat från KSAKSs nyhetsbrev idag:

    Igår inträffade ett smärre haveri i Borlänge med en DA40. Inför start och på rullbanan upptäckte piloten brand. Piloten hoppade ur och räddningstjänsten kunde snabbt släcka. Det brann omkring hjulkåpa och ena vingens undersida.

    Jag vet inte något mer om denna händelse men har två allmänna kommentarer.
    Så här års med temperaturer som växlar mellan plus och minus skall man tänka sig för hur man hanterar bromsarna. Dessa kan frysa och då kan det bli varmt när man kör på marken. Kanske man inte ens upptäcker att ett hjul står stilla om det är snö och is. Se till att bromsarna inte fryser fast. Ett bra sätt kan vara att rulla flygplanet en liten bit efter parkering så att man vet att hjulen roterar och sedan inte använda parkeringsbromsen. När man taxar kan snö och is omkring hjulen smälta. Vi uppkörning före start med låsta bromsar fryser de fast. Täck efter hur du handlar här!
    Brand under ett plastflygplan är mindre roligt än under ett av metall. Om banden får fäste går det fort och det blir inget kvar av flygplanet efter kort tid. Det fordras tur om det finns släckningsmöjligheter till hands. Du vet väl var brandsläckaren sitter?
     
  2. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Det enda jag vet är att det inte var SE-LVA (Östersund), den står hemma i hangaren! Men det vore intressant att få veta vilken det var...
     
  3. Marcus

    Marcus Ny medlem

    Det var SE-MBC ifrån Hässlö Flygförening i Västerås.

    Ett hjul började brinna under backtrack bana 32 med ca 20 kt medvind. Ett hjul, hjulkåpa och undersida av vinge är brandskadat.

    Enligt vad jag hört finns ett antal liknande händelser med Cirrus (som även den saknar noshjulsstyrning), särskillt vid taxning i kraftig sidvind. Då man ligger på med ena bromsen och hjulkåpan effektivt håller kvar värmen.
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Den allmänna rekommendationen att taxa i gångtakt, följer jag definitivt inte när jag sitter i en DA40. Med lite extra fart räcker sidrodret till det mesta av kurshållningen...
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Misstänkte att det var den. Tråkigt... Har bara gjort 1/3 inflygningspass på just den maskinen. Just den gången låste sig bromsen väldigt mycket så det var väldigt svårt stt styra. Man blev lite skeptisk allmänt till den konstruktionen. Nu fick man lite att fundera över efter denna incident, lägga DA40 planerna på is?
     
  6. MatsSR20

    MatsSR20 Medlem

    Cirrus bromsar brinner när folk inte kan taxa riktigt. 1,000 rpm Max och styr med rodret.

    Mats
     
  7. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

  8. joflin

    joflin Medlem

    Värt att notera:
    HFFöreningens DA40-enmotorkärra har reparerats (utav tillverkaren i centralEuropa) och är åter i flygdrift.
     
  9. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Det är ju -- vilket också påpekas i rapporten -- något som inte märks på flygplan med noshjulsstyrning eftersom noshjulet har mycket större auktoritet än sidrodret under taxning.

    Det gäller f.ö. alla roder. Vid taxning i stark medvind eller vind snett bakifrån skall man vara försiktig med hur man hanterar höjd- och skevroder. Det kan vara lämpligt att ge höjdroder nedåt för att undvika belastning av noshjulet! På gräsfält som ju ofta inte har så jättejämn yta brukar man dra åt sig ratt/spak för att avlasta noshjulet under taxning. Så skall man alltså inte göra vid stark medvind eftersom effekten då blir den motsatta!

    Flyghandboken för C172 har en skiss som illustrerar detta.
     
  10. Staffan

    Staffan Aktiv medlem


    Hantering av höjdrodret i medvind har man ju lärt sig under PPL-skolningen, och tänker man till lite förstår man också att det samma gäller sidrodret. Hade bara inte tänkt så långt... ;)
     
  11. litens

    litens Aktiv medlem

    Läste rapporten, är det bara jag som tänker hur onödigt det verkade att med så stor svårighet taxa så väldigt långt för start, fullständigt onödigt och uppenbarligen inte säkert då planet började brinna...
     
  12. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Här tar en fråga form märker jag.. I Borlänge tex så är det ju en rätt lång sträcka att taxa backtrack för start om man startar norrut.
    Kan man som pilot avgöra när det räcker eller måste man få tillstånd av tornet att starta på halva sträckan? Jag vill ju tycka att man får avgöra det själv utan att ens behöva meddela tornet detta. Eller?
     
  13. litens

    litens Aktiv medlem


    Det får du välja själv, ditt ansvar att alltid uppfylla alla regelverk.
     
  14. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Avgöra om startsträckan räcker är det du som befälhavare som gör. En annan fråga är om det alltid är ok ur trafikledningssynpunkt att du startar mitt på banan utan att uttryckligen få godkännande för det. I Borlänge spelar det antagligen ingen roll, men jag kan tänka mig lägen där gör det -- t.ex. om flygplatsen har två banor som används samtidigt eller om trafikledningen har att tillämpa separation för ändvirvlar.
     
  15. Knorren

    Knorren Medlem

    Har du fått "Klart Starta" är det bara att dra på från den punkt du själv anser vara tillräcklig.
     
    • Håller med Håller med x 1
Laddar...

Dela sidan