Vilken flygutbildning har du genomfört?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Fredrik, 6 December 2005.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Tanken med denna tråd att man ska kunna berätta vilken typ av flygutbildning man genomför/har genomfört, i vilket skede av utbildningen man befinner sig i samt vilken total ackumulerad flygtid man uppnått.
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Då börjar jag med att berätta om min nuvarande utbildningsstatus...:)

    Flygutbildning: PPL
    Skede: Skall genomföra X-C (150Nm). Därefter uppflygning.
    Total flygtid: 47 timmar
     
  3. Johan

    Johan Ny medlem

    Jag har påbörjat min flygutbildning och kommit nästan halvvägs. Ett längre uppehåll på grund av vidareutbildning inom professionen har renderat i följande:

    Flygutbildning: PPL
    Skede: Skolning EK
    Total flygtid: 20h
     
  4. Lundberg707

    Lundberg707 Ny medlem

    Jag började min utbildning 19/9 2003 d.v.s. första teori passet. Det har dragit ut på tiden p.g.a. Jobb pengar mm. Men nu ska jag försöka avsluta det jag påbörjat under de närmaste veckorna om vädret tillåter. Tänker inte på mycket annat än flyg på dagarna nu mera, tjejen håller på att bli tokig. Vad än vänner o bekanta pratar om så assosierar jag till flyg. Vilket kan bero på att slutsketet börjar närma sig och nervositeten för uppflygningen, även om det är en liten bit kvar. :)

    Flygutbildning: PPL
    Skede: Har kvar radio provet samt en del flygning innan uppflygningen
    Total flygtid: 37
     
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Välkommen till Flygfyren Daniel! :)

    Jag påbörjade också min flygutbildning under 2003 och det har av olika anledningar dragit ut på tiden. För länge enligt min mening. Jag hade gärna gjort den mer komprimerad. Nu är dock ambitionen att jag ska kunna flyga upp i slutet av mars alternativt ibörjan av april. Så fort vädret tillåter ska jag genomföra min långa EK-navigering. Det är något som jag ser fram emot. Jag ser det som det stora slutprovet då jaq verkligen får pröva mina kunskaper och färdigheter.

    Lycka till med återstående del av din utbildning!
     
  6. Lundberg707

    Lundberg707 Ny medlem

    Jo nog har det dragit ut på tiden alltid men för närvarande är jag "mellan två jobb" :) och har skrapat ihop pengarna så nu flyger jag vid varge tillfälle som ges, det är ju vädret som är lite jobbigt. Att bli klar de närmaste veckorna kanske är lite väl ambitiöst men ja april ska nog va i senaste laget.

    Lycka till själv! :D
     
  7. Lundberg707

    Lundberg707 Ny medlem

    Nu är det klart 19/4 2006 genomförde jag min uppflygning med godkännt resultat, har inte riktigt fattat det än... så här i efterhand så var nog den värsta delen av det hela veckan innan provet, då man bygde upp ton av nervositet och hade mardrömar om kontrollanten som man aldrig träffat :e men nu är det över. Härligt:tupX2
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Grattis Daniel! Bra jobbat! :tupX2

    Hur var uppflygningen? Hur kändes det? Vore kul att få höra lite vad du fick göra för något!

    Jag ska själv göra en sista kontrollflygning med min flyglärare nästa helg och gå igenom allting en sista gång. Därefter blir det uppflygning.

    Ha det bra och njut av att vara en ny certifikatinnehavare!
     
  9. Benny SPU

    Benny SPU Ny medlem

    Började ppl i juni förra året.
    Skiver av andra blocket på ATPL-teorin om nån vecka.
    Har just nu enbart PPL mörker.
    Kommer nog vara klar med CPL+MCC sent i sommar.

    flygtimmar idag ca 110.
     
  10. Flygjenny

    Flygjenny Ny medlem

    Hej,

    Jag håller på att skola till ppl och har än så länge klarat av teorin men har en hel del flygtimmar kvar innan vingarna växt ut. Jag har en egen hemsida med flygmaterial och där har jag lagt ut en hel del material som handlar om ppl-teori. Den som så önskar får gärna gå in och ladda ner material. Adressen är http://www.flygjenny.se
    Det är spännande att läsa om uppflygningar och annat skrämmande här på forumet och jag hoppas att det kommer många nya inlägg innan det är dags för mig själv att stå på skakiga ben.
    :blush
     
  11. cheetah1

    cheetah1 Ny medlem

    Jag har inte heller kommit särskilt långt i utbildningen än, men jag har iallafall klarat av teoridelen..

    Utbildning: PPL
    Flygtid: 4,5 h :blush

    Men jag måste säga att jag tycker att det går väldigt bra så här långt..

    Går samtidigt på flygtekniskt gymnasium i Ljungbyhed, och det enda jag har att flyga för är mitt studiebidrag, plus lite bidrag från mamma.. Men jag sparar varenda krona..

    Drömmen är att en dag bygga ett eget flygplan, och samtidigt hålla i någon liten form av verksamhet med frakt eller reklamflyg, eller kanske eventuellt passagerare.. Men det är långt dit..
     
  12. HTV

    HTV Ny medlem

    Utbildning: CPL
    Flygtimmar: 78,4 (av 150)
    Utbildningsskede: CPL, mörker, Instrument

    Går på flyggymnasium i Arvidsjaur andra året. 1 termin kvar = mycket flygande i vår :) ska få ihop ytterligare 75h
     
  13. MattiasNN

    MattiasNN Medlem

    Jag har 80 timmar PPL som jag tog 25/2-06.
    Tyvärr har det blivit lite flygning i sommar trots toppenväder och ledig tid. Klubbens plan har varit på service nästan hela sommaren...
    Mest synd är det om våra elever.
     
  14. Ejvind

    Ejvind Medlem

    har Segelcert!!!!
    med diverse olika behörigheter
    drygt 400 h

    och CPL med atp-teori
    håller på med IR/ME- snart klar

    drygt 200 h + 35 h simulator

    kommande utb:
    FI om några veckor
    MCC till sommaren

    gick ajaur 02-04, går påbyggnad i västerås nu
     
  15. Brandten

    Brandten Ny medlem

    Flög mina 15 första timmar på Bromma i SAS FK 2005-2006.
    Tog mitt PPL samt N/R i Syd Afrika 2006 och har flugit ihop 160TT.

    Typinflugen på: C150 / C152 / 172 med G1000 / C172 med Analoga / C172RG / PA28.
     
  16. sannakarlsson

    sannakarlsson Ny medlem

    Segelcert sedan sommaren -06 med drygt 20h.
    Håller på att ta CPL på flyggymnasiet i Arvidsjaur, där ligger timantalet snart på 40h :e
     
  17. Magnus_gbg

    Magnus_gbg Ny medlem

    Tog mitt private på Säve, Atpl-teorin på Flygteoriskolan. Resten av min flygning har jag gjort på Ari Ben. Jobbar som instruktör nu. TT 470 varav runt 300 på Duchessen.
     
  18. Djin

    Djin Ny medlem

    Har PPL. Fick det i vintras. Har nu ca 60h. SKa börja flyga in mig på Pa28 Arrow och få constant-spead propeller och infällbara ställ.

    Har även gått Mekaniker-utbildning på gymnasiet i 2år i Uppsala.
     
  19. speedbird

    speedbird Medlem

    Magnus_GBG,
    Är du på "Agrovator"?
    Anledningt ill min fråga är att jag körde lite kompletternade UTB där under,93.
    Är TC kvar?
    fortfarande Addison?
    Mvh
    Midwing
     
  20. kermebrant

    kermebrant Ny medlem

    Hej. Flygning är en suverän hobby. Att kunna ladda batterierna då och då under ett tufft yrkesliv. Tog PPL 1976, IR 1978, lite mer än 3200 tim. Fortfarande gällande. Kräver dock lite listighet att locka vänner, grannar, arbetskamrater, företagare, politiker.....osv med på roliga flygresor till sällsynta platser. Trevligaste flygplanen: PA 32R, Piper Aztec och Cutlass RG. MVH Kerstin
     
    • Gillar Gillar x 4
Laddar...

Dela sidan