Vilken skola?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Ymer, 23 April 2008.

  1. Ymer

    Ymer Ny medlem

    Hej! Har precis fått besked om att jag kommit in på båda flyggymnasierna. Både det i Västerås och det i Arvidsjaur. Trevligt tycker jag, men nu är det så att man måste ju bestämma sig för ett. Är bosatt i Västerås, så på så sätt vore det ju bra att stanna i Västerås, men samtidigt vore det ju häftigt att flyga uppe i norrland. Så tänkte fråga om någon av er har några tips eller idéer om hur jag ska välja? Tacksam för alla svar
     
  2. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Får börja med och gratulera!

    Kan endast tala för mig själv, men hade jag blivit antagen till bägge och varit bebodd i västerås hade jag givetvis valt västerås.
    Har du nära till skolan, kan bo hemma, få tvättade kläder och varm mat på bordet borde du ta tillfället i akt.

    Förutsatt att du ska bli trafikflygare kan jag tala om att det det kommer bli mycket flyttande så att det räcker och blir över. Då kommer du säkert ångra att du inte valde skolan i Västerås.

    Samma sak gäller dina nästa utbildningsfaser. Du kanske kommer in i skolan i Lund, och måste därpå flytta till lund.

    Så enligt min mening, dra nytta av att du kan bo hemma, umgås mycket med familjen, för, förutsatt att du ska plugga vidare, kommer du vara mycket ifrån dem.

    Lycka till!
    :tupX2
     
  3. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Instämmer helt med Fakkah !

    MVH
    Håkan
     
  4. FGUbeagle

    FGUbeagle Ny medlem

    Hej !

    Sällar mig oxå till gratulantkören, men.......

    Jag tycker tvärt emot vad tidigare skribenter anfört.

    Jag antar att du inte är alltför gammal, att du inte har gjort lumpen och kanske inte har någon fastare förbindelse än föräldrar och ev flickvän.

    Har jag rätt i mina antaganden, så tycker jag du definitivt och utan tvekan ska anta utbildningen i Norrland.

    Att komma bort från allt hemtamt och invant, att stå på egna ben och få prova på att lösa konfikter där man inte kan "komma undan" och få känna tillfredsställelsen av att leva fri och obunden av alla " hemmaförpliktelser" är mer än guld värt.

    Frågar man dem som fick göra lumpen långt borta från hemmamiljön, och oxå av egna erfarenheter, vad man mest uppskattar av tiden i lumpen, är det tveklöst just detta.

    Det är en mycket nyttig skola på alla nivåer, både av personlig utveckling och förmåga att anpassa sig till skiftande miljöer och kulturer och att lära sig bedöma andra och värdera sina egna fördelar och tillkortakommanden på ett objektivt sätt.

    Detta lär du behöva i ditt kommande yrke.

    Lycka till !
     
  5. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Jag har varit i Arvidsjaur.

    Jag har bott i närheten av Arvidsjaur, dock i en rejält mycket större stad.

    Jag har bott i Västerås.

    Västerås, alla gånger. Dessutom måste man väl ändå ta sig till Västerås för att få IR?

    Naturen kring Arvidsjaur är mördande vacker, så gillar du att vandra i skog och mark är det ett plus. Flygplatsrestaurangen i A-jaur, där det verkar som om eleverna får käka, är toppen. Allt annat är ett minus. Vad gäller flygningen så är det nog nyttigare att träna på att röra dig runt i det något mer komplexa luftrummet i Mälardalsregionen än på att navigera efter sjöar i Norrlands inland.
     
  6. FGUbeagle

    FGUbeagle Ny medlem

    Jag vill påstå att det handlar om flygutbildning och inte "håll igång på sta´n" och jag tror att orten bidrar positivt till både studiero och studieframgångar.
    De är ju f ö inte mycket annat man kan navigera utifrån på 7 - 10000 m än just sjöar var än du befinner sig i världen Att reda ut komplexiteten och få dig att känna dig "komfortabel" i luftrummet är det väl upp till flygtrafikledarna att se till när du flyger komersiellet.

    F ö är V-ås en av de tristare orterna i Sverige, så även där vinner A-jaur ;)
     
Laddar...

Dela sidan