Vilken utrustning ni har på era klubbmaskiner?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av TOC, 12 December 2007.

  1. TOC

    TOC Ny medlem

    Antal fpl och typ?
    GPSmodel och hur många?
    Transponder mode S?
    Autopilot?
    Haft tanke att installera ex GNS 430 eller transp. mode S?
    IFR godkänt,hur många?
    Hur många timmar per fpl flyger ni på årsbasis?
    Hur många av dom timmarna är distansflygning längre än 100Nm?

    mvh /TOC
     
  2. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Att du skall ställa en sådan fråga just när jag sitter med flygtidsstatistiken framför mig !
    Min hjärna är för trött för att komma ihåg vilka typer av GPS:er som sitter i vilken men alla är olika i alla fall.
    Distansflygningssiffrorna är uppskattade och inga exakta värden.

    5 flygplan i klubben

    Piper PA-25-235
    Bogsermaskin, VFR, mode C

    Piper L4
    Har inte ens elsystem men en batteridriven radio som oftast fungerar.
    ca 150 h/ år varav va 50 h distansflygning

    PA-28-181
    GPS, Autopilot, IFR, mode C
    ca 325 h/ år varav ca 200h distansflygning

    C172 SP
    GPS, Autopilot, IFR, mode C
    ca 350h/ år varav ca 200h distansflygning

    PA-28-R201
    GPS, Autopilot, IFR, mode S
    ca 250h/ år varav ca 225h distansflygning


    Angående inköp av mode S transpondrar så tar vi det som det kommer, vi har skaffat en i alla fall. Vad gäller GNS 430/530 så finns inga planer på det just nu.

    MVH
    Håkan
     
  3. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    3 maskiner.

    DA 40 TDI
    NVFR, GNS430, Mode C
    Totalt ca 2-300 timmar/år

    PA28-151
    VFR, Ingen GPS, Mode C.
    Var ok för IFR innan kravet på radiapparaterna skärptes runt milennieskiftet.
    Ca 200 timmar /år

    CH7A (Bellanca Citabria)
    VFR, Ingen GPS, Mode C
    Knappt 100 timmar/år beroende på hur mycket branflyg det.

    Vad det gäller distansflygningar så är det inte mycket, kanske 20% av totalen...
     
  4. TOC

    TOC Ny medlem

    Håkan,Staffan tack för svaren.

    Andledning till frågan var att jag var nyfiken på hur man uttrustat/tänker utrusta klubbmaskinerna.

    Har följt med intresse skattefrågan av flygbränsle och följande diskussioner vad detta kommer att innebära för privatflyget.

    Vissa tror att p-flyget stannar,vissa att soppatorsk blir vanlig haveriorsak,andra att haverifrekvenssen ökar pga för dålig flygtrim mm.

    Trots ökningen har vi Europas billigaste flygbränsle,eller???

    Att vi tycker att timmpriserna är höga glömmer vi när det är dax att utrusta maskinerna ex. med GNS 430 för att få dom B-RNAV godkända och katten vet vad.
    Vad kostar det med installation och uppdatering 13 gånger per år?

    I Sverige finns det bara ca 400 gällande PPL-IR och antalet minskar.
    Skulle vilja veta hur många timmar IR-flygning klubbflyget står för år och hur många av timmarna som är enlig B-RNAV.

    Om jag har uppfattat det rätt är ca 70-90% av klubbflyget av lokal natur,är det ren idioti att utrusta maskinerna som airliners.

    Vi behöver nog ej skattemasens hjälp att höja timmpriset så att folk ej har råd att flyga.

    Det klarar vi själv.:laugh

    mvh /TOC
     
Laddar...

Dela sidan