Vilket är ditt bästa flygminne?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Magnus, 29 Mars 2007.

  1. Magnus

    Magnus Ny medlem

    Hej!

    Jag tycker att det skulle vara kul att höra vilket som är ditt bästa flygminne?

    Eftersom jag själv går i tankarna att påbörja en flygutbildning tycker jag det vore roligt att få höra vad jag har att se fram emot längre fram!

    Mvh

    Magnus
     
  2. mjukis

    mjukis Ny medlem

    Den här frågan är ju nästan farlig... Hur kan man välja bara ett minne? :X

    Jag minns många små tillfällen enormt väl, som första gången läraren klev ur segelkärran på Alingsås och förklarade att nu skulle jag prova på själv... Andra saker som är som fastetsade i huvudet är när jag såg Las Vegas för första gången, som en oas av bländande ljus mitt i ett hav av nattsvart öken.

    När jag tänker på det så tror jag kanske att det tillfälle som sitter mest är från slutet av min instrumentflygträning. Vi var på 5000 fot precis väster om Van Nuys i Kalifornien, i ett mycket tjockt molnlager. Jag hade inte sett något genom rutan på minst ett par timmar, men helt plötsligt befann vi oss i vad som bäst kan beskrivas som en jättelik molngrotta. Obegränsad sikt i någon kilometer åt varje håll, och säkert över 1000 fot till godo både till taket och golvet i "grottan". En otroligt vacker syn, som jag nog aldrig kommer att glömma. Det kändes som att vi var där inne i flera minuter, men det handlade nog mer om sekunder, sen var vi inne i täcket igen på andra sidan.
     
  3. Filip Bigün

    Filip Bigün Banned

    Mitt bästa flygminne är utan tvekan första EK flygningen. Oj oj oj hade jag haft möjligheten och kunna vrida tillbaka tiden så hade jag velat uppleva denna speciella känsla återigen.
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag fick uppleva samma sak 2005 när jag hälsade på min kompis som gick på flygskola i San Diego. När han hade timebuilding flög vi tvåmotor till North Las Vegas Airport. Livligare radiotrafik än den jag hörde där har jag aldrig varit med om tidigare. Det var ett konstant pratande på frekvensen med (ibland rätt komplicerade) klareringar. Har en hel del filmmaterial från den flygningen. Jag funderar på att klippa ihop en film av det hela när jag får den rätta inspirationen!
     
  5. Magnus

    Magnus Ny medlem

    Tack för de fina flygminnena! Det låter onekligen som att jag har något att se fram emot när jag själv kommer igång med flygutbildningen!

    EK första gången verkar vara något som många kommer ihåg väldigt väl. Jag har pratat med några vänner som flyger och de kan beskriva känslan av att flyga ensamma för första gången än idag :)

    Glad påsk på er!

    Magnus
     
Laddar...

Dela sidan