Vilket flygcertifikat ska jag välja och hur mycket kostar det?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Borg, 15 December 2005.

  1. Borg

    Borg Ny medlem

    Tjenare.
    Är totalt ny på allt med detta. Det hade varit roligt att testa på detta med flygning och eventuellt ta något form av flygar cet. Vad ska man satsa på? Hur mycket går det ungefär på att ta ett flygar cet?

    Mvh Jesper Borg
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej och varmt välkommen till Flygfyren Jesper! :)

    Vad man ska satsa på för certifikattyp beror helt och hållet på vad man vill ha för möjlighet att i ett senare skede vidarutbilda sig. Vill du ha möjlighet att bygga på med mörker-, tvåmotor- eller instrumentbehörighet ska du satsa på PPL (Private Pilot License). Ett UL-certifikat innebär att flygplanen inte får ha mer än två platser eller väga mer än 450 kg. Redan där har du en begränsning. Med ett PPL-certifikat har du möjlighet att flyga normalklassade enmotoriga kolvmotorflygplan med en betydligt högre totalvikt vilket resulterar i att antalet personer som du kan ta med i flygplanet ökar.

    När jag är färdig med mitt certifikat har jag lagt ut mellan 70 000-75 000 kr. Det kan låta som väldigt mycket pengar och det är det väl i och för sig. Men om man slår ut summan på en livstid så blir beloppet inte så stort. Sedan får man sätta kostnaden i relation till vad andra nöjen kostar. Exempelvis så är en ny motorcykel heller ingen billig investering.

    Valet beror helt och hållet på vad man värdesätter i tillvaron. För mig är det värt varenda krona, den frihet jag får när jag sitter uppe i luften och blickar ut över landskapet under mig :)

    Något som du kan göra inledningsvis är att ta en provlektion på någon flygklubb i närheten av där du bor. Då kan du få en uppfattning om detta är någonting för dig, som du känner att du vill satsa på. Har du fler frågor eller funderingar får du gärna höra av dig igen :)

    Lycka till!
     
  3. Borg

    Borg Ny medlem

    Det låter ju lovande =)
    Men om man bara göra första steget på PPL för att se ifall det verkligen är något för mig. Vad får man ungf kosta på det då?
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    En realistisk kostnadbedömning om man räknar med teori och praktisk ubildning hos flygskolan samt prov-/certifikatavgifter till LFV så kommer det att hamna, lite lågt räknat, runt 70.000 kr. Denna siffra kan stiga. Det beror helt och hållet på hur många timmar du behöver innan du är redo för uppflygning. Vissa klarar det på föreskrivna 45 timmar (minimum) medan andra kanske behöver 60 timmar. Det är väldigt individuellt.

    Rådfråga gärna flygklubben där du bor så kan de förmodligen ge dig en kostnadskalkyl!

    Luftfartsstyrelsens dokument "Luftfartsstyrelsens föreskrifter om avgift för Luftfartsstyrelsens verksamhet och om avgifter för Luftfartsstyrelsens tjänster" anger bland annat kostnader för utfärdande av olika certifikat och behörigheter.
     
  5. Borg

    Borg Ny medlem

    Skall göra detta :)
    Tackar för alla svar
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Lycka till Jesper!

    Använd gärna funktionen "Acceptera som slutgiltigt svar" som finns placerad längst ned till höger i inlägget. Med denna funktion kan du markera det inlägg som du anser löste ditt/din problem/fråga. Det blir då lättare för andra användare att se vilka trådar som är lösta/olösta. :tup
     
Laddar...

Dela sidan