Vill dröja kvar över visst område - hur indikera i färdplan och via radio?

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av mats77, 11 Juni 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. mats77

    mats77 Medlem

    Hejsan!

    Tänkte ta en tur över Göteborg nästa vecka. Jag kommer lämna in en färdplan. Flyger VFR.

    Om jag vill dröja kvar mitt över stan (t.ex. göra en 360-graders sväng), hur kan jag indikera det i min färdplan? Jag hittar inget bra sätt. STAY-indikatorn verkar bara vara för IFR. Är bästa sättet att ropa upp trafikledningen när jag närmar mig de centrala delarna och fråga dem? Hur uttrycker man sig då? Bara i vanlig klartext (t.ex. "önskar göra 360-sväng över centrala Göteborg")?

    Tips mottages tacksamt! :)

    Mvh,
    Mats
     
  2. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Du skulle kunna ange en remark (RMK i fältet för other information) i färdplanen att du avser cirkla över city. Det är inget måste men information till ATS om dina avsikter. Sen i luften måste du be om klarering från TWR (misstänker att det är Säve-tornets luft?) att cirkla/ligga kvar över city, typ i klartext ("vill ligga kvar över city i x minuter" t ex). Borde aldrig vara några problem om det inte finns en massa annan trafik där samtidigt.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. mats77

    mats77 Medlem

    Tack för detta svar! :)

    Bra tips med RMK, hade jag inte tänkt på. Kommer jag absolut att använda, det är ju jättebra att ge denna information där.

    Jag kommer flyga ovanför Säve CTR, inne i Göteborg TMA, så det blir Göteborg kontroll jag har kontakt med. Jag gjorde liknande resa för någon vecka sedan över Göteborg, men jag cirklade inte, utan bara passerade. Men denna gång vill jag stanna till lite över stan.

    Mvh,
    Mats
     
  4. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Bara kom ihåg att ATS förväntar sig alltid att man åker raka spåret mellan klarerarde punkter. Har man andra planer säger man till så löser det sig alltid, och bättre att säga till en gång för mycket :)
     
    • Gillar Gillar x 2
  5. mats77

    mats77 Medlem

    Absolut, är helt med på det! :)
     
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Ring gärna till Flight Planning Centre och fråga så bör du få helt rätt svar om hur du ska göra i fortsättningen.
    Jag, som slarvar, hade nog bara gjort en vanlig färdplan och sedan när jag närmade mig City ropat upp att jag ville göra svängar där. Bara för att man skickat in en färdplan betyder det inte att måste flyga så, man måste ändå ha klarering för allt oavsett om det är på FPL eller ej.
     
  7. mats77

    mats77 Medlem

    Ringa FPC är ett bra tips! :) Kommer nog göra det.

    Absolut är det ju så att klarering ändå behövs. Tänkte bara om det fanns ett bra sätt att både indikera i färdplan och begära en sådan typ av klarering på. Har ju fått ett par tips ovan, som jag kommer att köra på.
     
  8. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Jag som endast har flugit tio tillfällen hittills under skolning har använt mig av vfr färdplan två ggr och bägge gångerna har jag angett Stayindikator som flygväg så nog ska det funka. Däremot vet jag inte om man kan kombinera det med en riktig rutt. Eller om det ens är möjligt att använda Stay inom C-luft. (Jag flög i Gluft)
     
  9. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Varifrån ska du flyga? Är det långt från Göteborg?
     
  10. mats77

    mats77 Medlem

    Från Borås, så det är en mycket kort resa!
     
  11. mats77

    mats77 Medlem

    Gjorde denna flygning igår och det gick ju hur fint som helst! Blev en fin sväng över Göteborg! :)
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Härligt :) Löste det sig bra med klareringen över City?
     
  13. mats77

    mats77 Medlem

    Ja, det gick riktigt bra!

    Kom söderifrån och strax innan ankomst över de centrala delarna ropade jag upp kontrollen (igår Sävetornet, då de lånat en del av TMA-luften) och frågade helt enkelt om jag kunde få dröja kvar över city några minuter för att därefter fortsätta norrut enligt färdplan. Inga problem alls, de var mycket behjälpliga! :)
     
    • Gillar Gillar x 2
Laddar...

Dela sidan