Vindinformation trasig?

Diskussion i 'Webbapplikation' startad av BosseB, 23 Maj 2014.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Hej! Jag får inte ner något väder trots att jag anger en flygning i morgon bitti. Har varit så minst i några dagar
     
  2. JohanF

    JohanF Ny medlem

    Hej
    Jag har också haft problem att hämta väderinformation de senaste dagarna men nu verkar det fungera igen.

    /Johan
     
  3. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Jag mailade Ankan i går kväll, 15 minuter senare hade han startat om väderfunktionen. Bra service!
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Kenna

    Kenna Ny medlem

    Nu verkar det pajj igen.. :(
    Eller så inte... fungerar nu eller så har jag lyckats skriva något annat som gör att det funkar.
     
  5. AndiK

    AndiK Medlem

    Fungerar för mig... Intermittenta fel är hemska.
     
  6. ankan

    ankan Medlem

    Om det är någon som är nyfiken på varför detta fel uppstår så är det såhär:

    1: Vind-funktionen fungerar bara de närmsta timmarna, så för färdplaner med datum i det förflutna, eller för långt in i framtiden, kommer knappen inte att funka.

    2: Vind-datat kommer från GFS, som är en produkt från amerikanska National Weather Service. De publicerar datafiler som läggs ut på en webb-server. SwFlightplanner laddar ner dessa filer från webbservern m.h.a ett python-script. Det här scriptet hänger sig ibland inne i pythons "urllib". Dessa hängningar sker ungefär 1 gång i månaden. Dessutom är scriptet helt beroende på att namngivning av GFS-filerna på NWS server inte ändras, och på deras publiceringstider. Filterna är dessutom ganska stora, och beroende på tillgänglig bandbredd kan nerladdningen ta olika lång tid.

    Med andra ord kan det gå fel på ganska många sätt. Givetvis skulle rätt lösning vara att ha någon typ av timout på hämtningen, samt någon typ av övervakningsservice för att tillkalla support-tekniker ifall hämtningen misslyckas.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan