Vindproblem

Diskussion i 'Webbapplikation' startad av Michael J, 15 Augusti 2012.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 1 medlem.
  1. Michael J

    Michael J Ny medlem

    Hej.

    Jag har problem att få till vindarna på min färdplan. Detta gäller en sträcka som går från Västerås till Åland via Stockholm. När jag trycker "Fetch wind information" så får jag bara upp "Failed to fetch weather", men när jag tar samma sträcka tillbaka, dvs Åland till Västerås via Stockholm , så får jag upp vindarna i färdplanen utan problem.


    EDIT:
    Jag har även lite önskemål/förslag (om möjligt):
    - Att kunna få upp VOR med frekvenser på kartbilden.
    - Markeringar på kartbilden, med underlag från färdplan, vart stigpunkt samt sjunkpunkt är.
    - Man kanske kan ljusgrå-markera varannan brytpunkt så det blir enklare att se och urskjilja dem på papperet när man skriver ut dem och använder dem operativ.
    - Att kunna ha möjlighet att välja olika volymenheter, såsom Gallons förutom Liter.


    Annars ett helt otroligt bra program för färdplanering, får med all info man vill ha och lite till! Vill tacka stort för att du har tagit dig för detta projekt, uppskattat!
     
  2. ankan

    ankan Medlem

    Hej!

    Skumt det där med vindinformationen. En sak jag kan tänka mig som kan gå fel är att funktionen försöker hitta en prognos för den tidpunkt resan är planerad. Det betyder att om man har en resa som är planerad om 2 dagar, eller för 2 dagar sedan, så misslyckas vind-hämtningen, eftersom väderdata bara finns för från "nu" och ca 24h framåt.

    VOR med frekvenser är ju en funktion som de flesta motsvarande program har, så det är definitivt en bra idé.

    Du är inte den första som frågat om en markering på kartan för top-of-climb respektive top-of-descent. Det finns på göra-listan!

    Bra idé med att ha en randig bakgrund för färdplanen, när man skriver ut den. Jag tycker själv den är ganska svårläst, sådana ränder skulle definitivt underlätta!

    Tack för alla bra idéer!
     
  3. Michael J

    Michael J Ny medlem

    hej Anders,

    Det verkar stämma med det du sa att det inte är rätt datum.
    Jag hade satt datumet för flygningen i färdplanen och när jag nu ändrade till dagens datum och till nuvarande tid så hämtade den vindarna, tack för din hjälp!

    Vad roligt att idéerna uppskattas!
     
  4. ankan

    ankan Medlem

    Hej,

    Nu har jag implementerat åtminstone ett av dina förslag - en lätt randig "printable flightplan".

    Tycker själv det blev mycket bättre, så tack för ett bra förslag!
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan