Vinterflygning (inkl övernattning)

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Jonas, 10 November 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej,

    Jag funderar på praktiska konsekvenser om man flyger längre bort och övernattar under vintern. Oftast så har planet stått i hangar när man har tagit sina vinter-stjärtsvängar. Men om man hypotetisk flyger till en annan klubb eller flygplats hur stor är chansen att man lyckas starta flygplanet om den stått ute i minusgrader 1-2 nätter? Man vill ju inte som i extremfallet behöva tappa ut olja och värma upp o fylla på igen etc. Räcker det om man kör en motorvärmare nån timme?

    Vad är era erfarenheter? Brukar ni få låna hangar eller eluttag till motorvärmare eller dyl? Eller brukar det funka ändå?

    Jonas
     
  2. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Vinter

    Beror väl lite på vad planet har för utrustning och vart du flyger.

    Normal går det alltid att få tag på ström på lite större flygplatser.

    Om du har motorvärmare (och helst kupéuttag) är det väl knappast nåt problem att starta en i övrigt frisk maskin. (men glöm inte motorvärmarkabeln hemma!). Är man fler går det ju också rätt bra att rycka igång t ex en Lycoming, men man bör nog ha testat nån gång först.
    Jag har haft en Piper stående i Bodö på värmare utomhus i åtminstone 24 minusgrader och det gick utmärkt.


    Vi har i klubben en diesel som kräver ordentligt med ström i kall väderlek. Då är det bra att även ha möjlighet att koppla på laddning i samband med värmningen. Det behövs normalt inte på bensinarna.


    Tillägg: Ett kanske större problem än starten är snö/rimfrost. Det kan vara rätt så problematiskt att få vingarna rena om man inte har ett kapell. Om jag var du skulle jag resonera med klubbens tekniskt ansvarige om vad det finns för regler och möjligheter. Spolarvätska funkar väl lite si och så. Högvingade kan vara besvärliga i det läget.
     
  3. Bodd

    Bodd Medlem

    En typisk Lycoming-manual säger att man ska förvärma motorn med en motorvärmare när temperaturen går ner mot -6°C. (Finns säkert lite variationer på detta). En timme brukar funka bra, och motorerna blir ofta t o m mer lättstartade än på sommaren. Dock är ju batteriet fortfarande kallt och eventuellt trött. Det är inte så mycket pga att de är svårstartade utan mer för att minska påfrestningarna och slitaget i motorn.

    Själv har jag kallhangar och brukar sätta på värmaren vid bra mycket varmare väder än så. Det sparar motorn i längden. Anledningen till att du vill värma motorn är dels för att oljan ska bli varm, men även (i synnerhet i hög luftfuktighet) därför att det kan finnas ispluggar i diverse ledningar och kapillärer i t ex förgasaren. Motorer med hydrauliska ventillyftare är extra känsliga för kallstart. Se till att värmen verkligen sprider sig kring hela motorn. Byt plats på värmaren lite då och då så att motorn blir jämnvarm runt om. Tänk på vilka delar av motorn du vill ska bli varma: inte bara oljetråget och cylindrar, utan även cylindertoppar, ventillyftare, förgasare, mm. Just de lite mer externa punkterna såsom oljekylare kan vara lätta att glömma.
    Eventuellt kan man täppa till såna ställen där varmluften åker rakt ut så att den styrs ner och stannar i motorrummet. Om du gör det så se dock till att du inte täpper till på ett sätt så att du kan glömma bort det och lyckas starta med detta kvar.

    Jag kan inte ge nåt svar på hur ofta man kan få låna grejer. Det har nog mer att göra med vart du flyger och vilken typ av flygplats det är. På vissa större flygplatser finns eluttag i närheten av parkeringarna men jag vet inte om/vad det kostar extra. Bäst är troligen mindre flygplatser med lokala klubbar. Ring då någon i klubben och fråga om du får låna lite el. Om du har plats över så ta med en rejält lång förlängningskabel.

    Beträffande rimfrost så minns jag inte exakt vilken blandning man kunde göra själv. Men jag har för mig att vi haft en blandning av glykol och k-sprit i en sprayflaska och en trasa att torka av med efteråt.
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för era kommentarer.

    Det känns som det man bör se till att ha med sig
    -En lång förlängningskabel och tillgång till eluttag på destinationen. (Räcker en 1h verkligen om man haft den ståendes hela natten i tex -20?

    -Gärna ett kapell eller nåt som täcker motorutrymmet

    -Nån blandning för att ta bort typ rimfrost (fler förslag på blandning)?

    Ska snacka lite med motorflygchefen och se vad han rekommenderar.

    mvh

    Jonas
     
  5. Bodd

    Bodd Medlem

    Svårt att säga på rak arm hur lång tid som behövs. Det beror på flera kombinerade faktorer såsom hur kallt det är, hur effektiv varmluftsfläkten är, hur väl varmluften blåses in i motorkåpan, mm.

    Jag brukar känna med handen på såna ställen som värmaren inte kommer åt direkt. Om det känns handvarmt är det bra. Sen brukar jag även kolla oljan både innan och efter att jag värmt. Då ser jag direkt hur mycket värme som spridit sig genom motorn genom att se hur lättflytande oljan hunnit bli. (Gäller motorer med våtsump. På Rotaxmotorer med torrsump ger det inte samma indikation eftersom oljebehållaren är separerad från själva motorn).
     
  6. stellann

    stellann Aktiv medlem

    Värmare

    Man bör nog tillägga att resonemangen här verkar syfta på att man har en lös ("kupé-")värmare som man använder för motorvärmningen.
    De flesta maskiner (åtminstone norr om Dalälven?) har nog en fast monterad värmeplatta som är limmad på oljetråget. Då kan man inte påverka värmefördelningen. Däremot kan man ju isolera motorrummet på olika sätt (filtar/täcken etc).
     
Laddar...

Dela sidan