Visum vid utlandsflygning?

Diskussion i '060 Navigation' startad av Jonas, 14 Januari 2009.

  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Har funderat på hur det funkar om man själv skall flyga till en destination som passerar flera länder utanför EU.

    Behöver jag visum eller tillstånd utöver klarering för länderna jag passerar på tex 3000 fot eller behövs det inte så länge jag inte går utanför grindarna på respektive flygplats?

    Någon som har erfarenhet av detta?


    Vänligen

    Joans
     
  2. allan.emren

    allan.emren Medlem

    Nej, visum behöver du bara för de länder där du tänker landa. Skulle du behöva landa i att sådant land av tekniska skäl, dåligt väder etc, så brukar de ordna med tillfälligt visum i det sammanhanget.

    Men däremot kan du behöva tillstånd. Det kan ta ett par veckor eller mer att ordna sådana. Ofta är det mycket detaljerad information de vill ha, både om flygplanet, dig och ev. pax. Det är snudd på att skonummer etc. tillhör det som skall uppges.

    Dessutom, vill de ofta veta datum och klockslag för in- och utträde ur respektive luftrum. Ofta kan ju vädret sätta käppar i hjulet när det gäller att hålla de angivna tiderna, men det innebär sällan några problem.

    Arlanda briefing brukar vara väldigt hjälpsamma när det gäller sökandet av tillstånd.

    Hälsningar/Allan
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för svaret Allan - Jag misstänkte nästan att jag skulle få svar från dig :).

    Hur är det egentligen. Jag vet inte om jag glömt eller aldrig lärt mig men hur högt ligger internationellt luftrum? Är det taket på respektive lands FIR? Inte för att jag tror att jag någonsin får spaka en kärra som går så högt men det hade varit intressant att veta när kravet på tillstånd etc inte behövs.

    Jonas
     
  4. hiwaf

    hiwaf Medlem

    hehe lite intressant fråga, luftrummen har ingen övregräns men det blir G luft efter en viss höjd (typ FL500 eller nått sånt) Med andra ord så flyger ISS i andra länders luftrum :)

    Edit: Bläddrade lite i AIP och det verkar vara FL460 som över övre gräns för C luften

    SUECIA UTA Within the lateral limits of SWEDEN UIR:
    FL 460 / 14000 m STD FL 285 / 8700 m STD Class: C

    och Sweden UIR går från FL285-Unlimited :)
     
Laddar...

Dela sidan