VLA vs LSA

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Didar, 5 Mars 2016.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Didar

    Didar Ny medlem

    Jag är en förhållandevis ny pilot som känner att jag vill få ut max av min flygning och då är nästa steg ett eget flygplan. Jag Har kommit fram till att jag vill ha en 2 sits med möjlighet att landa på sjö. Hela processen inser jag kommer ta lång tid och just nu handlar det bara om att få en uppfattning vad eget ägande innebär.

    Detta för mig in på de olika beteckningarna för dessa typer av flygplan.
    Finns det någon stans att läsa om skillnaderna på VLA och LSA när dessa flygs och är registrerade i sverige?
    Finns det någon skillnade på hur service och inspektioner ska genomföras? Finns det några fördelar jämfört med att ha ett normalklassat flygplan om man ser till administration och service?

    Jag har kollat i någon av de tidigare trådarna men saknar lite vad som jag får av att äga en lättare maskin.
     
  2. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    VLA är en Europeisk klass för det lätta flyget medan LSA är en lätt klass på andra sidan Atlanten.
     
  3. Larscho

    Larscho Moderator

    Det enda som jag tror är relevant för dig i dagsläget är klasserna UL, Experimentklass eller "Normalklass". Det är mellan dessa olika klasser som det skiljer i typ av certifikat och regler för underhåll. Om du är ägare till X-klass eller UL så får du göra mycket underhåll själv om du är intresserad av det. Om du köper ett flygplan med Rotax så får du nog en billig kärra att flyga med.

    Någon annan än mig är nog bättre på att rekommendera olika typer av UL-flygplan men det finns ju helt klart en uppsjö av flygplan där ute.
     
  4. Didar

    Didar Ny medlem

    Kan vända på det och säga vad är skillnaden mellan VLA och en normalreggad? Om det är nu dessa klasser som reggas i sverige varför finns där en VLA klass?
     
  5. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag hittade en lätt beskrivning på http://www.netman.se/faq/faqlsa/

    – Vad är LSA?
    • LSA står för Light Sport Aircraft och är en typgodkännande för amerikanska marknaden. På senare tid har man kunnat registrera dessa flygplan även i europa med hjälp av PTF (Permit To Fly). En PTF är ett tidsbegränsat tillstånd (oftast ett år) och måste förnyas. LSA är godkänd enbart för privat flygning under dager och VFR och kan inte användas för bl.a. skolning. LSA maskiner passar sig utmärkt för privatpersoner eller klubbar som vill ha en enkel maskin och använda den för PPL flygning (ingen skolning).
    – Kan man flyga en LSA flygplan med UL cert?

    • Nej, det krävs minst PPL för att flyga LSA
    – Vad är skillnaden mellan LSA och VLA?

    • LSA står för Light Sport Aircraft och är en certifiering klass avsedd för USA marknaden och sport pilot licence som inte finns i Europa. Flygplan i Europa kräver minst PPL.
    • VLA står för Very Light Aircraft och är en certifiering enligt Normalkategorin. VLA är för certifierade flygplan som vilken normalklassad flygplan som helst. Flygplan byggda enligt VLA är godkända i europa för VFR dager och VFR mörker samt skolning. Till skillnad från LSA så kan en VLA maskin användas för PPL skolning utan begränsning. EASA undersöker möjligheten att utöka VLA klassen för IFR.
    – Finns Tecnam som LSA?

    • Tecnam som flygplanstillverkare är en certifierade organisation och kan därför leverera flygplan inom alla kategorier. Alla Tecnam´s Single Engine modeller kan beställas som LSA.
    – Vad är skillnaden mellan LSA och LSA/RTC?

    • Till skillnad från LSA så finns det numera en ny klass som heter LSA-RTC (Restricted Type Certification)
    • Tecnam som tillverkare har tillverkat många flygplan under åren med mycket god kvalité, därför har företaget fått tillåtelse att tillverka flygplan enligt den nya klassen CS-LSA/RTC. Skillnaden mellan RTC och LSA är att en RTC certifieringar inte är tidsbegränsad och löper så länge flygplanet lever. Denna certifiering är godkänt för VFR-dag skolning i Europa. Dock ej mörker!
    – Finns Tecnam som CS-LSA/RTC?

    • Tecnam som flygplanstillverkare är en certifierade organisation och kan därför leverera flygplan inom alla kategorier. För CS-LSA/RTC har Tecnam valt den populära modellen P2002-JF som kan fås med Dynon Glasscockpit.
     
  6. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    CS-LSA/RTC är, precis som UL (klass B mer precist) bara avsett för max 2 personer, VLA kanske får ha fler passagerare?
     
  7. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Nej VLA är också bara 2 sitsig
     

Dela sidan