X-klass IFR?

Diskussion i 'Instrumentflygning' startad av Jonas, 29 April 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Är det någon som har koll på vad som gäller att få flyga IFR med en maskin som är X-klassad och i vilka länder gäller detta?

    Har hört förr att X-Klass / 4-sits/ IFR är ok i Sverige men inte alltid i andra EU-länder. Detta kanske dock är gamla nationella regler, hur är det nu i och med EASA regleringen?

    Funderar på om det funkar som med UL? Att skicka in ansökan innan man ska flyga in i respektive land (och oftast godkänt)?

    Funderat länge på att bli delägare i en IFR-godkänd maskin och helst med låg driftkostnad (vem vill inte det :) ) Varför inte MCR4s eller kanske tom en 2-sits? (Har tex sett X-klassade (i Frankrike?) IFR godkända Dynaero 4S på nån "Beg-flygplan" sajt förr...) Blev extra sugen efter att ha läst om jorden runtflygningen i en IFR-godkänd X-klass Vans RV-7 i senaste Pilot Breifing.

    Tacksam om nån har lite info om detta :)

    Jonas
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Det finns någon gammal överenskommelse om att det är ok... sist det här diskuterades så gav jag rådet att lämna in färdplan, flyg och ge faan i att fråga!
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hehe ok tack för svar. Skulle dock vara intressant att veta om man vågar satsa på en sån kärra med syfte att flyga IFR och gärna söderut.

    Jonas
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Allt jag kan säga är att många har flugit IFR i svenska X-klassade under många år i Europa utan problem.... om det kommer att fortsätta vara så???
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tackar så mkt för din input!

    Jonas
     
Laddar...

Dela sidan