Ytterligare försening av de nya certifikatreglerna

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Jonasemz, 6 Februari 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 15 medlemmar.
  1. Jonasemz

    Jonasemz Ny medlem

    Följande har jag saxat från AOPA's hemsida.

    "Införandet av Part FCL skjuts upp till 2013

    Enligt senaste informationen från Transportstyrelsen (TS) så skjuter de på införandet av de nya Certifikatreglerna i upp till ett år. Det som gäller nu är att vi fortsätter enligt dagens regelverk tills vidare, dock längst till och med 7 april 2013.

    Bakgrund:

    Orsaken till förseningen är att de nya reglerna gång på gång försenats i hanteringen hos EASA, inklusive remissrundor som förlängts och försenats. Först i november publicerades de första delarna av det nya regelverket.

    Från början var det tänkt att reglerna skulle träda i kraft nu den 8 April 2012. De nationella myndigheterna i Europa begärde förlängd tid för införandet på grund av att tiden för att administrera införandet av de nya reglerna var på tok för kort. De flesta länderna begärde 12 månader men Sverige begärde 24 månaders förlängning. En eloge till Norrköping! Nu jobbar kommissionen på frågan och vi kommer att få en förskjutning på 12 månader, det vill säga det som de flesta länder hade begärt. Nytt Datum är alltså 8 April 2013. Förhoppningsvis kan EASA också passa på att korrigera eventuella felaktigheter eller direkta orimligheter under året.

    Infokampanj från Transportstyrelsen

    AOPA har varit i kontakt med Transportstyrelsen, och vi har där tryckt på vårt önskemål att man går ut och informerar. Vi fick i förra veckan reda på att Transportstyrelsen under året kommer att gå ut med en informationskampanj om de nya reglerna. Bra!

    Alltså:

    Vi kan lugnt flyga vidare en säsong till. AOPA följer utvecklingen och återkommer med information i nästa nummer av Flyghorisont. Hemsidan uppdateras regelbundet.

    Har du vidare frågor, kontakta gärna undertecknad på Martin.antvik ”at” aopa.se"

    ___________________________

    Jag har hela tiden trott att vi "privatflygare" sett de nya certifikaten som något som skulle vitalisera hela vår verksamhet. Men när man läser ovanstående framstår det som att en av "våra" organisationer snarare ser det som något positivt att införandet av reglerna skjuts upp, vad är det som jag missat? Jag har sedan flera år tillbaka följt framtagandet av de nya certifikaten och kommer att så snart som möjligt försöka ta ett Lapl-cert, men nu blir det till att vänta ytterligare....

    //Jonas
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    Ambitionen är nog bra, men om du läser de kommande reglerna i sin nuvarande lydelse så kommer du hitta flera konstigheter och frågetecken. Det är nog bra att ikraftträdandet skjuts upp ett år till så "misstag" hinner rättas till och frågetecknen klaras upp.

    Det vore väl exempelvis inte kul om veteranplan och x-klassade skulle behöva söka dispens för
     
  3. Jonasemz

    Jonasemz Ny medlem

    Dispens för vad? Tråkigt om några får krångla med att söka dispens för sina flygplan. Men detaljfrågor borde man väl kunnat lösa på annat sätt än att skjuta hela regelverket på framtiden. För mig och många andra "nya piloter" hade det varit roligt att få börja flyga överhuvudtaget. Med tanke på den enormt långa process som föregått de nya reglerna är det helt otroligt att de nu försenas p.g.a. att luftfartsmyndigheterna i Europa inte varit bättre förberedda. Men som sagt någon gång i en framtid kanske de nya reglerna träder ikraft som gör att vi får in lite nytt blod i privatflygandet. Det som är min stora farhåga är att det ska komma en mängd övergångsregler som ytterligare försenar införandet.

    //Jonas
     
  4. control

    control Välkänd medlem

    Haha, jag började skriva svaret och sen tvingades jag lämna datorn... som tydligen bestämde sig för att posta det halvfärdiga på egen hand.

    Vad jag tänkte på är att EASA inte reglerar veteran och X-klassade plan, vi kanske kommer till samma träsk som UL-folket när det gäller flygande mellan länder utanför Norden.

    Sen finns det en massa andra frågetecken.... Jag vill gärna kunna dra reklam med en gammal CUB och kunna flyga X-klassat till Frankrike åtminstone ett år till. Även om dagens regler inte precis är så bra som de kunde vara så vet man i vilket fall vad som gäller nu rörande exempelvis förnyelse av olika behörigheter.

    I jämförelse med alla dessa frågetecken så är nog din önskan om ett snabbt införande av LAPL, att se som en detaljfråga som inte borde få hindra klargöranden och ett vettigt införande ;)
     
  5. Jonasemz

    Jonasemz Ny medlem

    Där ser man hur olika man kan se på saker. Jag vet inte om jag håller med dig om att införandet av en helt ny certifikattyp är en detaljfråga. Jag kan väl personligen tycka att de exempel som du lyfter fram känns som ganska speciella, men man är väl sig själv närmast... Jag har hela tiden trott att de flesta som håller på med privatflyg är överens om att det måste bli billigare att ta ett eget flygcertifikat så att vi får lite liv i verksamheten. Men det kanske är så att de som redan har ett certifikat tolkar förändringarna som något negativt?

    Efter att i mer än tio år diskuterat ett nytt regelverk är det för mig helt ofattbart att branschen inte är bättre förberedd och att detaljfrågor (OBS! min egna uppfattning) ska få försena hela införandet.

    //Jonas
     
  6. Enzone

    Enzone Ny medlem

    Håller med Jonas.

    Otroligt dåligt att nationella myndigheter inte är bättre förberedda när detta pratats om så länge. Tycker det alltid är bakåtsträvande i Svenska flygmyndigheter. Jag har UL cert, och skulle mer än gärna vilja gå över till att flyga ELA/LAPL (med betydlig mer påbyggnadsmöjligheter)
    och hade hoppats på att kunna börja "fortsatt skolning" till sommaren.
    Men tyvärr är det bakåtsträvande som sagt som präglar Svenskt privatflyg, kolla bara på "flygsituation Stockholm".

    Kanske ta bort Veteranerna som sitter på bestämmandenivå och föryngra sig så kanske perspektivet blir bredare för privatflyget, och att det kan få en nytändning, och förhoppningsvis ett uppsving. och bryta mönstret som varit senaste åren, utför-utför.

    Vi alla är väl värnande om ett levande klubbflyg i Sverige hoppas jag.
     
  7. Jonasemz

    Jonasemz Ny medlem

    Hej!

    Tack för ditt svar. Skönt att veta att man inte är helt ensam om sina tankar. Den monumentala tystnad i forumet har jag tolkat som att jag är ensam om att tycka att förseningen av de nya certifikaten är något negativt. Tvärtemot vad AOPA’s företrädare anser tror jag att denna typ av förseningar är direkt förödande för att hålla privatflyget vid liv.

    Låt säga att jag är en, av den krympande skara, som funderar på att skaffa ett eget flygcertifikat utan drömmar att gå vidare med instrumentbehörighet etc. Jag har således inget behov av ett PPL utan skulle klara mig fint med ett LAPL. Vi får ju hoppas att jag har tålamod att vänta till ??????? då de nya certifikaten börjar gälla. Ni förstår säkert att jag inte tror att flygklubbarna kan förvänta sig någon anstormning av nya flygare innan det att de nya certifikaten börjar gälla. Det är kanske läge för flygklubbarna att mörka att nya certifikat är på gång?

    Jag har inget emot att låta alla de med veteranklassade flygplan dra reklam men jag anser kanske inte att denna typ av frågor har ett så stort nationellt intresse att det ska få försena införandet av en ”enklare” och billigare typ av flygcertifikat. Tråkigt för oss som inte äger vare sig veteran eller X-klassat plan är att det är en stor organisation inom privatflyget som tycker tvärtemot oss.

    Av vad jag förstått är det klart att man försenat införandet ett år. Nu hoppas jag innerligt att vi inte kommer få en massa övergångsregler som innebär att det dröjer ytterligare ett antal år innan man kan börja skola för de nya certifikaten.


    Med hopp om en ljus flygarframtid


    //Jonas
     
  8. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Nu är jag inte så insatt i detta ämne. Men, istället för att vänta, är det inte lika bra att börja med UL-skolning då? Flygning som flygning och kan man inte tillgodoräkna sig detta, lite iaf?

    Gå år ut och år in för att vänta på att en myndighet ska införa nya certifikat/regler hade jag aldrig stått ut med. Det kan ju bli precis hur som helst både gällande ändringar och förseningar. Man kan ju hinna trilla av pinnen innan nåt händer.

    /Thomas
     
  9. Jonasemz

    Jonasemz Ny medlem

    Hej!

    Nu var det var inte mig själv som jag skrev om i mitt förra mail utan endast ett exempel på hur det skulle kunna vara. Jag är inte heller någon expert på detta men det är väl inte alla flygklubbar som har UL på sitt program? Dessutom som Enzone skrev så är vi säkert många UL-flygare som är sugna på att utveckla vårt flygande och gå vidare med ett LAPL. Förhoppningsvis får vi tillgodoräkna oss en del av vår befälhavartid och inte behöva börja om ”från början”. Men som sagt, samtliga inblandade verkar tagna på sängen av de nya reglerna, så även detta står väl skrivet i stjärnorna. Vi får lita till det gamla ordspråket att ”Hoppet är det sista som lämnar människan”.

    //Jonas
     
  10. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Mina 2 cent...

    Har svårt att tänka mig att det skulle kunna bli billigare än ett UL-cert.

    Om man slutar att behandla UL så styvmoderligt och betraktar det som ett högst överkomligt riktigt flygcert, så krävs det snarare nytänk i rekryteringsprocessen hos organisationerna för att få in ungt blod. Men det "ska liksom va" en IFR-utrustad DA40 för att det ska betraktas som "riktigt flyg", och man inte riktig pilot förrän man äger en warbird... Får vi inte bort det tänket så kan vi ha 15 nya certklasser utan att det lockar en enda ny pilot.

    Tänk på att TS bara är ett telefonsamtal bort, man behöver inte sitta med armarna i kors och lita på att KSAK/AOPA ska göra jobbet...

    /hans
     
  11. control

    control Välkänd medlem

    Nu är ni lite väl elaka mot "nationella flygmyndigheter"... hur lång tid fick de på sig att förbereda sig?
     
  12. Enzone

    Enzone Ny medlem

    Klasskillnaderna måste bort, håller med.

    Ja ni.
    LAPL kommer absolut inte vara billigare än UL, men det är större utvecklingsmöjligheter(flygframtid) för det till nästan samma peng. Håller med att tyvärr är det mycket av "klassbarriärerna" som också förstör för flygarna, och försenar saker.
    Att PPL te.x ska vara så mycket finare än andra(UL) och strävar bakåt hela tiden för att inte UL ska få komma "ikapp" dessa i möjligheter att flyga, då UL ses som en "pöbel-sport" av många som har sitt PPL, och att UL-piloter inte har tillräckligt kapital på sparkontot liksom..
    Överklass stämpeln vill dom ha kvar helt enkelt

    Alla som vill flyga gör det för kärleken till att känna sig fri som en fågel(nästan) sväva runt i luften.
    PPL är ett cert som jag ALDRIG skulle ens fundera på om jag inte tänkt söka CPL, för mycket pengar för att lägga som Hobby, UL var precis i rätt nivå, allt som allt gick mitt på 40 000:-

    Men börja lägga 120 000-140 000:-på ett cert, och sedan på det svindyra flygtimmar, och svindyra servicar för hobbyflygning. hmmm NEJ TACK!

    Tyvärr med UL då var att man efter några år hade som enda alternativ att göra något nytt var att ta sjöbehörighet, men sedan var det stopp, och mer skulle man inte få göra med UL.. tråkigt.. men sant(jag räknar inte Rote-utbildning till denna "vidareutbildning" även fast det "tillkommit")

    LAPL/ELA behövs för att hålla privatflyget vid liv, det är snabbt döende i nuläget förstör nu inte detta ers "högheter", och "överklass folk" på KSAK & TS, bara för att behålla er "stolthet" och klasskillnad för att ni minsann har PPL(ja nu kommer jag få många kommentarer, men jag har sett under ett antal år hur det har varit med just detta, och som någon skrev, klasskillnaderna river sönder privatflyget innifrån.)

    Vill bara säga, på tal om "riktig flygning" som PPL anses!?, är det betydligt enklare "flygning" start och landning än att flyga UL, har både flygit Cherokee Archer, C 172, och ett jag inte kommer ihåg namnet på, och herregud så mycket enklare och stabilare flygning än pirra på i en Ikarus C42.


    Detta är ingen fakta på något vis, men en skildring av vad jag känt och upplevt sedan jag började med denna underbara sport våren 08.


    @control: dom fick minst 5år på sig om inte t.o.m 8år, dom visste det skulle komma...
     
  13. Jonasemz

    Jonasemz Ny medlem

    Hej igen!

    Jag har följt processen med att ta fram de nya reglerna sedan mitten av 2000-talet och då var tankarna inte på något sätt nya. Självklart har det skett förändringar under tiden men såvitt jag kan bedöma har huvuddragen i det nya systemet varit klara sedan flera år tillbaka. Med detta sagt tycker jag att det är minst sagt dåligt att de ”nationella flygmyndigheterna” inte är bättre förberedda.

    Nu är det som det är och min personliga förhoppning är att vi får regler som gör att vi UL-flygare på ett någorlunda smidigt sätt kan få möjlighet att även testa på att flyga normalklassat. Jag är en hängiven UL-flygare och kommer att fortsätta med detta så länge jag kan men jag ser det mer som att det vore roligt att pröva något nytt inom ”flygeriet”.


    Med hopp om ett fortsatt gott flygarår


    //Jonas
     
  14. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    PPL, LPL, UL.... Vill ni prova nått helt nytt, där man ständigt får nya utmaningar, och där man flyger fri som fågeln, utan radiotjatter med vinden i ansiktet utan nåt som skymmer sikten och som dessutom är lite fysiskt, då ska ni börja hängflyga (OBS, hängflyg med en riktig vinge, inte skärmflyg).

    Jag tycker all flygning är rolig, flyger även PPL och UL-A, men skulle jag bli tvungen att bara välja en sak, då blir det utan tvekan hängflyget.

    Ta gärna en tur till ESMF, där brukar vi, SDFK, hålla till på vår och sommar när det är termiskt väder. www.sdfk.com.

    Det här hörde väl inte riktigt hemma i den här tråden, ursäkta, men lite reklam måste man väl kunna göra ibland...

    /Thomas
     
  15. control

    control Välkänd medlem

    Men sluta nu.... om jag tolkar det ovanstående rätt så publicerades regelverket i november 2011 och var tänkt att börja gälla i April 2012. Ett regelverk där som jag förstår det, det var rejäla skillnader mellan olika utkast in i det sista.
     
  16. Enzone

    Enzone Ny medlem

    Redan när jag började med flygteori(början av 08) pratades det om detta. så JO!! dom har haft bra nog länge på sig.

    MVH
    Johan
     
  17. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Oj vad det här kan bli en lång tråd... ;-) Control har rätt. EASAs reglementsarbete har pågått länge men var det har barkat har varit väldigt otydligt fram dess att reglementet publicerades. Basic-cert, 600 kgs VLA-kärror på samma cert som UL m.m. Allt har varit uppe på tapeten!

    /hans
     
  18. joflin

    joflin Medlem

    Jag är tillräckligt påläst kring "Light Aircraft Pilot License"ierings-förslaget som väl bara återstår att tillämpa i svenska nationella lagar & förordningar ( dvs åtminstone 1 flygplans-TSFS, samt förmodligen en massa administrativa förändringar hos certifikatkontoret i Norrköping...).

    Men har någon utav forumdeltagarna status på "European Light Aircraft"-inititativet ? Jag vill minnas att totalvikt Tusen Kilogram var sagt ( mao en trygg gammal Piper_super-Cub skulle retroaktivt kunna klassas in !) Påminner ju mycket om amerikanarnas LightSportsAircraft, vilket verkar blivit en stor internationell succé. LSA( FAA) är ju tillräckligt spritt så att även europeiska tillverkare numera bygger modernt ( åt amerikanska marknaden enbart( förutom vissa skrov till X-klassat eller UL gissar jag även stannar här i länder som Tjeckien) och vissa bl.a. svenska Permit_to_Fly) så som: Dynamic WT9 lsas.se
     
  19. Enzone

    Enzone Ny medlem

    @joflin.

    Tror t.o.m det var en MTOW 2000kg på LAPL
    Sedan skulle man kunna ta: NQ/IFR, AVA, & SJÖ till det också.

    Tror personligen detta kan vara räddningen för privatflyget, bara "bakåtsträvsamheten" skulle kunna upphöra.

    MVH
    Johan
     
  20. control

    control Välkänd medlem

    Lite nytt från AOPA:

    "Vi välkomnar att Transportstyrelsen inte hastar med införandet av de nya reglerna. Vi vill dock trycka på att åtgärder som sparar pengar, till exempel LAPL, bör införas så snart det är möjligt."

    Låter väl bra för er som hoppas på LAPL...
    http://www.aopa.se/Transportstyrelsen.htm#certregler2012
     

Dela sidan