"Flera tusen passagerare drabbades sedan flygplatsen Gardermoen utanför Oslo tvingades stänga i 90 minuter. Ett passagerarplan med 400 passagerare fick vända och landa på Arlanda sedan en okänd flygfarkost blockerat luftrummet över Gardermoen." http://www.dn.se/nyheter/varlden/hangflygare-tvingade-oslo-flygplats-att-stanga
Pinsam historia. Det skall bli intressant att följa det rättsliga efterspelet. Det kan ju i värsta fall bli oanade konsekvenser för GA i största allmänhet.
Segelflygplan på 8000 fot i halvannan timme? Vågflygning? Inte så värst med termik så här års. Hangflygning runt ENGM? Njaeeee... och inte uppe på ruttnivåer. Vet vi ens om det var någon som kvarlåg, eller om det var en observation och halvannan timmes stängning tills de etablerat att det inte var någon kvar därute? Var det vågläger någonstans i trakten lär det väl inte vara så svårt att leta rätt på syndaren, eller i alla fall lägret. I vilket fall som helst, jäkligt klantigt och illa för allmänflyget. Kan tänka mig TMG, småkärra av vilket slag som helst (ser en trafikflygare som blåser förbi skillnad på en Cirrus och en segelkärra?) eller nästan vad som. Vittnesuppgifter är som bekant vittnesuppgifter. En del kan man verkligen fundera på om de bör ha cert. Tänker t ex på privatflygaren som tydligen drog rätt över Arlanda utan att prata med någon. "Hm, tre stora rullbanor rätt under mig... kanske borde jag ha pratat i radion? Näe, det är säkert..." Ja, hur i hela friden rationaliserar man att inte prata med någon i det läget?