Ursäkta min okunskap, jag kommer från karlebytrakten i Finland. Hemfält EFKK. Flygfälten på svenska kusten är väldigt nära, ca en timme flygtid. jag har hittat kartor på aip Sweden men hur jag än söker hittar jag inte Metarfrekvenser. Kan någon berätta var de finns? Tack i förväg!
Tja! Det du söker efter är nog mer korrekt benämnt som ATIS-frekvensen. Den finns inte på alla flygplatser, kollade precis på Umeå som kanske är närmast dig men den ser inte ut att ha någon sådan. I AIP hittar man en massa om flygplatser, du kan ju börja med att leta där: https://aro.lfv.se/Editorial/View/IAIP?folderId=19 Lycka till!
Hej tack för svaret. Jag hittar heller ingen frekvens till Umeå så då är de väl utan. Det känns konstigt för mig att flygfält inte har ATIS, när varje fält i finland som är klass D har ATIS, och frekvensen hittas lätt på VAC kartan.
Syftet med ATIS är i första hand att minska radiotrafiken på flygplatser med mycket trafik eftersom trafikledningen annars måste läsa upp METREPORT för all ankommande och avgående trafik. Det betyder att på flygplatser med mindre trafik finns ingen ATIS. T.ex. Mariehamn skulle aldrig ha ATIS om det var en svensk flygplats. Frekvenserna hittas lätt på VAC-kartorna i Sverige också -- om det finns någon ATIS, vill säga.
Det stämmer inte riktigt helt, detta med att det har med trafikintensiteten att göra. Sundsvall (ESNN) har ATIS sedan lång tid tillbaka, medan Umeå som Anton mycket riktigt säger, saknar det. ESNN har ganska liten trafik medan ESNU ligger på plats 4-5 i Sverige. Jag ställde frågan en gång till Ingemar Skogö, GD på gamla Lfv, varför i hela friden ATIS fanns i Sundsvall men inte i Umeå. Han såg ut som en fiollåda och verkade inte veta vad ATIS var! Edit: Det var för övrigt på en konferens i Umeå på universitetet, och blev vederbörligen nerhýssjad av prefekten. Respekten för generaldirektörer var stor då (tror det var ca 17-18 år sen,)
Det är klart att han inte vet vad det är. Han är ju politiskt tillsatt tjänsteman som knappast grundas på hans flygkunskaper. Att driva en myndighet handlar ju om ganska mycket annat. Oavsett vad syftet är med ATIS så finns det ju alltid undantag som bekräftar regeln.
(Mja, jag sa faktiskt att det var en automatisk radiosänd vädertjänst innan jag frågade. Han var dessutom där för att diskutera en eventuell utbyggnad av Umeå flygplats, bl a med taxibanor, men OK.)
METAR återfinns i VOLMET-sändningar: Jönköping VOLMET: 127.2 MHz Stockholm VOLMET: 127.6 MHz Sundsvall VOLMET: 127.8 MHz
Jo så är det ju, även omn det är ganska tradigt att vänta ut rätt flygplats, och just då kan man ge sig den på att ett radiomeddelande stör. Numera är det kanske inte så många som lyssnar på Volmet men för en 15-20 år sen var det inte lika lätt att knappa fram en Metar på sin smartphone. Då var Volmet väldigt värdefullt och då önskade vi (åtminstone här uppe i norr) att fler flygplatser hade ATIS. Nu kan det ju nästan kvitta.
Tack för alla svar! Alltid lär man sig något när man frågar. Volmet hade jag inte hört om, eftersom alla flygfält i finland med flygledning har ATIS.
Jo det är riktigt. I slutet av 1980-talet när ESNN var som störst hade man en volym av drygt 500.000 PAX. Redan då hade ESNU ca 700.000). Idag har ESNU ca 1 miljon, och ESNN är nere under 300.000. (Den som är intresserad av trafiksiffror kan fördjupa sig på https://www.trafikverket.se/content...40_-_trafikverkets_basprognoser_2016-0....pdf). För den ännu mer intresserade: Som tämligen enögd Umebo tycker jag att det är skandalöst att inte Swedavia ids rusta upp ESNU. Trots den stora trafiken finns inte ens taxibanor till nån av banändarna. Klubb- skol- och annat allmänflyg får vänta på taxi på väntplats närapå halvtimmen ibland. ATIS kan vi nog glömma, och terminalen är fortfarande ett skämt, trots en viss kosmetisk satsning. T o m Skellefteå har en överlägsen åtkomst till cafeterian etc och Sundsvall har terminal och bansystem etc som är helt överlägsna. (Luleå är med flygflottiljen och fiaskot med fraktflygsatsningen ett särfall.) Men Sundsvall slåss trafikmässigt förgäves mot järnvägen som också är utbyggd med snabbtåg etc, jämfört med "rälsbussen" till Umeå som dessutom oftast är utbytt mot landsvägsbuss. Slut på gnölet för den här gången. Webmaster får väl redigera vid behov
Syftet med VOLMET och ATIS är olika. ATIS syftar till att ge information till ankommande och avgående trafik och innehåller inte bara väderinformation, utan även information om gällande bana m.m. VOLMET syftar till att ge piloten möjlighet att följa upp vädret under flygningen och har därför väder för ett flertal flygplatser, även i andra länder. Finland har också en VOLMET-station -- Helsinki VOLMET på 128.400 med väder för Helsingfors/Vanda, Tammerfors, Åbo, Kuopio, Uleåborg, Vasa, Stockholm/Arlanda, S:t Petersburg/Pulkovo och Tallinn.