Hejsan, Har läst igenom tråden "allt om magring" utan att finna något som berör rubriken. Kan för övrigt hålla med om att det där med magring i allmänhet är något som är lite dåligt täckt i flygutbildningen... Hur som helst: jag hörde nyligen talas om en metod att rensa tändstiften när man under motoruppkörning upplever att motorn "bluddrar" och inte går riktigt rent, genom att dra i "röda spaken" några gånger fram och tillbaka. Enligt uppgift skall man kunna vinna avsevärd effekt jämfört med igenslaggade tändstift, vilket onekligen låter som en viktig vinst vid start på korta fält etc. Eftersom jag har stor respekt för det här med magring, detonationszoner och what not så hade varit intressant att ta del av kunskap på detta område: Är detta något som är vanligt förekommande bland kunniga flygare eller har jag fått nåt om bakfoten? Vilken är indikationen på att man behöver rensa tändstiften? Hur går man praktiskt tillväga? Vilka är riskerna och hur undviker man dessa? //Per
Oftast märker man problemet när man stått länge på tomgång med blandning rik. När du sedan gör din magnetkontroll märker du att ena magneten går sämre än vanligt, då är det troligt så att det har slaggat igen lite. Jag brukar då göra: Varva upp till hög effekt, typ 2200-2300 RPM Magra så mycket du kan utan att tappa effekt Vänta 20-30 sek Dra ner till vanligt varvtal för motoruppkörning Gör en ny magnetkontroll, om den är bättre så är det bara att flyga Om den inte är bättre, prova igen och under lite längre tid Funkar inte det, ställ flygningen Mer info om magring finns på nätet om man söker på amerikanska sidor(leaning), det är ett intressant ämne och jag är inte någon expert på det heller.
På den C172S jag flyger nu rensar vi genom att varva 2200 och sen magra ned till 1800 under en minut eller så. Direkinsprutad kärra så oklart om en förgasarmotor har tillräckligt bra fördelning för att fixa så magert. Givetvis gör CI detta enbart om motorn har stort drop eller går ojämnt på en magnet under motoruppkörningen.
Det är mycket vanligt. Indikationen är oren gång på en av magneterna. Öka till fullgas med båda magneter inkopplade och magra tills du får ett varvtalsfall. Kör så i 15-30 sekunder. Jag skulle säga att det inte finns några risker när tiden är så kort. I alla fall inte med motorer utan turboöverladdning. Problemet blir väldigt mycket mindre om man använder blyfritt bränsle. Sedan tycker jag att man inte skall vara så rädd för att magra. Det är nästan omöjligt att skada motorn i ett vanligt klubbflygplan med felaktig magring. Attityden till magring har förändrats påtagligt i takt med att bränslet blivit dyrare. Moderna flyghandböcker (t.ex. Cessna 172S) rekommenderar magring under taxning! Det finns en massa gamla vanföreställningar om magring, som att magring till max EGT skulle vara skadligt för motorn.
Det här är en viktig grej! Fler och fler borde överväga möjligheterna att gå över till blyfritt. Det ger många fördelar och är billigare. Vi behöver få det på fler flygplatser så att infrastrukturen kring det byggs upp.
Jag tror iofs. att Airborne ovan har rätt i att det inte skadar under kort tid, men jag skulle ändå avråda från att ge mer än 75% gas vid denna manöver. (Allt upp tom. 2400rpm är ok på alla vanliga flygplan). Detta då bäst "rensningseffekt" blir när du magrar riktigt rejält, så att motorn tappar rejält med varv...
Jag tror att "rensningen" blir bäst när temperaturen i cylindern är som högst och det är den när man magrar något mer än vad som ger maxvarv.