Smolensk-kraschen

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av rmjo, 11 April 2010.

  1. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Först vill jag börja med att skriva hur otroligt ledsamt det här är, både för mig som har en mor från Polen, och för landet som helhet. De tappade sitt presidentpar och mer eller mindre hela den ekonomiska och militära ledningen tillsammans med en mängd duktiga historiker och andra ämbetsmän. Ödets hemska och tragiska ironi måhända, när de åker dit för att hedra de 20000 officerare och utbildade elit som avrättades av sovjeterna för 70 år sedan. Extra ledsamt! Må alla vila i frid.

    Så till orsakerna då, media vill ju gärna skriva skit om flygplanstypen, att Tupolev-modellen är olycksbenäget och ålderdomligt. Rent skitsnack vill jag påstå. Jag förmodar att de är precis lika tekniskt välutrustade och servade som vilken Boeing som helst, särskilt som det nu hade en viktig roll i Polen.

    Vittnen talar om att flygplanet var inne på sitt fjärde landningsförsök, och att tät dimma rådde (vilket mediabilder bevisar). Men vad som oroar är att piloten ändå fortsatt neråt (med påtryckningar från presidenten sägs det). Hur kan man då hamna i trädtopparna så tidigt och så långt från banan (hundratals meter nämns) som man nu gjorde? CFIT skriker alla, men hur?

    Mycket tragiskt detta som hänt!
     
  2. Zeta

    Zeta Medlem

    Flygplatsen saknade ju tydligen ILS. :X
     
  3. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Verkar som att Smolensk har en civil och en militär flygplats. De var på väg till den militära flygplatsen enligt denna här mycket bra artikeln.

    http://avherald.com/h?article=429ec5fa

    Många kommentarer ger en del info också, som att ILS inte är standard i ryssland utan där använder man något som heter PRMG.

    En vettig kommentar

    "Visibility 500m (catII wx) double ndb approach to unmarked runway with no approach light, left x-wind, four attempts to land, ignored GCA request during final approach for go around, Ignored ATC warning of deteriorating wx during the flight and suggestions for diversion, hi ranking military pilot as a captain(crew not likely trained in CRM), no governing SOP that would regulate number of missed approaches(most airlines limit to 2), political inconvenience to divert to Moscow or Minsk with the Had Of State on board and probably not enough fuel(after 4 approaches) to go back to Poland, pilots fatigue after 3 go arounds........CHAIN of events that was not broken in time to prevent the tragedy

    Darren Vancouver"

    CHAIN of events, som sagt. :(
     
  4. Jocke

    Jocke Medlem

    Otroligt sorgligt! :(

    Av det jag läst i DN verkar det ju helt och hållet vara ett pilotfel. Det aktuella flygplanet var tydligen ganska nyligen genomgånget och i gott skick. Problemet var väl rimligen att han försökte landa i dimma utan hjälpmedel. Inget kul med en ultralätt, antagligen en mardröm i en trafikkärra.

    Som det framställdes i tidningen ville man förmodligen inte gå till en annan flygplats, eftersom det skulle inneburit att man blev så försenad att hela ceremonin skulle få ställas in.

    Som sagt, skulle bli mycket förvånad om man inte kom fram till att det var felbeslut av piloten. Det enda som stör mig i den delen är att Putin tydligen själv ska leda haverikommissionen. Det får mig att tro att man inte kommer hitta några som helst ryssrelaterade problem, typ fel på flygplanet eller några flygplatsrelaterade problem. Men det ska bli mycket intressant att höra piloternas samtal före kraschen.
     
  5. TOC

    TOC Ny medlem

    --------------------------------------------------------------------------------
    http://www.premier.gov.ru/eng/events/news/10179/

    /TOC
     
  6. Almestad

    Almestad Medlem

    "The phrase as it first appeared in the press was something like "they crashed after the fourth approach". Anyone familiar with the Russian terminology would instantly recognize the error: in Russian (and a few other languages, possibly in Polish as well) the final turn in an aerodrome circuit is called the fourth turn. So, the interviewee merely said they crashed on final"
     
  7. TOC

    TOC Ny medlem

    http://www.pprune.org/rumours-news/411701-polish-presidents-c-dow...l#post5627635

    /TOC
     
  8. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Vädret var ju inte jättekul i trakten.

    UMMG 101600Z 03003MPS 9999 OVC020 06/04 Q1020
    UMMG 101500Z 03003MPS 9999 OVC020 06/04 Q1020
    UMMG 101300Z 02002MPS 9999 OVC014 06/04 Q1020
    UMMG 101200Z 00000MPS 9999 OVC014 06/04 Q1020
    UMMG 101100Z 00000MPS 9999 OVC014 07/03 Q1020 NOSIG
    UMMG 101000Z 35003MPS 9999 OVC012 06/03 Q1019 NOSIG
    UMMG 100900Z 32004MPS 8000 OVC012 06/03 Q1019 NOSIG
    UMMG 100900Z 32004MPS 8000 OVC012 06/03 Q1019 NOSIG
    UMMG 100800Z 32004MPS 6000 OVC008 05/03 Q1019 R35/CLRD// NOSIG
    UMMG 100700Z 32004MPS 5000 BR OVC008 05/03 Q1020 R17/CLRD// NOSIG
    UMMG 100600Z 30003MPS 4400 BR OVC007 04/03 Q1020 R17/CLRD// NOSIG
    UMMG 100500Z 29003MPS 5000 BR OVC008 04/03 Q1020
    UMMG 100400Z 29003MPS 6000 OVC009 04/03 Q1020
    UMMG 100300Z 30004G07MPS 6000 OVC009 04/03 Q1020
    UMMG 100300Z 30004G07MPS 6000 OVC009 04/03 Q1020
    UMMG 091600Z 16002MPS 9999 BKN030 13/04 Q1020
     
  9. Sillkalven

    Sillkalven Ny medlem

    Trakten? Det var lite som att ta en METAR för Göteborg om man vill veta det som varit i Stockholm. Grodno ligger drygt 500 km väster om Smolensk, och det som rapporterades i Grodno var som minst fuktdis och 4 km sikt. Det är inte dåligt det. Men som sagt antar jag att det är svårt att hitta aktuella METAR som kommer från Smolensk, eftersom att det är en militärflygplats.
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

    Smolensk North (ICAO: XUBS)

    07:00Z (10am) Temp 1°C Dew 1°C Humidity 98% QNH 1026 hPa Visibility 0.5 kilometers Winds SE 10.8 km/h / Heavy Fog

    Aviation Herald

    No Metars are available, however the local weatherstation reported:
    10:00Z (1pm) Temp 3°C Dew 2°C Humidity 94% QNH 1025 hPa Visibility 4 kilometers Winds east 14.4 km/h / Mist
    07:00Z (10am) Temp 1°C Dew 1°C Humidity 98% QNH 1026 hPa Visibility 0.5 kilometers Winds SE 10.8 km/h / Heavy Fog
    04:00Z (7am) Temp 0°C Dew -1°C Humidity 89% QNH 1025 hPa Visibility 4 kilometers Winds ESE 7.2 km/h / Mist

    Russian route charts suggest, that the northern airport features a NDB (310kHz identifier BU), but no ILS, LOC or VOR.


    /TOC
     
  11. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Mer och mer tyder på att det var första landningsförsöket och att planet cirkulerade i holding.

    Sen verkar presidenten också ha vart en usel baksätespilot, där han bland annat försökt tvinga ner planet i Tbilisi i Georgien under oroligheterna 2008. Piloten blev sedan avskedad när han avvikit till annan flygplats. Det spekuleras att han återigen har gjort sig hörd.

    Nåväl, endast inspelningarna kommer kunna svara på det inom några veckor. Det är trots allt ändå idiotiskt att göra en approach utan hjälpmedel när vädret är som det är, att man har hela eliten på ett plan, och att de under omständigheterna inte fick bli sena (polske presidenten var aldrig bjuden men bestämde sig för att åka).
     
  12. Fredde

    Fredde Ny medlem

    Hade lite otur när jag klickade. ;)

    Vi provar med UMII Vitebsk och UUBP Brjansk istället, ca 20 mil WNW respektive SE om Smolensk. Närmaste METAR jag lyckas hitta.

    UMII 101100Z 12005G08MPS CAVOK 10/01 Q1022 NOSIG
    UMII 101000Z 13004G07MPS P6000 FEW020 11/01 Q1022 NOSIG
    UMII 100900Z 12004G07MPS P6000 FEW020 10/03 Q1022 NOSIG
    UMII 100900Z 12004G07MPS P6000 FEW020 10/03 Q1022 NOSIG
    UMII 100800Z 13004MPS CAVOK 09/04 Q1022 NOSIG
    UMII 100700Z 13003MPS 6000 NSC 08/03 Q1022 NOSIG
    UMII 100700Z 13003MPS 6000 NSC 08/03 Q1022 NOSIG
    UMII 100600Z 14004MPS 4600 BR NSC 05/03 Q1022 NOSIG
    UMII 100530Z 13004MPS 4000 BR NSC 05/02 Q1022

    UUBP 101100Z 10001MPS 9999 FEW020 FEW/// 11/04 Q1024 NOSIG RMK SC07
    UUBP 101000Z 11002MPS 6000 SKC 09/03 Q1025 NOSIG RMK SC07
    UUBP 100900Z 08002MPS 6000 SCT013 SCT/// 06/03 Q1026 NOSIG RMK SC07
    UUBP 100800Z 07003MPS 6000 BKN012 04/02 Q1025 NOSIG RMK SC07
    UUBP 100700Z 07003MPS 4000 BR OVC007 03/02 Q1026 NOSIG RMK SC07
    UUBP 100600Z 09003MPS 2500 BR OVC005 02/01 Q1026 NOSIG RMK SC07
    UUBP 100500Z 07003MPS 3000 BR BKN005 02/02 Q1026 NOSIG RMK SC//
     
  13. TOC

    TOC Ny medlem

    http://www.youtube.com/watch?v=RkEmHSIVDwE

    /TOC
     
  14. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Videon borta?
     
  15. TOC

    TOC Ny medlem

    CVR inspeling.


    Sista minuterna

    10:32:55.8 - 10:32:58.9 PIC says: "Approaching to land, in case of unsuccessful approach, go around on (using) automatics."
    ............... ...................
    10:39:49,9 - 10:39:52,3 ATC: Approaching outer marker, on course, on glideslope.
    10:39:50,2 - 10:39:58,0 Sound. f=845Hz. = DPRM aka "LOM"
    10:39:52,2 - 10:39:53,7 U (unidentified): Outer.
    10:39:54,1 - 10:39:55,0 Capt: (...)
    10:39:57,1 - 10:39:59,3 U: 400 meters.
    10:40:02,6 - 10:40:15,6 U: (...)
    10:40:06,7 - 10:40:06,8 TAWS: TERRAIN AHEAD:
    10:40:13,5 - 10:40:14,6 ATC: 4 on course, on glideslope
    10:40:16,7 - 10:40:17,6 Capt: On course, on glideslope
    10:40:18,6 - 10:40:20.1 U: (...)
    10:40:19,6 - 10:40:21,1 Nav: 300.
    10:40:22,8 - 10:40:25,6 U: (250 meters)
    10:40:24,6 - 10:40:26,7 (Nav): (250).
    10:40:26,6 - 10:40:27,8 ATC: 3 on course, on glideslope
    10:40:29,6 - 10:40:30,3 U: (...)
    10:40:31,2 - 10:40:32,4 ATC: Turn on the lights.
    10:40:32,4 - 10:40:33,5 TAWS: TERRAIN AHEAD.
    10:40:32,9 - 10:40:33,6 Nav: 200.
    10:40:34,0 - 10:40:34,8 Capt: Turned on.
    10:40:37,1 - 10:40:38,1 Nav: 150.
    10:40:38,7 - 10:40:39,9 ATC: 2 on course, on glideslope
    10:40:39,4 - 10:40:42,0 TAWS: TERRAIN AHEAD, TERRAIN AHEAD.
    10:40:41,3 - 10:40:42,6 U: 100 meters.
    10:40:42,6 - 10:40:42,7 Nav: 100.
    10:40:42,6 - 10:40:44,1 TAWS: PULL UP; PULL UP.
    10:40:44,5 - 10:40:46,1 TAWS: PULL UP; PULL UP.
    10:40:46,6 - 10:40:49,2 TAWS: TERRAIN AHEAD, TERRAIN AHEAD.
    10:40:48,7 - 10:40:49,4 Nav: 100.
    10:40:49,2 - 10:40:49,6 (FO): Normal.
    10:40:49,6 - 10:40:50,1 Nav: 90.
    10:40:49,8 - 10:40:51,3 TAWS: PULL UP; PULL UP.
    10:40:50,0 - 10:40:51,3 Nav: 80.
    10:40:50,5 - 10:40:51,2 FO: Go around.
    10:40:51,5 - 10:40:58,0 Sound. f= 400Hz. Decision Height.
    10:40:51,7 - 10:40:53,4 TAWS: PULL UP; PULL UP.
    10:40:51,8 - 10:40:52,4 Nav: 60.
    10:40:52,3 - 10:40:53,1 Nav: 50.
    10:40:52,5 - 10:40:53,4 ATC: Horizon 101.
    10:40:53,0 - 10:40:53,6 Nav: 40.
    10:40:53,7 - 10:40:55,5 TAWS: PULL UP; PULL UP.
    10:40:54,5 - 10:40:55,2 Nav: 30
    10:40:54,7 - 10:40:56,4 ATC: Height control, horizon.
    10:40:55,2 - 10:40:56,0 Nav: 20.
    10:40:56,0 - 10:40:58,2 Sound. f=400 Hz. Autopilot disconnect.
    10:40:56,0 - 10:40:58,1 Sound. f=800 Hz. BPRM aka "LMM"
    10:40:56,6 - 10:40:57,7 Sound. f=400 Hz. Autothrottle disconnect.
    10:40:56,6 - 10:40:58,2 TAWS: PULL UP; PULL UP.
    10:40:58,6 - 10:41:00,2 TAWS: PULL UP; PULL UP.
    10:40:59,3 - 10:41:04,6 Sound of the collision with obstacles.
    10:41:00,3 - 10:41:01,4 FO: "Kurwa mać!" "mother wh..e"
    10:41:00,5 - 10:41:01,8 TAWS: PULL UP; PULL UP.
    10:41:02,0 - 10:41:03,4 ATC: Go around!
    10:41:02,7 - 10:41:04,6 U: scream, "kurwaaaaaa...
    10:41:05,4 End of the transcript.

    /TOC

    Edit/
    http://www.tvn24.pl/-1,1659083,0,1,jak-czytac-czarne-skrzynki,wiadomosc.html
     
  16. Cry

    Cry Ny medlem

    Sorgligt...

    En fundering dock: det verkar som om de fick radar approach service från ATC ? PAR eller SRA? Och isf vad gick fel? Hittills har alla uppgifter i media sagt att det inte fanns några inflygningshjälpmedel...

    Ska bli intressant att höra den fullständiga utredningen.
     

Dela sidan