En kanadensare i Sverige?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Adam, 28 Februari 2011.

  1. Adam

    Adam Aktiv medlem

    En bekant från Kanada är intresserad av att flyga i Sverige i sommar, och önskade lite information. Innan jag slår på stora google-attacken kanske någon på forumet kan assistera med info:

    - Hur löses certifikatfrågan? Får man flyga här på kanadick-cert?

    - Var kan man lämpligen hyra flygplan? Och vad brukar uthyrarna kräva för certifikat, timmar etc? (dvs, funkar ett utländskt?)

    Om någon har erfarenhet eller tips är jag tacksam för hjälp!
     
  2. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Jag har ingen förstahandsinfo, men har fått uppfattningen om att man kan flyga med ICAO cert i 12 månader. Borde stämma överens med tidigare trådar om tex konvertering från FAA till JAA cert (100h + 2 teoriprov) samt även de krav som ställs inför fortsatt ATPL teori/CPL utbildning.

    Tror det bästa är att kolla med Transportstyrelsen i vilket fall som helst för att vara på säkra sidan. Enklare än man tror att ringa dem. Bara man prickar in rätt telefontid :tupX2

    Jonas
     
  3. Kalle

    Kalle Medlem

    Som är 9.00-11.00 mån-fre :)

    Kravet för att få hyra en flygklubbs maskiner brukar vara giltig behörighet samt en checkflygning med en av klubbens lärare. (Alltså, har man fått ok från TS att flyga på sitt cert lär ju klubben inte ha några problem med detta heller)

    Inte sällan blir det något högre timpris om man bara är säsongsmedlem. Vilket ju är rätt rimligt.
     
  4. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Tack för hjälpen! Jag pratade nyss med Transportstyrelsen, tydligen räcker det med en anmälan via särskild blankett (L1664-3), sedan kan man flyga med utländskt cert i ett år. Inga särskilda prov krävs.

    En smula märkligt förefaller det att blanketten ifråga avser "pilot license issued by a full JAA member state". Jag trodde inte att Kanada var en JAA-stat? Dock får man väl hoppas på att certifikathandläggarna vet vad de pratar om.

    De flygklubbar jag pratat med verkar godkänna utländska piloter, så länge en utcheckning görs. Och det nya språkkravet lär inte vara något problem!
     
  5. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Nu verkar det ha blivit en massuppfittning någonstans....;)

    Läs sidan 1-A-23 i LFS 2008:30
    http://www.transportstyrelsen.se/publicdocuments/PDF208.pdf

    Det borde ju vara blankett 1618 som gäller eller är jag helt ute och cyklar?

    http://www.transportstyrelsen.se/Global/Blanketter/Luftfart/Certifikat_och_utbildning/L1618-6_Validation_of_flight_crew_licences_issued_in_accordance_with_ICAO_Annex_1_(Aeroplane).pdf
     
  6. Adam

    Adam Aktiv medlem

    Hmm... fast sidan A-23 berör ju flygplanstillverkares piloter... kan det antas gälla generellt? Näe, jag tror nog att min bekant får ringa och reda ut detaljerna själv. Gissningsvis förutsatte handläggaren jag pratade med att det gällde ett JAA-cert (varför man nu skulle förutsätta det?), och gick på de reglerna.

    Inte lätt att vara ute och flyga när Luftis är ute och cyklar... :e
     
  7. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    A-23 gäller flygplantilverkares pioter, du har helt rätt, tyvärr var jag litet för snabb där.
    Svaret skall nog finnas i dokumentet o du lusläser det.
     
Laddar...

Dela sidan