Krav för ME

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Zajose, 11 April 2011.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Zajose

    Zajose Ny medlem

    Hej
    Skall börja med min PPL-utbildning nu i höst. Har bara en liten fundering över sen när väl den är klar, kan man bygga på den direkt med ME eller är det krav på några andra utb-innan detta?
    //Richard
     
  2. Zeta

    Zeta Medlem

    Det går bra att bygga på med ME direkt. Notera dock att det finns relativt få uthyrare, och flyghyran är ofta uppemot tre gånger högre än för en enmotorkärra.
     
  3. DanielW

    DanielW Medlem

    Du måste uppfylla kravet om 70h PIC innan utbildning påbörjas.
    ref JAR-FCL 1.255.

    Mvh
    Daniel
     
  4. Zeta

    Zeta Medlem

    JAR-FCL 1.260:

    En sökande till en klassbehörighet för ett flermotorigt enpilotsflygplan ska ha genomfört minst 70 timmars flygning som befälhavare på flygplan.

    Det gäller ju alltså vid uppflygning - inte när man påbörjar sin utbildning. För övrigt handlar 1.255 om typbehörigheter och inte om klassbehörigheter..
     
  5. DanielW

    DanielW Medlem

    Visst, om du tycker att det är lämpligt att börja ME utbildning med ett nytt PPL(45h) kan du gärna motivera varför det inte är bortkastad utbildningstid och pengar. Men du har kanske varit längre branchen och har mer erfarenhet än mig.
     
  6. Zeta

    Zeta Medlem

    Hmm.. Har varken påstått det ena eller det andra - säger bara precis det som står i JAR-FCL. Att man påbörjar en ME-klassutbildning behöver ju inte innebära att man studerar på 100%, så leker man med tanken är det ju då möjligt att köra timebuilding samtidigt som man kör sin ME, och lägga upp det så att man är klar med PIC-tiden samtidigt som man blir färdig med sin nya klass.
     
  7. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Jag kastar bara in några små synpunkter i debatten............

    När man har 70 h PIC så är man ingen större stjärna på flygarhimlen även om man tror det själv. Det är betydligt klokare att använda sina pengar till att finslipa sina talanger än att sätta i gång med ME.

    Det är betydligt bättre om man tar allting i små steg. Att lära sig hantera enmotorigt med infällbart ställ och constant speed propeller är ett vettigare steg att ta innan man ger sig på ME. Det brukar vara nog så jobbigt för någon med 70 timmar PIC att ta sig an den utmaningen.
     
  8. Toni

    Toni Ny medlem

    Jag skulle nog tro att alla skolor som utbildar för ME har som antagningskrav att man har föreskrivna 70 timmar och då blir det svårt att börja innan det.
     
Laddar...

Dela sidan