Flygforumen utdöende??

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Jonas, 18 Januari 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hej på er!!

    Vad har hänt med flygforumen och i synnerhet detta? Tex Flygfyren hade flera inlägg i veckan om inte varje dag för nått år sedan. Nu är det knappt något per vecka eller ibland månad i snitt. Märker även detta på andra forum.

    Vad är orsaken? Har alla frågor redan ställts och diskuterats? Har intresset för flyget minskat? Tappade man intresset under migreringen? Flera av forumets drivande och aktiva profiler verkar dessutom ha försvunnit helt.

    Verkligen tråkigt. Effekten av att inget händer är man inte längre kollar om något hänt och saken blir bara värre.

    Vad tror ni?

    Vänligen

    Jonas
     
  2. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Har också märkt att aktiviteten minskat. Det kan säkert har flera orsaker, men här är några som jag tror påverkar aktiviteten för den enskilde.

    Det är vinter. Vädret påverkar flygningen, vilket gör att man kanske inte flyger lika mycket som på sommarhalvåret och inte har så mycket att delge sina flygarvänner.

    Tid. Vet själv hur det är med familj, jobb och annat. Man hinner inte vara ute på forumet.

    Intresse. När man precis hade fått sitt cert var man ivrig att berätta allt om sina flygningar. Nu, efter några år är det inte lika intressant att berätta att man tog en liten stjärtsväng runt hemmafältet.

    Forumet. Personligen känner jag att själva forumet har en viss del för mig. Den gamla plattformen kändes mysigare på något sätt. Nu känns det ganska avskalat och lite tråkigt om jag får säga det. Mer bilder på förstasidan och tydligare visning av nya foruminlägg kanske kan göra det lite livligare.

    Egenvärde. Man skriver ju på ett forum för att få reaktioner på det man skriver. Får man inte det tröttnar man snart och blir en passiv betraktare istället.

    Detta var några orsaker som jag funderat på. Det finns säkert fler. Hoppas forumet vaknar till liv igen när vårsolen börjar värma och man inte behöver flyga i dunjacka längre.

    Mv. Air-man
     
  3. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Jonas, mycket bra initiativ av dig att lyfta den här frågan till diskussion då den i allra högsta grad är relevant. Det man kan säga är väl att det som vanligt inte finns några enkla svar utan det är flera faktorer tillsammans som gör att nivån på aktivitet ser ut som den gör på Flygfyren just nu.

    Det finns säkert naturliga säsongsvariationer som styr aktivitetsnivån, men det utgör nog bara en del av den bakomliggande orsaken. Grundförutsättningarna för ett livskraftigt forum är att det i grund och botten avhandlas intressanta diskussioner och att det finns människor som är intresserade av att dela med sig av egna tankar och erfarenheter. Jag kommer ihåg hur det var när jag genomförde min flygutbildning. Då hade jag väldigt många frågor som jag sökte svar på. Det var även ur detta behov som Flygfyren växte fram. Nu ska jag villigt erkänna att min aktivitet den senaste tiden inte har varit vad den borde ha varit.

    Air-man, intressant tanke om vad den nya plattformen eventuellt kan ha spelat för roll för aktivitetsnivån på forumet. Jag håller med dig om att den förra plattformen på något sätt var mer genuin. Dock känner de flesta till incidenten som inträffade förra våren. Det i sin tur tvingade mig att vidta åtgärder och byta ut plattformen för att höja säkerheten.

    Mitt mål är fortfarande att Flygfyren ska vara det naturliga och självklara valet för den som flyger, utbildar sig till pilot eller på något annat sätt har anknytning till flyget.

    Jag är fast besluten om att försöka vända den rådande trenden. Ännu en plattform (som har sin utgångspunkt i medlemmarnas behov) kommer inte ensamt att lösa grundproblemet men det kan vara ett steg på vägen för att underlätta/främja kommunikationen mellan medlemmar. I nuläget utvärderar jag en ny plattform som så här långt ser väldigt lovande ut och kan vara ett möjligt alternativ till den plattform som finns idag.

    Förutom att jag mer än gärna tar emot förslag och synpunkter kring Flygfyren från var och en så skulle jag även vilja tillsätta en liten fokusgrupp bestående av medlemmar från forumet. Uppdraget för den gruppen skulle vara att utifrån ett användarperspektiv titta på vilka behov som finns hos medlemmarna. Min erfarenhet är tyvärr ofta att man utgår ifrån vad en viss produkt eller teknik kan erbjuda istället för tvärtom – som det borde vara.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. TOC

    TOC Ny medlem

    Jag saknar aktiva medlemmar som arbetar som flygledare,hos "luftis" mm,vi har nog skrämt i väg dom........,alla

    /TOC
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej TOC. Tack för din synpunkt. Skrämt iväg, på vilket sätt menar du?
     
  6. TOC

    TOC Ny medlem

    Känsligt ämne,svarar privat. :)

    /TOC
     
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Håller med om att säsongen inte är den främsta orsaken. Tyckte nog att det var rätt segt under högsäsongen också. Den nya plattformen är jättebra, dock var den gamla hemmabyggda trots några brister väldigt genuin och trevlig, vilket gjorde att den utmärkte sig jämfört med andra forum.

    Själv var jag väldigt kunskapstörstig under min utbildning och under mina första flygår, liksom många andra likasinnade under samma period. Det fanns många som engagerade sig i att svara och föra diskussionerna vidare. Känslan jag fått senaste tiden är knappt några PPL elever finns i forumet. Dessutom verkar antalet återktiverade medlemmar från gamla plattformen vara knappt 10% ? Vilket kanske skvallrar om att många inte är intresserade längre?

    Jag tror i alla på att man borde lyfta upp gamla artiklar och även göra det väldigt enkelt att ge feedback på inlägg och artiklar, typ som Facebook. Jag tror att ett attraktivt interface med möjlighet till snabb feedback är jätteviktigt. I princip lite "online-tidnings/Facebook" format" borde vara nåt. Det ligger säkert enormt mycket jobb bakom en sån plattform men det är vad jag tror på.

    Mvh

    Jonas

    EDIT: ca 5% av medlemmarna har återregistrerat sig.
     
  8. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hur får du fram den här siffran?
     
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Kanske jag missuppfattat siffrornas betydelse men längst ner på sidan står

    Ämnen: 1 654, Inlägg: 12 809, Medlemmar: 1 098, Aktiva medlemmar: 60


    Uppfattade att aktiva medlemmar är de som återregistrerat sig.

    Fel tolkning?

    Jonas
     
  10. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Jag enligt mitt sätt att se det så är informationen feltolkad. Siffran aktiva medlemmar ändras hela tiden och är en indikator på hur många medlemmar som har varit inloggade under en viss tidsperiod. För att få fram hur många som har återregistrerat sig efter migreringen så måste du gå in på sidan "medlemmar" och där räkna alla alla medlemmar som varit inloggade efter migreringsdatumet. Enligt mina beräkningar så är återregistreringsfrekvensen 27,5%.
     
  11. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Sorry, mitt fel!! Då borde det vara runt 300 registrerade medlemmar nu då? Men med den låga aktivitetsnivån, började jag fixera mig vid den tolkningen :)
     
  12. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Det stämmer, Jonas!
     
  13. dypen

    dypen Medlem

    Hei igjen, mange bra innspill her!

    Jeg har heller ikke svaret på hvorfor det er så stille på forumet og veldig få har registrert seg og er aktive etter at forumet ble liggende nede over lengre tid.

    Noen tungvektere har blitt borte og de savner jeg. Det var etter at sidene var nede det stoppet opp! World Wide Web er enormt og fristelsene er mange der ute!

    Vinteren betyr mindre flyging normalt for mange og da skulle jeg tro aktiviteten tok seg opp på forum bruk, du vil jo gjerne lufte dine planer, tanker eller få svar på diverse før sommeren kommer. De fleste er også rastløse og venter ikke flere dager på svar, veien er kort til andre forum.

    Andre interesser og gjøremål er også aktuelle og da er det kanskje jobb, hus og bolig forum etc som tar tiden som er gjeldende for undertegnede.

    Selv om det gamle forumet hadde sitt særpreg så vil jeg si at det nye er bedre med flere fungsjoner som også kan utvides.

    Aktivitets kalenderen hadde jeg sett var oppe, har forsøkt å legge inn aktiviteter her uten å lykkes.

    Jeg har sagt det før, det er veldig mange dyktige her inne som bidrar godt selv om jeg savner noen tungvektere som var aktive her tidligere.

    Håper at forumet får det løftet det fortjener, men det skjer ikke av seg selv!
     
  14. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    Jo, det syns en klart minskad aktivitet både här, Pilotmagazinet och på Sportpilot. Men det hade nog inte skadat om AOPA, EAA, KSAK, FSF, flygklubbar och andra huvudorganisationer hade lagt en länk till forumen på sina websajter. Tror att det är många som inte är medvetna om att dessa platser finns!

    Mvh

    /hans
     
    • Gillar Gillar x 1
  15. dypen

    dypen Medlem

    God ide, kunne i alle fall få de fleste til å se det som fantes av muligheter ...
     

Dela sidan