Min situation just nu (bli pilot eller ej?)

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av andrew, 26 Juli 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 6 medlemmar.
  1. andrew

    andrew Ny medlem

    Hejsan,

    Jag är 24 år gammal och har sedan barnsben drömt om pilotyrket. Efter studenten jobbade jag en del och åkte sedan vid 20 års ålder iväg på en långresa. Innan jag begav mig (2009) så testade jag synbiten av medical 1, i och med att jag hade på känn att jag eventuellt inte riktigt skulle klara det. Jag blev underkänd efter prövning om dispens. Detta var några år sedan men jag vill minnas att jag inte hade ett större synfel, men att astigmatismen gjorde att jag ändå inte blev godkänd.

    Det var tråkigt, men jag var rätt mentalt förberedd på detta. Jag åkte iväg på min resa och kom hem åtta månader senare. Då jobbade jag i ett år och sedan dess har jag testat på lite olika studier i form av ingenjör, men även ekonomi.

    Förra hösten gjorde jag tester för att bli flygledare och det gick dessvärre inte heller vägen.

    Som ni ser så har jag inte riktigt landat i livet, jag känner mig liksom inte hemma i saker och ting jag tar mig an. Jag misstänker att det är pilotdrömmen som ligger och spökar.

    I höst återupptar jag min ekonomiutbildning men så börjar jag fundera på det här med "piloteriet" igen. Vad tror ni om att laseroperera ögonen för att på så sätt få godkänt medical 1. Får man göra så i Europa (Sverige)? Är jag för gammal för att starta en utbildning?

    Jag ska ringa Transportstyrelsen på måndag för att se om de har någon form av beslutsunderlag kvar för mitt ärende.
     
  2. AndreasE

    AndreasE Ny medlem

    Jag har ingen aning angående medicalet tyvärr, vill bara säga att du definitivt inte är för gammal iallafall. :)
     
  3. Epelle

    Epelle Medlem

  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hör gärna av dig om vad du kommer fram till. Jag opererade ögonen 1999 så jag fick genomgå extra syntest för PPL/Class 2 hos specialist 2006. Jag frågade då på skoj om jag kunde bli godkänd för Class 1. Då sa han de behövde göra en nogrannare test för det. Inget blankt nej mao, vilket förvånar mig när jag hört annat från tredje part. Jag misstänker att man är väldigt restriktiva här i Europa men om du kan tänka dig att jobba i tex USA kanske det är lite enklare regler vilket det verkar vara efter en snabb googling... Kolla upp det annars?

    Jonas
     
  5. andrew

    andrew Ny medlem

    Tack för svaren! Tack för länken Epelle.

    Jonas: Jag tänkte ringa till Transportsyrelsen på måndag och surra lite allmänt. Min plan (ifall jag ger mig in på detta) är att eventuellt ta en provlektion och testa på att ratta, och om jag vill gå hela vägen så tänkte jag ta PPL här för att sedan bege mig till USA och där ta CPL, IR och CFI. Detta har jag räknat ut att det blir lite billigare, samt verkar det enklare att få jobb som flyginstruktör(?) (i synnerhet på samma skola som man gått) kontra att leta jobb på ett flygbolag, sedan om det blir aktuellt att börja leta sig vidare så kanske man börjar fundera på ME och fullfölja ATPL..

    Vad krävs det för att upprätthålla sitt PPL? :) Är det något som jag kan syssla lite med under studietiden(inom ekonomi då) med minimalt antal flygtimmar för att sedan byta inriktning om jag fastnar för det?

    Detta är dock VÄLDIGT hypotetiskt. Jag känner mig lite allmänt förvirrad och får inget grepp om det här med pilotyrket. I ena lägret finns flygskolorna och optimister som menar på att branschen är på väg uppåt och att man med en del vilja kan få ett första jobb!

    I andra lägret finns det personer som menar på att ens liv är mer eller mindre förstört den dagen man börjar investera pengar i en pilotkarriär.

    Finns det helt opartisk statistik (svart på vitt) över hur många det egentligen är som får jobb? Känns som att jag inte har material att kunna göra en bedömning riktigt.
     
  6. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Angående synoperationen kan ingen säga innan om du kommer bli godkänd eller ej. Det beror helt på om du klarar testet eller ej. Problemet är vad jag hört att risken finns att man blir väldigt ljuskänslig och lätt blir bländad, och det varierar från person till person och hur bra operationen är genomförd.
    Lyssna inte på dom. Vill du bli pilot så tycker jag du ska ta steget. Det är svårt att få jobb, men det är inte omöjligt. Jag vet folk som har fått jobb på direkten (med viss tur), men det finns också dom som söker i flera år utan att få något. Risken är att du ångrar dig resten av livet om du inte prövar.

    Lycka till! :)
     
  7. andrew

    andrew Ny medlem

    Jag har nu varit i kontakt med Transportstyrelsen som menade på att det är ytterst osäkert att en ögonoperation kommer att räcka. Dessutom känns det som att om jag gör en sådan operation och sumpar testerna för bländning så kanske jag förlorar min chans till ett PPL också?

    Förresten hittade bedömningen som jag fick för några år sedan och skulle behöva hjälp att tyda:

    "Liten, alternerande utåtatskelning. Höger öga fullgod synskärpa både med och utan korrektion.På vänster öga kan synskärpan inte korrigeras längre än till 0,8. Korrektionen som krävs på vänster öga uppgår till -2,25 dioptrier sfäriskt och -0,5 dioptrier cylindriskt, vilket innebär -2,75 dioptrier i den mest brytande meridianen.Med ackommodation uppnår höger öga för närvarande fullgod synskärpa utan korrektion, men egentligen finns ett brytningsfel på +1,5 dioptrier och -0,75 dioptrier cylindriskt.

    Vid ett första utförande av ett medicinskt intyg klass 1 får skillnaden i brytningsfel ej överstiga 2,0 dioptrier.

    Skillnaden i brytningsfel uppgår till till 2,75 dioptrierom högerögat inte korrigeras, och 4,25 dioptrier om optimal korrektion används på höger öga. Kraven för medical 1 uppfylls därför ej"

    Jag förstår inte? Jag är alltså bäst utan korrektion sett till skillnaden i brytningsfel? :S Och hur får de fram skillnaden till 2,75? Räknar som en galning men får inte ihop det...

    4,25 är 1,5 + 2,75 om jag förstår rätt?
     
  8. Towpilot

    Towpilot Ny medlem

    Jag är bosatt i USA sen nästan 18 år och jobbar som kapten för ett fraktflygbolag som kör sk "feeder" åt UPS. Kan definitivt rekomendera att komma hit för sin flygutbildning bara man väljer flygskola noga. Men, om du räknar med att stanna kvar ett tag efter fullföljd utbildning för att jobba och skaffa erfarenhet är det en mycket viktig sak att komma ihåg! Jobbet som flyginstruktör, vilket är det enda du kan få, och då enbart bara på samma flygskola där du gjort din egen utbildning är det ENDA flygjobbet du kan få LAGLIGT om du inte är amerikansk medborgare eller har ett permanent uppehålls och arbetstillstånd, ett sk "Green card"!!!! Om någon hävdar att de kan "fixa" något annat jobb åt dig utan detta så ljuger dom!

    Ett annat gott råd jag alltid ger folk som frågar om flygskolor här är att aldrig någonsin deponera mer pengar i en skola än du har råd att förlora i morgon! Typ $500 eller $1000 eller så. Det finns allför många exempel på flygskolor som verkar stabila som berg men som över en natt sätts i konkurs utan att någon elev eller ens fast anställd haft minsta misstanke innan. Ett bra exempel var NAIA som hade många svenska elever. Öppna ett eget bankkonto i en lokal bank i stället så att du kan bevisa för skolan att du har pengarna! Om dom inte accepterar det är dom inte seriösa nog!
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. andrew

    andrew Ny medlem

    Tack för ett givande svar! Jag har också läst att man inte ska deponera för mycket pengar! Finns det bra utbildningar som ger JAA-cert, om inte, hur kostsam är processen att konvertera? Om min syn är fullgod för ett PPL så vill jag inte riskera att faila även medical class 2 (vilket det finns risk för efter laseroperation), jag vill isåfall ta mitt PPL i USA på grund av äventyret!

    Berätta om din resa! Hur lyckades du hamna på andra sidan Atlanten och bli pilot? Låter som ett gäng nålsögon att ta sig igenom? :)
     
Laddar...

Dela sidan