Luftisprovet

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av JonnyS, 15 April 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. JonnyS

    JonnyS Ny medlem

    Failade precis på luftisprovet i färdplanering, grrr...
    Nya tag!

    Problemet är att jag hade en liten svacka förut, så tiden har sprungit på.
    Vad händer när 18 månader från första provet har gått ?
    Har fått lite olika svar och transportstyrelsens sida ger inget.
     
  2. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Som jag hörde då. Behövde man gå om skolgången för den teorin. Skulle tro att man behöver gå till en FTO och skriva in sig där och avlägga närvaro enligt deras schema för ppl-skolningen.

    Men vill du klara och bli flygare ska du inte gå i dessa banor. Jag hade en skitbrokig skolgång för mitt PPL. Jag har nu gått över till en annan flygskola med vettiga lärare och känner nu att allt börjar bli rätt i huvudet igen och jag är på min 15 mån tror jag men är jag oroad för det? > Njet.
     
  3. JonnyS

    JonnyS Ny medlem

    Tack för svar. Nu har jag klarat hela teorin med TVÅ dagars marginal hursomhelst. :p

    Jag är nöjd med flygklubbens skola, det var mest jag som tappade farten bara.
    Men om jag hade fått göra om hela kursen hade jag nog lessnat, och frugan också... :D
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Åh fan. Ah det var på håret det. Ja börjar känna lite lätt stress nu när jag vet att snart återstår mindre än en månad tills jag behöver slutföra.

    Ja det är ju i en balans allt som man gör och det som får lida får lida men det är bara ett längre tillfälle. Nu kan du ju lattja bland molnen och det är inte många procent människor i vårt land som får göra det. Fö förunnat.
     
  5. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Men då har du inte flygit upp än?

    Vad jag vet så behöver du göra det inom 18mån. O alla teoriprov skall vara godkända innan uppflyg sker.
     
  6. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    JonnyS, grattis och bra jobbat! (y)
     
  7. JonnyS

    JonnyS Ny medlem


    Man ska flyga upp inom 24 månader efter avklarad teori. Som jag minns det.
    Men du har rätt -nu börjar det roligaste.

    Fredrik: Tack så mycket! :D Jag är ganska bra på att läsa in teori, men det krävdes rätt mycket disciplin måste jag säga.
     
  8. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    I dag har det gått 11 månader sedan tanken på att ta cert dök upp på allvar.
    I morgon skriver jag skarpt i de två sista ämnena met och hpl. Jag har klarat övriga sju ämnen på första försöket under två perioder vilket innebär att jag har fyra försök på mig att klara av dessa två sista prov. Mao hyfsade odds.
    Met ämnet känns rätt tungt dock. Inte särskilt svårt kanske men rätt brett. Skolprovet gick dock bra så jag är hoppfull :)

    Vis av erfarenhet hittills tycker jag att proven är humana. Bra ställda frågor som man ska kunna för en säker utbildning och flygning. Någon fråga per ämne har det dock funnits som har känts som skaplig överkurs men i det stora hela tycker jag det har varit bra frågor.

    Nav och prestanda kändes som de svåraste ämnena men även på att tiden var knapp. 30 min på met känns också väl lite men men...
    Vi får se hur det går men jag är hoppfull. Sen blir det bara flyga av :)
     
  9. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Det var bra. Jag hade i snitt ett omprov för vart tredje prov som jag skrev. Ja fick skriva om AGK, Met och Nav.

    Det var bättre än de flest i min grupp där någon hade tre omprov i ett ämne. Mycket ska till för att du inte ska sätta det!

    Met känner de flesta var ett trixigt ämne. HPL kände jag var lätt som gillade biologi mycket i plugget.
    Tips är att du pluggar många väderkartor, de som finns i den tillhörande bilagan. Och läs alla Taf & Metar som du hittar. Du ska kunna alla väderkoder då har du en bra förutsättning.
     
  10. JonnyS

    JonnyS Ny medlem

    Jag klarade alla prov på ett försök, lyckades t o m få 100% på något, tills jag kom till NAV och fick ta till tre försök innan det satt och sen Färdplanering två försök. Det var som att gå in i väggen när man tycker att man pluggat på bra och klarar testproven med bra poäng. Jag trodde Airlaw/trafikregler skulle vara värst, men det gick riktigt bra. Bäst är att hänga med i skoltempot och skriva av proven vartefter, men det är inte lätt att hinna med om man jobbar och har ett liv.

    18 månader låter långt, men tiden går fort...

    Tips för de ämnen som känns tröga:
    Jag fick låna Oxfords PPL-CD-skivor som jag kan rekommendera. Pedagogiskt med tydliga animationer.
    När jag läst skolboken, spelat Oxfordskivan och gjort 1000 frågor har jag kört prov-prov.
    Då kan jag rekommendera att köra ett par olika provfrågeprogram. Även om de jag kört var mycket bra har de olika provfrågeförfattarna lite olika fokus.
    Glöm inte att checka av i cyllabus.
     
  11. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Bra. När ska du flyga upp?

    Flög upp idag och satte det.

    Som andra tidigare sagt, jag tror mycket ska till för att man ska faila. Detta troligen för att man har byggt upp så mycket strikt självdisciplin under hela tiden.
    Det var ju lättare gjort än ja nånsin kunde ana....heheh.

    /M
     
    • Gillar Gillar x 2
  12. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Grattis!
     
  13. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Nu har jag hämtat mig efter smällen!
    Met gick bra. Men HPL... Jisses. Vet inte ens om jag fick 50% !? Efteråt satt jag och försökte förstå vad som hände?
    Jag kände igen alla saker som frågorna gällde och kunde egentligen tillräckligt mycket i de ämnena för att passera, men svarsalternativen jag fick var inte av denna värld.
    Tex en fråga om Gkrafter. Positiva Gkrafter vid stigning kändes som ett säkert kort, men sen såg jag alternativ nr 2, negativa G vid looping. Jag vet fortfarande inte vilket som är rätt.
    Sen kändes det som att jag fick 18 frågor om Beslut. De vände och vred på alla tänkbara och otänkbara former av beslutsfattande så jag till slut inte kunde fatta nåt eget beslut.

    De verkade ha tagit frågorna från min lärobok men svarsalternativen från något helt annat. Fick en fråga om Syrebrist (vilket jag är duktigt påläst om) men de fyra svaren jag fick välja på sa nästan emot sig själva.

    Detta ämne var HEMSKT. Och det enda som jag inte har klarat på första försöket. Hemskt det med.

    Kanske hade jag underskattat detta ämne. Endast ett fel på skolprovet kan ha bidragit till det.
    Nåja. Nya tag om två veckor. En sak är säker. Det blir ingen fråga om underskattning iaf.
     
  14. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Nej. Det är klokt att aldrig underskatta proven. Gör man det får man en sån fet smäll av de när man sitter där och skriver.

    Lycka till nästa gång och utnyttja tiden så blir det bra.
     
  15. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Fortsätt kämpa och lycka till vid nästa omprov!
     
  16. Adam

    Adam Aktiv medlem

    HPL, är det "Human Factors"? Den delen är ökänt skum... jag vill minnas att jag återberättade två av frågorna för en pensionerad flygläkare och tillika fd flygvapenpilot, han bara skrattade... kämpa på och acceptera att svaren är konstiga!
     
  17. Stjärnan

    Stjärnan Aktiv medlem

    Japp. Human factors är det.
    tack för stödet alla. Skolprovet (omprovet) satte jag i veckan med 100% men de svaren var humana.

    En fråga jag undrar över är: explicit / implicit. Explicit kommunikation är att föredra i cocpit eftersom det är en rak kommunikation utan risk för missförstånd. Men enl ppl-appen så är implicitfrågor att föredra eftersom det är öppna frågor och inga ja/nej frågor. (Vilket iofs är helt riktigt)

    Man kan ju få en fråga om im eller ex är att föredra i samtal. Klurit minst sagt..

    nåväl. Om en vecka skriver jag omprovet iaf.
     
  18. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Ok. Och om du får en fråga gällande beslut inom grupp så skall det minst försiktiga alternativet övervägas/väljas. En grupp tenderar att bli för övermodiga.

    Lär dig också att artärerna leder syrerikt blod ifrån hjärtat ut i kroppen i det stora blodomloppet medan venerna återför syrefattigt blod ifrån kroppens celler tillbaka till hjärtat. I lilla blodomloppet är det här omvänt.
     
  19. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    Vilket, till skillnad från en hel del annat inom HF, är mycket relevant kunskap.
     

Dela sidan