Atpl-taktik

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Tomcaten, 11 Juni 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Hej flygvänner.

    Snart är nordians vol. 6 utläst. Då har jag bara läst böckerna en gång, förtom powerplant som var intressant så jag ville läsa om den men vad skulle ni råda mig till att göra sen och innan jag börjar skriva skarpa prov?

    Jag kommer att använda bristols bank det säger "alla" är rätt. Men jag har också tillgång till skolans verktyg för online Lärning CATS. Har ngn av er använt CATS?

    En sista fråga, är det klokt att nöja sig med att läsa böckerna endast en gång och sen nöta in bristol och när bristol sitter så skriver man skarpt?

    Mycke o tänka på me de här..

    /M
     
  2. Mattsson

    Mattsson Ny medlem

    Tjenare!

    Snart har jag skjutit klart alla mina luftis prov. Har bara performance kvar och skriva. Hade också nordians upplaga 6, jag har kombinerat dessa med oxfords CBT-er. Detta har jag tyckt varit smidigt och lärorikt.
    Som QB använde jag mig av Aviation exam som jag måste säga har varit riktigt bra. Väldigt detalj rika förklaringar på det mesta, och står det inte förklarat så är det ofta någon i kommentators fältet som diskuterat vidare. Och sen kan man ju säga att det var väldigt snarlikt luftis frågorna. Så man är väl förbered om man använder sig av detta.

    Kommer dock återvända till böckerna när jag skrivit sista provet för repetering.

    Hoppas det går fint, Stort lycka till!
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Jag läste Oxfords böcker tillsammans med Oxfords CBT:er (motsvarande CATS?), och tycker precis som Mattsson att den kombon var suverän. Bra att kunna varva tycker jag. Sen hade jag tillgång till Oxfords frågebank som jag utnyttjade enbart för att kolla av hur jag låg till inför proven. Körde testprov max två-tre ggr per ämne, gick det dåligt läste jag på om de avsnitten jag missade. Jag är generellt skeptisk mot att "nöta" frågor tills dom sitter, tycker inte det är en bra inlärningsteknik. Jag tror risken finns att man bara lär sig frågorna utan att man fattat vad det handlar om. Men där är vi alla olika... ;)

    Mitt tips är att använda Bristol/aviation exam/whatever frågebank för att kolla hur du ligger till. Sen går du tillbaks till böcker/CBT eller annat för att repetera.

    Vilken skola har du läst på?

    Lycka till! :)
     
  4. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    "Mitt tips är att använda Bristol/aviation exam/whatever frågebank för att kolla hur du ligger till. Sen går du tillbaks till böcker/CBT eller annat för att repetera."

    Bra metodik det här.

    EFTA Bromma/Nyköping men bytte till NFK i Nyköping. Har dock kvar mitt engagemang till EFTA för mina ATPL-studier.
     
  5. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Hörde just att EFTA gått i konkurs, hur går det för dig att göra klart ATPL'en?
     
  6. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Inte klar. Jag försöker att se det positiva i det här.

    Har all kurslitteratur och distansinlärningsprogram och gjort obligatoriska närvaro-träffar på skolan.

    Har dialog med annan skola som jag hoppas kan ta över mig på ett så enkelt sätt som möjligt.

    Tydligen är en annställd kvar på skolan som får ta smällarna. Samliga delägare har gått under marken. Jag får inte tag på en en enda.
    Eleverna hade kommit till skolan och sett alla alla möbler var borta. Så fick de reda på att något höll på att hända men det hade nog redan hänt ifrån de som vet och satt skolan i sank.

    Tycker att det är extremt respeklöst att inte ta en diskussion med sina kunder(oss elever)

    En stämningsansökan övervägs i nuläget mot bolagsägarna.
     
  7. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Tråkigt att höra :( Hoppas det löser sig.
     
  8. PPL

    PPL Ny medlem

Dela sidan