Ett klassiskt problem, som antagligen blivit värre iom. de nya, dubbelsidiga TMA-kartorna: Hur tar man ut en kurs mellan två punkter som befinner sig på olika kartblad/sidor av kartan? Vilket är det proffsigaste sättet att lösa problemet på? Det jag har gjort hittills är att ta ut kursen på en ICAO-karta och dra kurslinjer med samma vinkel från brytpunkt till skarv på respektive TMA-kartblad. Verkar fungera hyfsat. Problem uppstår dock om man vill flyga mellan två punkter som ligger både på olika ICAO- och på olika TMA-kartor. Vad göra? En tanke som har slagit mig är att man borde kunna välja en brytpunkt precis i kartskarven. Problemet med det är väl dels att jag inte vill att kartan ska diktera vart jag ska flyga, dels att man har dålig överblick över geografin i kartskarven eftersom man inte ser hela kartbilden samtidigt utan måste titta på olika blad (vilket t.ex. gör skarvarna söder om Arlanda liksom mellan Linköping och Norrköping mycket illa valda). Jag hittade inget om detta i KSAB:s navigeringsbok heller.
Ja det är skitjobbigt. Det jag upptäckt är att det är ett litet "överlapp" på nån centimeter på de kartor jag har så har man tur kam man hitta någon myr eller pöl som syns på båda sidorna som man kan använda
Jag vinner kanske i overkill: brukar ägna halva kvällen innan åt att pressa in vikta kartor, motsvarande ett A4 i taget, i min lilla bläckstråleskrivare, bara det origami på hög nivå. Sen, efter tömda patroner, tejprullar och en del svordomar, har jag ändå bara denna hemgjorda analoga färdväg som backup - medan jag kör via paddan.
Vore det inte då enklare att printa direkt från någon av de webbaserade färdplaneringsverktygen... om det bara är backup så behöver det väl inte vara din favoritkarta?
När jag läste det här kom jag att tänka på ett foto jag har från min gamla lägenhet: jag och en kompis skulle flyga från Norrköping till Luleå, så vi lyfte bort soffbordet och bredde ut fyra TMA-kartor över golvet. Sen drog vi streck... Hur som helst, det jag gjort när det behövts (t.ex till Luleå) är att passa in skalorna i kanten så att kartorna ligger kant i kant och med passning, och sen helt enkelt dra ett blyertsstreck över skarven. Det har funkat hyfsat! En extralång linjal hjälper förstås (jag har en sån i flygväskan, som tillägg till transportören).
Jag har ett antal gånger använt Lantmäteriverkets "Röda Kartan" och deras program KARTEX. Sedan har jag printat ut rutten på ett antal A4-blad med lämplig överlappning. För hand har jag ritat på sidnummer och TMA-gränser, som kan vara av intresse. Normalt håller jag mig i G-luft så det blir inte så mycket att rita in. En del max flyghöjder blir nödvändiga. Jag tycker det fungerar bra att flyga och bläddra sig igen bunten. Dåligt att inte TS har en liknande service på nätet så att man säkert kunde få rätt uppdaterade uppgifter. Har inte Norge sina flygkartor fria på nätet?
Det finns i AIP under ENR: Södra delen och Norra delen Finns lite smått och gott där men ingen riktig VFR-karta, men det vet jag inte vilket land som har? https://aro.lfv.se/Editorial/View/IAIP?folderId=15
Här... Ja, det vill vi ha för alla länder inom EU! Då skulle EASA göra nytta. http://aim.naviair.dk/Pages/default...2&View={ECB30325-DA47-46B8-B10E-1A1D5EE71D81}
Flög på den danska kartan från Roskilde och hem igår och måste säga att den var svår att flyga på. Framförallt för att de stora vägarna är så dåligt utmärkta på kartan. De syntes nästan inte och det är väldigt mycket förorter vilket gör den svår. Vi köpte den i shopen på flygplatsen, hade kört på en 500 000-karta dit. 149 DKK kostade den vilket känns överkomligt.
Jag upptäckte senare att ICAO-kartorna har viss överlappning (till skillnad från TMA-kartorna) och det är väl det som får bli "räddningen", att hittaen brytpunkt som är i någorlunda rätt riktning någonstans i det överlappande området. Men som sagt, jag är lite förvånad över att det inte finns något smart trick (utan att "fuska" med digitala hjälpmedel o.dyl.).