SET och flygklubb!

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av ABC123, 22 Maj 2016.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. ABC123

    ABC123 Ny medlem

    Hej,

    Jag har 2 frågor till alla experter i det här forumet.

    1 - Kan man dra igång en flygklubb och hyra ut turbine kärror som piper meridian eller tbm 700? (tror ni inte att det finns en liten marknad???)

    2 - Om jag äger en DA-42 kan jag hyra ut den till vem som helst (måste uppfylla vissa krav så klart) / när som helst eller så finns det regler som måste följas? Det jag försöker beskriva är kan jag köpa en da-42 och dra igång en affärsvarsamhet och hyra ut till privata piloter med ME/IR behörighet.

    Mvh
    ABC123
     
  2. control

    control Välkänd medlem

    1. Ja, men jag misstänker att det är lättare att hitta delägare till ett företag och få lån till ett företag som ska äga en turbinmaskin än medlemmar till en klubb...
    2. Kör på, det är du/ägaren som bestämmer vem som får hyra! Sätt en vettig prislapp och hamna i mälardalen så har du en kund i mig ;)
     
  3. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Affärsverksamhet kräver väl dock lite mer än att man som privatperson hyr ut sin egen kärra till "kompisar"? Eller?
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. ABC123

    ABC123 Ny medlem

    Jag har läst någonstans att man kan bara hyra ut kärran 12 h per år och max 3 gånger!!! vet inte om det gäller fortfarande. Men man måste kunna hyra ut genom leasing agreement.
     
  5. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Problemet med en turbinkärra är att du ställs inför valet att ha många medlemmar med liten insats, eller få med hög. Om man tar exemplet med många medlemmar med liten insats, så är det inte speciellt attraktivt att ha 40 medlemmar som bara flyger 10-20timmar per år, måste bekosta en typinflygning och typning varje år och ha skyhög försäkring. Dessutom så kommer dom säkert att paja maskinen om dom flyger så lite, eller åtminstone slita ohemult på den. Andra alternativet är ju att ha få medlemmar, kanske 4st på en TBM. För en ny 930 är det över $1miljon per person i åtagande. Har man den typen av pengar, ja då har dom också råd att köpa en egen turbinkärra och slippa dela oftast.
     
    • Gillar Gillar x 1
  6. ABC123

    ABC123 Ny medlem

    Hej Adam,

    Flyger du i staterna för något bolag? Själv jobbade jag för Ameriflight i staterna mellan 2006 - 2008 (Flög PA-31 och BE99 som frakt kapten).

    Sen tänkte jag fråga andra medlemmar angående fractional ownership i Sverige. Måste man ha en AOC för att dra igång den här typen av affärsverksamhet i Sverige med en PC-12?
    Det finns redan flera bolag i södra europa http://www.jetfly.com/en/
     
  7. Adam Frisch

    Adam Frisch Aktiv medlem

    Nej, jag är bara glad amatör. Har använt kärrorna för tjänsteresor, men mest är det privat (dom har en tendens att flyta ihop). Försöker eliminera att flyga reguljärflyg inom USA så mkt det går. Hatar allt TSA trams och sardinburksmentaliteten. För mig är ett flygplan en frihetsmaskin och ibland en tidsmaskin. Värt varenda krona.
     
  8. SE-KNC

    SE-KNC Ny medlem

    Hej, det är 12 ggr per år som man får hyra ut sitt flygplan utan speciellt tillstånd.
    Läs om det här : https://www.transportstyrelsen.se/TSFS/LFS 2007_22.pdf
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan