Flygfält på/nära Tjörn?

Diskussion i '060 Navigation' startad av Jocke, 16 April 2009.

  1. Jocke

    Jocke Medlem

    Jag tänkte flyga ner till släktens sommarstuga på Tjörn i sommar och undrar om det är någon som känner till om det finns några fält att landa på i närheten. Jag hittade ett på Orust via flygkartan.se (bra tjänst!), som tydligen sköttes av Orust flygsällskap, men inga kontaktuppgifter. Hittade inget på nätet om Orust flygsällskap/flygklubb heller.

    Därför undrar jag om det är någon som vet:
    a) Hur man får kontakt med någon som kan lämna mer info om flygfältet på Orust
    b) Om det finns några fler fält i närheten som inte finns med på flygkartan.se, gärna på Tjörn. Det finns ju en hel del små privata fält ute i buskarna har jag förstått, och om man ber snällt kanske man får landa med en UL-kärra på ett sådant?
     
  2. rmjo

    rmjo Ny medlem

    Snabbt taget ur huvudet kommer jag (givetvis) tänka på Säve, Backamo, och så Herr Kjell Brattfors egna fält uppe i Älvängen (Kattleberg). Senast var det väl 600m men har nog förlängts.

    Fast jag vettesjutton om du tycker att nåt av dom är tillräckligt nära Tjörn.
     
  3. pasj66

    pasj66 Medlem

    Hej,
    fick fram den här länken på flygkartan.se när jag förde musen över fältet på kartan...

    http://www.ramphos.se/

    MVH
    Patrik
     
  4. pasj66

    pasj66 Medlem

    Korrektion: Klicka på blobben på kartan...

    /Patrik
     
  5. pasj66

    pasj66 Medlem

    Korrektion: Klicka på blobben på kartan...

    /Patrik
     
  6. dagengryr

    dagengryr Ny medlem

    Jag kan varmt rekommendera Backamo. Ett mycket trevligt fält i närheten av Ljungskile. Ring Jerry på Flyguppdraget och fixa PPR innan bara. Finns såklart i svenska flygfält också under Uddevalla/Backamo.

    M.V.H.
    Karl
     
  7. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Vet inget fält på Tjörn, men jag hittade den här stugan med utsikt över ett flygfält där man kan landa med mindre plan. Vet inte exakt var den är belägen, men känns som den är lite längre norrut i Bohuslän. Kanske kan vara ett alternativ :)

    http://www.sverigestugor.se/Objektbeskrivning/SVobjektbeskrivning840.htm

    Kontakt:

    Incoming Center of Scandinavia AB,
    Sockenvägen 18, S-871 40 Härnösand
    Telefon: +46 (0) 21-495 15 05
    Fax: +46 (0) 21-495 35 46,
    www.sverigestugor.se E-mail: info@sverigestugor.se

    Mvh Airman
     
  8. diveman

    diveman Ny medlem

    Hehe air-man!

    Nu är du allt ute och cyklar, eller skall jag kanske säga flyger! :)

    Kollade in huset och med den informationen man får i texten är det med största sannorlikhet Näsinge i Strömstad de menar. Sedan gick jag in på hitta.se och mätte avstånd och ser att det är ca 11 mil (landmil) mellan Näsinge och Tjörn fågelvägen. Därefter mätte jag på samma sätt avståndet mellan Tjörn och Axvall och det är ungefär lika långt bort! Alltså kan han landa hos dig istället! ;-)


    Mvh


    M
     
  9. Cry

    Cry Ny medlem

    Landade Rörkärr förra sommaren, rätt nära Orust, kul bana mitt i en golfklubb...
    /C.
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Backamo är nog det närmsta fältet ändå. Fanns en som hade ett privat fält på Orust men det är inte aktivt längre. Han klippte trädtopparna och skadade planet så då flyttade han till Backamo istället.
     
  11. Jocke

    Jocke Medlem

    Var det detta fält du syftade på? (Man måste zooma in för att se tydligt var det ligger.)
    http://www.flygkartan.se/059114/ORUST_FLYGS%C3%84LLSKAP/ORUST_FLYGKLUBB
    Jag hade mailkontakt med en kille förra våren, som bekräftade att det var ok att komma dit och landa, men sen kom jag aldrig iväg dit. I sommar ska jag ha revansch, dock, men jag kanske får ta sjöplanet istället, om det du skriver stämmer...
     
  12. Air-man

    Air-man Aktiv medlem

    Hej

    Kolla in http://www.orust-flygklubb.se/
    Vet inte hur lång de kommit med sitt fält, men det går väl att kontakta någon i klubben. De lottar även ut ett flygplan!

    Mvh Air-man
     
  13. JohannesB

    JohannesB Medlem

    Vad jag hörde så hade dom i princip klart för att anlägga ett fält när grannarna gjorde en kovändning och satte stopp för alltihopa.
     
  14. Larscho

    Larscho Moderator

    Står ju tyvärr inget om fältet på deras sida.
     
Laddar...

Dela sidan