Halloj forumister! Om allt vill sig rätt så kommer jag uppfylla en livslång dröm om att äga ett UL-plan! Planet ifråga har inte flygit sen -96. Har stått i en lada hos en privatperson sen dess.. Vad behöver man göra innan man lagligt kan flyga det? Att jag behöver ul-b cert är jag med på. Och hur gör man ett ägarbyte? Får man serva UL-plan som man inte byggt själv?
Ett så gammalt flygplan behöver nog renoveras mer än servas. Ja, du får underhålla UL-flygplan själv men det handlar nog mer om redan luftvärdiga farkoster. Jag skulle nog kontakta EAA med frågor gällande ditt objekt.
Har varit in å sneglat lite på EAA's hemsida, får nog kolla med dom. Priset för att ta certet har gått upp en del sen jag kollade sist.. Var ju bara en 15 år sen..
Tillverkningsår vs registreringsdatum betyder troligen att maskinen är importerad, tillverkad 1984 och tagen i bruk i Sverige 1995.
Jag skulle kontakta KSAK och inte EAA. KSAK har tillsynsansvaret för UL-flygplan genom delegation från TS.
KSAK hade mycket matnyttigt Bla kontaktuppgifter till en besiktningsman endast 2 mil bort Även ansökan/förnyelse flygtillstånd: https://ksak.se/tillsyn-ul/flygplansagare/ Och där kom svaret på ägarbyte också Vart vänder jag mig för att försäkra kärran? Antar att Folksam, Trygg Hansa osv inte är rätt väg att gå..?
Får kolla upp dom då På KSAK hittade jag UL handboken, mycket bra läsning: https://ksak.se/tillsyn-ul/ul-handboken/
Adekvatforsakring.se (RiskPoint), InterHannover, Beta Aviation, Universal Life (försäkringsmäklare)...
Anledningen till att jag rekommenderade EAA är att flygplanet är så gammalt att det troligen måste renoveras ordentligt innan det kan tas i bruk, och då blir det en EAA-fråga av det. Men det korrekta svaret får du av KSAKs kansli när du kontaktar dem, säkert helt rätt att en av KSAKs besiktningsmän tittar på flygplanet och gör en bedömning av vad som ska göras för att få det luftvärdigt. Bra att du hittar vettig info på ksak.se, vi har jobbat en del med att förbättra informationen och mer kommer!
Skulle egentligen tittat på planet i helgen, men han som ärvt det gick å blev farsa i fredags.. Så det är uppskjutet nån vecka. Har sett att UV ljus åldrar väven, hittade även nån "testpenna" som kunde användas för test. Finns det inga loggböcker så är det nog till att riva både motor och transmission för kontroll. Nån som sitter på en länk till verkstadshandboken till Rotax 582LC?
Hittade all litteratur till flertalet Rotax här: https://www.rotax-owner.com/en/support-topmenu/engine-manual
Om årtalet -84 Kan det vara så att någon har matat in fel uppgift på grund av missförstånd i översättning från eller till engelska? designa => formge konstruerad => designed byggd => constructed Det verkar som om Super Koala är konstruerad ungefär 1984. Dess föregångare är konstruerad 1983, enligt Wikipedia.