Tillverkare eller modell istället för Siguuuurd

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Anders Lidén, 19 Februari 2024.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Anders Lidén

    Anders Lidén Aktiv medlem

    Alla som flugit i USA eller sett klipp därifrån vet att man nästan undantagslöst använder flygplanets tillverkare eller modell när man flyger vid okontrollerade flygplatser. Det är sällan man hör ett November på samma sätt som vi använder Sigurd med ibland lång eftersläpning. Sigurd säger ju inget annat än att man sitter i en svenskregistrerad kärra och det är väl säkert nära 99 % av sändningarna som sker från ett sånt luftfartyg i okontrollerad luft.

    Om man istället för Sigurd använder "Skyhawk" eller "Citation" ger det en mycket mer användbar information till övriga i området. Tänk om man vid en start säger att man svänger vänster och stiger mot ... så ger det lite olika uppfattningar med dessa två alternativ.
    Enligt GM får prefixen för tillverkare eller modell användas inom EASA-området, men jag hör det mycket sällan numera. När jag tog min radiotelefonibehörighet så var det med som ett användbart alternativ och användes betydligt oftare i radion.

    Vad tror ni om att använda tillverkare eller modell mer i okontrollerad luft?

    Ännu mer information kan ju läggas till om man säger tex. "fallskärms-" eller "hopp-" framför Cessna så förstår alla snabbt att den kommer att bete sig på ett lite speciellt sätt. "Helikopter" eller "segelflygplan" är inte uttryckligen nämnt men utgör ju också en information som kan vara till stor nytta för andra som lyssnar.
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Staffan

    Staffan Aktiv medlem

    Jag håller med! Det skulle ge en bättre situationsmedvetenhet framförallt vid okontrollerade flygplatser.
     
Laddar...

Dela sidan