Hej alla! Funderat lite på minnesregler och är lite intresserad av vad ni andra använder när ni flyger? Efter uppställning på banan och strax innan start: TTTT: Time Track Transponder Talk Under flygning (ej använt ännu, precis lärt mig, men tycker den verkar bra): FREDA: Fuel (Check) Radio (Set) Engine (Check) Direction Indicator (Check) Altitude (Check) Om ni har några bra minnesregler som ni använder så vore det intressant.
Hei, Jeg lærte av min instruktør en annen variant av TTTT som brukes underveis for hvert punkt på navigasjonsplanen: Time (noter "actual time over" i reiseplan, og regn diff fra ETO) Turn (til ny kurs) Throttle (sjekk motorinstrumenter og juster evt thottle/mix) Talk (evt kommunikasjon med ATC) Mvh Svein Olav Bjerkeset
IMSAFE är en checklist som kan vara till hjälp för att utdröna huruvida man är i ett flygbart skick eller ej. Illness - Is the pilot suffering from any illness or symptom of an illness which might affect them in flight, Medication - Is the pilot currently taking any drugs (prescription or over-the-counter), Stress - Psychological or emotional factors which might affect the pilot's performance, Alcohol - Although legal limits vary by jurisdiction the pilot might want to consider their alcohol consumption within the last 8 or 24 hours, Fatigue - Has the pilot had sufficient sleep and rest in the recent past, and Eating - Is the pilot adequately fed. Mvh Fredrik
Två enkla som jag använder: Vid anslutning i trafikvarv: BBB -Bränsle (Rätt tank) -Blandning (Se till att blandningen är rik) -Bälten (Se till att allt och alla sitter fast) På final: GUMP eller GUMPP -Gasoline (Rätt tank) -Undercarriage (Ner, om man inte landar på vatten) -Mixture (Rik) -Prop (Fullt fram) -Pump (On, om flygplanet har elpump) MVH Håkan
Bra minnesregler! Fler välkomnas! Glöm inte att det finns en sida på flygfyren för detta. Fredrik kanske kan fylla på den med fler från denna tråd? http://flygfyren.nu/mlist.php Jonas
Den har jag missat, tack Jonas.. Håkan: BBB använder jag med, men lite annorlunda, jag har som en grund till min nödchecklista och förberedelser på medvind och kör FFFBBB. Fart Fält Förvärmning Bränsletank Bränslepump Blandning GUMP får jag lägga på minnet om jag börjar flyga lite mer komplexa flygplan, just nu är både ställ och propeller "fixerade"..
Citat Håkan_Olsson härovan: "-Undercarriage (Ner, om man inte landar på vatten)" ...ja, hur var det med den debatten nudå? Eftersom segelplan vid sjölandning SKA ha stället ute har jag dragit den kanske felaktiga slutsatsen att det även gällde motorplan?!
enligt H50P bör även motorutrustade plan ha stället utfällt i syfte att bryta vattenytan och få hjulen (som är låsta) att fungera som vattenskidor. i annat fall (speciellt vid högt nosläge) riskerar planets bakparti att sugas ned i vattnet vid första kontakt, vilket resulterar i att anfallsvinkeln hastigt ökas och planet stallar, som i sin tur leder till ett kraftigare nedslag.
Utan att "vara väldigt på att rätta andra" Vart ätt läsa POH ,om man ska landa stället ute eller inne. /TOC
Nja, det finns ju faktiskt amfibieflygplan som det går fint att landa med både på sjö och på land. Brukligt är ju då att man har landningsstället i uppfällt läge om man landar på vatten annars blir det lika dumt som att landa på fast mark med stället i uppfällt läge. "GUMPEN" går alltså att använda om man flyger sjö också, bara man vet vad man gör.
Det blev ganska kul att läsa kommentarerna efteråt :e Själv hade jag inte en tanke på nödlandning utan bara på normala procedurer.
Ursäkta, Borttaget: (upptäckte att Sobjerke hade i princip samma ramsa!) För övrigt: finns nån möjlighet att helt ta bort ett inlägg?
Apropå amfibieplan antar jag att de flesta sett detta youtube-klipp som visar konsekvenserna av en vattenlandning med hjulen nere. http://www.youtube.com/watch?v=pucmWr55cgw