Standby när man ändrar transponderkod

Diskussion i '070 Operativa procedurer' startad av ankan, 9 September 2010.

  1. ankan

    ankan Medlem

    Hej!

    Ska man sätta transpondern i standby när man ändrar transponderkod?

    Jag gjorde det under skolningen, utan att läraren kommenterade. Men nu sitter jag och slöläser manualen till en "Garmin GTX 320 TRANSPONDER", och där står:

    "An aircraft’s transponder code (when available)
    is utilized to enhance the tracking capabilities of the ATC facility, therefore you should not turn the
    GTX 320 to SBY when making routine code changes."

    Det står också att man ska vara försiktig så att man inte oavsiktligt råkar ha t.ex 7500 inställt medan man justerar.
     
  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Intressant frågeställning. Jag har fått lära mig att vredet skall stå i läge SBY för att man inte ska sända ut transponderkoder under tiden man byter kod.
     
  3. TOC

    TOC Ny medlem

  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hur uppfattar ni flygledare det när flygplan byter transponderkod? Kan ni avgöra om transpondervredet är i läge SBY eller inte? Hur syns det på era skärmar och ställer det till med något problem, det ena eller andra sättet att göra det på?
     
  5. Zeta

    Zeta Medlem

    Ja, den ska vara i standby.
     
  6. TOC

    TOC Ny medlem

  7. TOC

    TOC Ny medlem

  8. ankan

    ankan Medlem

    Självklart ska man läsa POH och instruktionsböckerna för den utrustning som är monterad i flygplanet.

    Vilket är vad jag gjort, och jag blir rejält förvånad att den säger rakt ut att man inte ska sätta transpondern i standby när man ändrar på siffrorna!

    TOC: Länken du skickade är inte till exakt samma transponder, din länk går till Garmin GTX 327, den vi har i klubben heter bara Garmin GTX 320. På GTX 327 verkar man inte använda vred, utan istället har man knappar 0-7, som man trycker på 4 gånger för att knappa in koden, och koden aktiveras inte förän man trycker på den sista knappen.
     
  9. TOC

    TOC Ny medlem

  10. TOC

    TOC Ny medlem

  11. Charlie85

    Charlie85 Medlem

    Intressant diskussion!

    Jag fick också lära mig att den skall ställas i standby när man ställer in ny kod. Sedan fick jag reda på när jag vae ute på en flygning med skolchefen på klubben att man inte alls bör ställa om till standby. Skillnaden är som följer;

    - När du ställer om till standby så försvinner du från radarskärmen hos trafikledarna.

    - När du behåller den på mode C eller dylikt och helt sonika bara vrider om till ny kod så försvinner endast taggen med din höjd från radarskärmen, medans ditt eko är kvar.

    Anledningen till att man utan problem kan ställa om till ny kod utan att trafikledarna får massa kod-flipper på skärmen är att det krävs 2 st "svep" på radarn för att den nya koden ska visas. Detta motsvarar ca. 10 sekunder. Och på 10 sekunder borde man hinna med att byta kod utan större problem.

    Om man fått, som jag fick, motiveringen att ställa in standby pga. risken att hamna på 7700 medans man byter kod så kan man ju helt enkelt bara börja byta från höger så bör det problemet aldrig kunna uppstå.

    Hoppas det här har hjälpt lite! :)

    /Kalle, http://becomingapilot.wordpress.com/
     
  12. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Kul att du delar med dig av dina erfarenheter :) Jag har också blivit lärd att alltid ställa om till stand by innan ny transponderkod ställs in.

    Mvh
    Fredrik
     

Dela sidan