PPL i Skåne

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Chris90, 1 Juni 2021.

Taggar:
Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Chris90

    Chris90 Ny medlem

    Hej alla!

    Jag funderar på att påbörja PPL-kurs nu i höst eller våren 2022. Jag är bosatt i Helsingborg och ser att det finns en rätt många flygklubbar i närheten.

    Har kikat på Landskrona, Ljungbyhed, Ängelholm och Höganäs. Någon som är medlem i någon av dessa eller har annan positiv (eller negativ) erfarenhet att dela med sig? Några allmäna råd på vad man ska tänka på innan man väljer klubb/flygskola?
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Dimme

    Dimme Aktiv medlem

    Hej Chris.

    Jag är nybliven flyginstruktör i jakt på en flygskola där jag kan instruera. Dessvärre är situationen sådan att alla flygskolor jag har varit i kontakt med i Skåne inte är intresserade av att ha en ny instruktör. Anledningen verkar vara att många gamla flygintruktörer livnär sig på detta nu när de flesta fått sparken från deras ordinarie flygjobb.

    Jag skulle kunna hjälpa dig ta din PPL om du kan tänka dig flyga med mig. Om du skulle kunna tänka dig köra till Malmö så finns det möjligen en flygskola där vi kan flyga. Annars kan jag flyga för vilken flygskola/flygklubb som helst så länge vi lyckas övertygga dem att låta mig flyga med dig.

    Jag är inte intresserad att känna pengar på att vara din instruktör. Jag älskar verkligen flyga och lära ut. Har varit utbildare på LTH tidigare.

    Om du är intresserad kontakta mig via PM så kan vi ta det därifrån.
     
    Senast redigerad: 4 Juni 2021
  3. magnusl

    magnusl Medlem

    Nordvästra Skånes flygklubb i Höganäs är annars en mycket trevlig och välkomnande plats.

    Tog mitt PPL där 2009 och flyger där fortfarande. Finns god tillgång på bra lärare och lätt att ordna med teoriprov mm. Eftersom du bor i Helsingborg är det även nära för dig.

    Behöver du hjälp med att få kontakt med klubben hör av dig.

    Det beror lite på vad du har för förväntan om tid. Det brukar ta åtminstone ett år att ta ett PPL i och med teori men det går ju att göra snabbare än så om man har bråttom och hittar en instruktör där man tillsammans kan lägga upp en plan, som med Dimme, under förutsättning att ni hittar en flygskola.

    Men låt det annars ta lite tid att ta ditt PPL, det är mycket att smälta och resan dit är oftast trevlig!
     
    • Håller med Håller med x 1
  4. AxelMalmgren

    AxelMalmgren Ny medlem

    Precis som Magnus säger så är NSF supertrevlig klubb, annars kan jag bara prata gott om Ängelholms flygklubb. Varit medlem där under många år och de lärarna som är aktiva där är verkligen fantastiska, alla är lärare på TFHS och kör skolningen på ÄFK vid sidan av.

    Christoffer och Jonas på ÄFK kommer du bli riktigt imponerad av.

    Men med tanke på att du utgår ifrån Helsingborg så är ju NSF närmre för dig och ett lika bra alternativ!

    Lycka till.
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    @Dimme Stort grattis, lycka till!

    @Chris90 Hoppas du hittar en bra instruktör och skola. I efterhand har jag insett hur bedrövlig min instruktör var.
     
  6. Chris90

    Chris90 Ny medlem

    Tack alla för era svar! Kommer nog bli ett antal provlektioner nu till sommaren Svårt val!
     
Laddar...

Dela sidan