Flytvästar och flygning

Diskussion i 'Flygsäkerhet' startad av Jonas, 2 November 2017.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 5 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Hallå!

    I år har jag flugit i en annan klubb där alla maskiner är privata men som disponeras av klubben.
    Jättebra upplägg och fina maskiner men det som har varit synd är att många av dessa inte har några ordentliga flytvästar, jämfört med de man använt förut som bilden nedan.

    Vad som finns är packade flytvästar, typ som man har på kommersiella flyg. Bryter man förpackningen så måste man betala för ompackning sen.

    Tankarna är att det inte känns ok att inte kunna inspektera dem innan flygning. Hur hinner jag få på mig den som pilot vid nödlandning på vatten? Hur hinner jag hjälpa barnen med att få på dessa om något händer i ett trångt plan?

    Har ställt in flygning till Gotland i sommar pga det. Funderar på om man skulle skaffa sig en egen flytväst och någon till barnen? Kostar dock en 2000 +-500kr st vilket känns lite overkill för enstaka flygningar i någon annans maskin.
    upload_2017-11-2_9-8-12.png


    Vad har ni för tankar kring detta?


    Jonas
     
  2. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Som flygplansägare är det en enkel fråga för mig. Det är väl samma princip som med headset, gillar man inte det som ingår i hyran så köper man egna.

    Jag förstår även din synpunkt att ta på sig flyvästen i luften om det är barn med som måste kollas, men då är det kanske ändå läge att köpa åt barnen och dessa kan du använda själv om dom inte är med.
     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Kanske får bli att man köper själv. Kommer inte ihåg om den behöver vara godkänd på något sätt? Vad har du till din maskin?
    Funderar om man kan ha vanliga båtflytvästar till de minsta om det är en kort flygning (obekvämt på långa sträckor)?

    Den här är KSABs billigaste. 1538kr:

    https://www.pilotshop.se/product/raddningsvast-baltic-winner-150-zip-svart

    Hittade en som verkar vara samma på annat ställe för 745kr.

    https://www.dogger.se/uppblas-r-vas...LHAU74Vd-MFAL_YDRHpGEskEYkXv2pExoCBrsQAvD_BwE
     
  4. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

  5. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Det är flytvästar som ofta kommer från samma tillverkare jag köpte min på Clas Ohlsson 795 kr

    Se till att det inte är en väst som blåser upp sig i kontakt med vatten då det kan vara svårt att komma ur t.ex. en PA28 med uppblåst väst
     
    • Gillar Gillar x 2
  6. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för input!
     
  7. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    För mig är en förseglad flytväst samma sak som ingen flytväst alls. I små flygplan har man flytvästen på från första början om det finns risk att den behövs. De som tycker annat får gärna förklara hur man som pilot i ett skarpt läge skall kunna packa upp flytvästen, krångla på sig den, försöka få sina pax att göra detsamma samtidigt som man skall flyga flygplanet och har ett fullt nödläge att hantera.

    Det känns också som ganska nojjigt av flygplansägarna. I den klubb där du flög förut har vi ju flytvästar som inte är förseglade och det har såvitt jag vet aldrig varit problem med skador e.dyl.

    Inom parentes sagt så har ju även den klubben inhyrda flygplan, men då håller klubben med headset, flytvästar etc. och inte flygplanägaren.
     
    • Gillar Gillar x 1
  8. jekroth

    jekroth Aktiv medlem

    Jag vet nu inte vilken klubb Jonas skriver om, men om vi tar Hässlö flygförening som exempel så är det enskilda flygplansägare som hyr ut sin maskin och då också tilllhandahåller headset, flytvästar mm. Jag vet att det varit problem med att material inte alltid sköts på ett bra sätt och de kostnaderna hamnar då på den enskilde flygplansägaren. Ett headset används ofta och fel upptäcks relativt snabbt men en flytväst kan bli liggande länge utan att någon använder dem, att sedan försöka komma och få ersättning för de hänt något eller att de försvunnit är näst intill omöjligt. Det påverkar i slutändan huspriser på flygplanet. Därför tycker jag enligt mitt första inlägg att ägaren har ändå givit en möjlig flytväst även om den inte är optimal.

    Om det är klubbägda maskiner så tycker jag att det skall finnas bra utrustning för då är det en kollektiv kostnad om det inte sköts. Det behövs heller inte 4 flytvästar till varje maskin utan det kan räcka med ett mindre antal, självklart beroende hur klubbens medlemmar använder flygplanen. I klubbmiljö är det sen mycket lättare att håla koll på den gemensamma utrustningen då den kan förvaras centralt.

    Jag är med på samma tanke. Att flyvästen sätts på innan start när man har den typen av flygning framför sig. Åtminstone skall piloten ha den på för att kunna koncentrera sig på att flyga flygplanet vid problem. Vuxna pax har dock ganska gått om tid även om det är trångt om man har bra höjd
     
    • Gillar Gillar x 1
  9. Vlad

    Vlad Ny medlem

    Angående automatisk uppblåsning i kontakt med vatten, vilket man vill undvika om man fortfarande sitter inne i planet:

    Jag pratade med Baltic på båtmässan, och de sa att man kan skruva bort cellulosa-patronen som gör att västen blåses upp atomatiskt. Men de rekommenderade att man då mailar dem för att få en liten gratis plastplugg som ska skruvas dit i stället, så man inte riskerar att västen blåses upp p.g.a. mekanisk stöt mot utlösningssprinten. Sagt och gjort, funkade bra.

    Jag köpte nämligen en Baltic Argus 150, med automatisk uppblåsning, mest för att den fanns att köpa snabbt den dagen jag skulle ut och flyga över skärgården. Enligt Hjertmans får de inte längre sälja räddningsvästar som inte blåses upp automatiskt.

    https://www.hjertmans.se/produkter/...vastar-comfort/baltic-argus-pro-rod-utan-sele

    Jag sätter på mig västen redan innan start, och den sitter skönt utan att hindra, så det finns ingen anledning att låta bli.
     
    • Gillar Gillar x 3
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Bra tråd! Beställde preis två flytvästar till mitt flygplan nu. Anser också att den ska vara på vid start även om jag erkänner att jag kan slarva ibland. Har aldrig gillat de där gula förpackade flytvästarna till piloten.

    Köpte från Hjertmans enligt @Vlads rekommendation och skrev att jag ville ha plastpluggar också. Såg på kampanj-sidan att de hade en väst nedsatt från 1850 till 990 kr så jag köpte en sån och en sån röd som Vlad had köpt.
     
  11. Vlad

    Vlad Ny medlem

    Det är inte säkert att Hjertmans har koll på pluggarna. Jag pratade direkt med Erik Frode på Baltic, som snabbt och vänligt hjälpte mig.

    Om man inte har alltför bråttom så kan man även jämföra priser via www.prisjakt.nu
    Men ofta äter frakten upp ev. prisskillnad, och i flygekonomi gör någon hundring hit eller dit inte så stor skillnad ;-)
     
    Senast redigerad: 22 November 2017
  12. Larscho

    Larscho Moderator

    Nej, de hörde precis av sig och sa att de inte riktigt visste vad jag menade. Däremot så fick jag tipset att man kunde plocka loss patronen, lägga den i handfatet så att löser ut sig och sedan sätta tillbaka den. Då får man samma funktion. Men jag kanske kan kolla med han Frode på Baltic om man kan få plastpluggar istället.

    Nackdelen med att ta bort automatiken är ju att status-symbolen blir röd hela tiden.
     
  13. Vlad

    Vlad Ny medlem

    Västen har två status-indikatorer: en för gaspatronen, en för vattenutlösaren. Om du vet varför den ena lyser rött, så gör det ju inte så mycket.

    Jag tycker det verkar dumt att göra som Hjertmans säger. Varför sabba patronen? Bättre att spara den, så kan man montera dit den om man t.ex. ska segla en dag, och vill ha automatiken.
     
  14. Larscho

    Larscho Moderator

    Låter rimligt! Jag trodde att var en gemensam indikator för båda funktionerna.
     
Laddar...

Dela sidan