Konverterting av Amerikanskt PPL till LAPL eller EU PPL

Diskussion i 'Certifikat & behörigheter' startad av niklasrahkonen, 15 Maj 2020.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 4 medlemmar.
  1. niklasrahkonen

    niklasrahkonen Ny medlem

    Jag har bosatt mig i Arvika efter att ha bott i USA sedan 1984. Jag har ett utgånget svenskt A certikat och S certifikat från 1980 talet och ett giltigt amerikanskt PPL. Ca 600 flygtimmar totalt. Vilka regler gäller för att få mitt ameikanska certifkat konverterat till ett svenskt LAPL eller PPL. Vilka teoirprov måste jag göra och var någonstans kan jag göra dessa prov? Hur fungerar det med uppflygningen? Jag hade tänkt att börja med ett LAPL och segelflyg certifikat. Jag har blivit medlem i Sunne FK.
     
    • Gillar Gillar x 1
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Hej!
    Såhär säger regelverket Part-FCL angående din situation:
    upload_2020-5-18_12-54-14.png

    Här på sida 226 hittar du texten:
    https://eur-lex.europa.eu/legal-content/en/TXT/PDF/?uri=CELEX:02011R1178-20191221&from=EN

    Du har ju mer än 100 flygtimmar vilket är bra. Då skulle jag rekommendera dig att först ordna medical och göra språkprov. Sedan vet jag inte om du måste gå via en DTO men du kan prova att maila TS på luftfart@transportstyrelsen.se och fråga om hur du går tillväga för att få göra examination för Air Law och Human Performance. Möjligtvis då att en skola måste anmäla dig för det.

    Vad gäller den praktiska flygningen sedan kan det vara så att du behöver 6 flygtimmar i en skola innan du gör din uppflygning, men där är jag lite osäker. Det kanske inte finns något formellt krav heller men så som jag tolkar punkt (c) ovan så kan det vara 6 timmar som gäller.

    Lycka till!
     
  3. Axelaxe

    Axelaxe Medlem

    Hej! Jag gjorde samma konvertering 2018. Precis som Larscho skriver så är det airlaw och human performance (av någon anledning) du behöver skriva.

    Jag gjorde det genom flygskola och det var inga problem förutom att ditt FAA ppl måste vara current, vilket min inte var då mitt BAFR hade går ut. Hittade en vänlig flyglärare med FAA behörighet som gjorde en FR.
     
    • Gillar Gillar x 1
  4. nenne

    nenne Ny medlem

    1970 hade jag ett svenskt PPL. Skolade instrument hos Grafair i Uppsala & på Gotland. Gjorde teoriprovet på FAA i Frankfurt. Flög upp på Le Bourget för en fransk FAA examinator. Han skrev ut ett handskrivet FAA i cert. Med detta i handen gick jag till luftis på Bromma & fick direkt ett svenskt i bevis. Det var kanske lite lättare förr. Monsieur Caron hade tape med sig & och tapade över 1 instrument i taget. Till slut fick jag flyga på fartmätaren, höjdmätaren, kula & spade & 1 Vor & gå in i intersection holding & så passade m. Caron att stalla planet. Nu har jag gått kurs i Linköping & klarat provet för GPS inflygningar.
     

Dela sidan