Nya föreskrifter gällande obligatorisk händelserapportering

Diskussion i '070 Operativa procedurer' startad av TOC, 3 Juli 2007.

  1. TOC

    TOC Ny medlem

    Nya föreskrifter gällande obligatorisk händelserapportering

    Fick post från LFS.
    Nu gäller det att studera,och rapportera!
    Studera att inte bli rapporterat och studera att kan rapportera.
    Gissar att avikelserapporterna ökar kraftigt.
    / TOC
     
  2. pcreithe

    pcreithe Ny medlem

    Jag tror detta kan vara någonting positivt. Först och främst väcker det uppmärksamhet om piloter som inte borde vara i luften.

    Äntligen någonting vettigt.
     
  3. TOC

    TOC Ny medlem


    Är villig att hålla med.
    Gissar bara att rapportering blir ensidigt.
    Det finns nog inte många PPL:are som vill rapportera.
    mvh /TOC
     
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Detta är ju i allra högsta grad en attitydfråga som privatflyget måste arbeta i så fall om det du säger stämmer.

    Att rapportera tycker jag för övrigt vittnar om en viss professionalism. Varför ska inte "PPL:are" som kollektiv kunna höja sig till den nivån?

    Mvh
    Fredrik
     
  5. Håkan_Olsson

    Håkan_Olsson Medlem

    Rapporteringen har börjat !
    Jag såg två kompisar som satt och skrev rapporter i går kväll pga att de fått göra omdrag pga grågäss på fältet.

    Rapportering har jag inget emot men kommer är "luftis" beredda på att hantera den relativt stora informationsmängd som kan komma in till dem?

    MVH
    Håkan
     
  6. TOC

    TOC Ny medlem

    Måste erkänna att undertecknad har låtit bli att rapportera flera gånger,säkerligen har även ATC låtit bli att rapportera ömsesidigt.

    Förra året,landet Sverige, öppen instrumentflygplats,kanska stor sådan.
    Ligger på final ca 1000 fot,får klart landa bana xx.
    Cirka 400 fot kvar till sättning,hör jag att en affärsjet får klart att ställa upp på samma bana.
    Ser att Cessnan börjar rulla,ropar upp twr,xx-xxx final bana xx.
    Har aldrig,före eller efter,hört tornet reagera snabbare.
    Cessnan stanade och jag fick klart landa igen,

    Jag upplevde inte situationen farligt just då,men passaseraren(en polis),frågade om det alltid var så här!

    Fattade beslut att inte rapportera,oprofessiolism eller inte,vem vet.

    Jag är övertygad att han i tornet lärde sig nånting,jag hade redn lärt tidigare att klart landa är inte alltid så klart.

    Dom andra inblandare har ej heller rapporterat,alla är vi lika.

    Är inte så övertygad att rapportera alltid är att visa professiolism.

    Den här händelen var näst värst som jag har råkat ut för.
    Mindre konstigheter har hänt,har ringt (ibland) upp tornet eller controllen att reda ut saken.
    mvh /TOC
    Vet någon var får man ta statistik för avikelserapporter för senaste tjugo åren som piloter har skrivit?
     
  7. DA

    DA Ny medlem

    Jag får också erkänna att jag inte har rapporterat allt som har hänt, men jag tycker fortfarande att man ska rapportera, även om alla parter lärde sig nått från incidenten så får man inte glömma att det finns andra människor som kan ta lärdom utav det.

    Jag tycker om att läsa alla rapporterade händelser även om det är mycket "pa28an flög in i kontrolzon utan tillstånd" så finns det en och annan händelse som man kan ta lärdom utav

    Edit: glömde länka till sidan om det finns nån som inte vet vart dom finns

    http://www.luftfartsstyrelsen.se/templates/LS_InfoSida_70_30____38136.aspx

    MVH
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem

    Hittar inte en enda rapport som piloten har lämnat?
    Det är nog så enkelt att det är bara piloter som ställer till det!
    mvh /TOC
     
  9. MattiasNN

    MattiasNN Medlem

    Såg flera incidenter som måste vara rapporterade av piloten. Det står inte vem som rapporterat.
    Tex följande händelser: 07-01-03, 07-01-15, 07-01-23 (esgp), 07-02-07 (falcon10), 07-02-07 (ESNN är definitvt rapporterat av pilot.).
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

  11. TOC

    TOC Ny medlem

  12. TOC

    TOC Ny medlem

Laddar...

Dela sidan