TRA -Temporary Reserved Area

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Bubblaren, 16 Juli 2019.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Bubblaren

    Bubblaren Ny medlem

    Jag satt och funderade på att dra till Anholt under semestern. När jag kollade av luftrummen i Skydemon så fick jag upp att Anholt ligger i TRA Kattegatt 2. Jag minns inget om något luftrum TRA från PPL-utbildningen
    Informationen är rätt knapphändig. Vad jag fått fram så förekommer det militär flygning i området och att VRF trafik ska undvika att flyga in där.
    Magkänslan säger att jag ska göra som vanligt kolla Notam , lägga färdplan och prata med Copehagen på vägen. Skulle det vara något borde Copenhagen meddela detta alternativt hänvisa till annan (militär) frekvens.
    Känns väldigt dumt om man skulle fått något om bakfoten och störa militär trafik (och i detta fall med utländskt luftfartyg).
    Någon som har mer erfarenhet som kan räta ut lite frågetecken åt mig?
     
  2. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    TRA är inte standardiserade internationellt, så i G-luft betraktar dem som vilka R-områden som helst -- dvs jag tittar i AIP vilka villkor som gäller. Även "vanliga" R-områden är ju inte alltid upprättade och även om de är det så kan man ofta få passera. I kontrollerad luft är jag lite mindre noggrann eftersom det är trafikledningens ansvar att ge mig klareringar så att jag inte hamnar i ett aktivt TRA.
     

Dela sidan