Ställbar propeller = olja på rutan?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Lennart, 27 Juni 2013.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 9 medlemmar.
  1. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag måste bara fråga er som flyger med ställbar propeller.
    Har ni också en konstant kladdig vindruta?
    Jag är så less på att göra ren rutan som man knappt ser ut genom efter en timmes flygning.
    Propellern har totalt 80 tim nu och har för 5 timmer sedan varit demonterad i Borlänge och skickad till Oslo för byte av packningar.
    Den verkar inte blivit det minsta bättre av det! Bara min plånbok som blivit tunnare!!
    Rutan tar rätt mycket stryk av detta! Ska det vara så här?
     
  2. Bodd

    Bodd Medlem

    Vilken typ av propeller har du? Är det fett eller olja du får på rutan?

    I Hartzells manual står följande:
    A new propeller may leak grease slightly during
    the first several hours of operation. This leakage
    may be caused by the seating of seals and
    O-rings, and the slinging of lubricants used
    during assembly. Such leakage should stop
    within the first ten hours of operation.

    Det är väl inte helt ovanligt med ett visst fettlager på rutan på CS-maskiner, men någonstans går ju gränsen för vad som är normalt och acceptabelt.
     
  3. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Det är en mccauley 82" tvåbladig propeller.
    Det tråkiga är att jag lämnade in den till Norrönafly just för att den stänkte ner rutan.
    Då förväntade man sig att den inte skulle göra det efter dom har haft den i en månad!
    Men det kan vara fett som kommer på rutan? Det är svårt att avgöra..
    Har för mig att jag läste någonstans att det kan bli så här om man kör med olja som har för tunn viskositet?
    Jag vet i alla fall att jag inte har sprickor i huben så det är bara att flyga..
    Det tråkiga är att den blir så kladdig att det blir svårt att se genom rutan i motljus efter bara 30 min flygning.. :(
     
  4. Volare

    Volare Medlem

    Har aldrig märkt något kladd från propellern.

    DynAero constant speed prop på min MCR-M.
     
  5. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Kanske det blir bättre med tiden då... Jag flyger den i tio timmar till sedan ska jag klaga igen.
    Den är ju nästan ny!!
     
  6. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Har heller aldrig märkt nåt kladd på de två Safirer jag flyger. En med enbart ställbar prop. och en med constant speed. Vet dock ej så här på rak arm vad det är för fabrikat/modell på propelrarna.
     
  7. DanielW

    DanielW Medlem

    Jag har flugit en del med ställbar prop, aldrig sett en oljefläck. Klaga, det är fel.
     
  8. chrlin

    chrlin Ny medlem

    Jag har inte heller haft dylikt problem med ställbar propeller, och det med Diamond Katana.
     
  9. Lennart

    Lennart Välkänd medlem

    Jag ska verkligen göra det!!
     
  10. pasj66

    pasj66 Medlem

    Hej,
    vet inte om nedanstående gäller din prop men upp till 20h kan den tydligen hålla på.. Det är inte någon olja som ligger kvar någonstans sen före du skickade iväg den som fortfarande kryper fram?

    http://www.mccauley.textron.com/sl1998-24.pdf
     
  11. litens

    litens Aktiv medlem

    Att det släpper fett så insidan av bladet blir kladdigt och de släpper en del på rutan är inte helt ovanligt men en ny- inkörd skall inte göra det.

    Som exempel gjorde vi i våras OH på vår Bellanca Super Decathlon som "fettade" en del innan men nu efter är det så man kan äta sushi vid navet trots 50 timmar aerobatics.

    Det borde ju lämna någon garanti på sina jobb, de måste ha monterat fel packning eller skadat packningen vid montering.

    OBS vår OH var också på norrönafly så det är inget fel på dem i grunden för de har uppenbarligen gjort minst en propeller rätt (mina Seneca proppar är nya och är också 100% täta).

    Surt med problem på nya saker.
     
  12. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Glöm inte att ta ur nyckeln innan du käkar sushi
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan