Hjälpmedel vid PPL-prov i prestandra & färdplanering

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av REX, 13 December 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. REX

    REX Ny medlem

    Hej hopp!

    Mitt första inlägg här på forumet.
    Skriver PPL prov i prestandra & färdplanering på måndag. Jag har fått infon att de hjälpmedel man får använda sig av vid det provet ska vara specifierade på Luftis hemsida.

    Givetvis hittar jag det inte (det är ju en myndighet liksom...) och infon jag kommit åt genom vänner och kontakter är bara "ja men det var nog navskivan och nåt mer osv osv)

    Lite brådis är det ju, måndag som sagt...

    Så - vilka tillbehör ska man/får man använda vid färdplaneringsprovet?

    (och har ni några tips på delar att plugga extra på?)

    Mvh
    Johan
     
  2. JohanF

    JohanF Ny medlem

    Jag har fått det här som svar från Transportstyrelsen. Det var snart två år sedan jag frågade så det kan ju hända att det blivit några ändringar.

    • Linjal​
    • Passare​
    • Transportör[1]
    • Navskiva​
    • En icke programmerbar, icke alfanumerisk kalkylator med normala vetenskapliga funktioner. (Typ Casio fx 82 el. likvärdig).​
    • Karta 2152AB​
    • Prestandabilagor L1P​

     
    • Gillar Gillar x 1
  3. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Ser rätt ut.
    Min provvakt lät mig och andra i salen även använda mobilen för uträkningar. Hon hade bra översyn av oss så jag förstår att hon kunde tillåta det.
     
  4. REX

    REX Ny medlem

    Provet avklarat :)
     
    • Gillar Gillar x 3
  5. REX

    REX Ny medlem

    Tack för infon! Jag köpte en räknare för 99:- på Biltema som tar vinklarna. iPhone har en tendens att knasa till det ibland om man inte lägger in parenteser.
     
  6. Tomcaten

    Tomcaten Aktiv medlem

    Bra. Det var inte så svårt va?

    Man bävade litegrann för det här provet men för min del räckte det att sitta hemma en vecka innan provet och räkna på precis allt och alla exempel som mina böcker innehöll.
     
  7. REX

    REX Ny medlem

    Hade 85% - och då fick jag bara någon enstaka fråga på de områdena som jag är "bra" på
    Jag körde "bara" PPL appen två varv i färdplanering och läste lite på vissa detaljer jag behöver lära mig mer om. Skönt att det verkar som det räckte.

    Ett prov kvar (Navigation) så nu börjar slutet på resan närma sig. Tjohej!!!
     
    • Gillar Gillar x 1
Laddar...

Dela sidan