Bärbar flygradio med VOR

Diskussion i '060 Navigation' startad av josa84, 8 Maj 2009.

  1. josa84

    josa84 Ny medlem

    Hej!

    Ska inledningsvis berätta att jag själv inte är pilot ännu. Men jag har för avsikt att börja skola UL-B. Fick mitt elevtillstånd så sent som igår.

    Hur som helst har jag fått ärva en Icom A-22 bärbar flygradio med VOR-nav. Dessutom är detta en USA-version vilket betyder något fler funktioner än den europeiska varianten. T.ex. duplex för att kunna navigera och kommunicera samtidigt.

    Frågan är får man använda denna radion för VOR-navigering i Sverige vid UL-flygning? Vad kan radion tänkas vara värd?

    --
    MVH
    Johan
     
  2. Jippe

    Jippe Ny medlem

    Ja du kan använda den mot vor-stationer.
    Jag köpte min för tretusen.
     
  3. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Grattis till en fin radio. Tänk på att du har en sändarknapp och därmed behöver har radiotillstånd för att använda/sända.

    Personligen (PPL-innehavare) menar jag att dessa är att anse som reservradioapparater, förvisso mkt fina sådana, och det är så jag använder/inte använder min. Tänk på att nyttan av VOR-mottagare minskar för varje VOR som släcks ner och det är ju den trenden som gäller. En handburen GPS är betydligt bättre som navigerings-backup. Jag har en skarvkontakt så att jag kan ansluta headsetet direkt till radio om så skulle behövas. Ganska smart tycker jag, eftersom ljudnivån är hög och det är svårt att höra/höras.

    Jag antar att vissa UL skulle kunna ha en dylik fast monterad som huvudradio?

    Alltså, finfin apparat som inte alls ska säljas!
     
  4. josa84

    josa84 Ny medlem

    Tack för svaren!

    Jag är mycket väl medveten om att tillstånd krävs för att sända. Men tack för påminnelsen.

    Frågan är hur jag enkelt kan förbättra mottagningen på marken. Jag hör ju flyg som ligger väldigt högt och långt iväg. Jag har ca 4-5 mil till Ronneby. Men har bara kunnat höra något enstaka plan i varvet. Inte TWR eller CTRL.

    Några idéer?
     
  5. SE-AFB

    SE-AFB Medlem

    Det borde vara hyfsat enkelt och billigt att montera större antenn. Kopplingen är ju av standardmodell. Kanske något större och stabilare än bara längre spröt, men det där finns det många andra som kan mycket mer om än jag...

    Får du upp den på lite höjd med mer fri sikt mot horisonten så händer det grejer med räckvidden!
     
Laddar...

Dela sidan