Är det tillåtet att flyga till Linköping/Malmen (ESCF)?

Diskussion i '060 Navigation' startad av Michael J, 6 Februari 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 8 medlemmar.
  1. Michael J

    Michael J Ny medlem

    Hur är situationen att flyga till Malmen, läser i AIP att det krävs ett PPR på 72 timmar innan.
    Någon som varit där och lyckats få PPR eller är det SAAB fältet man ska satsa på istället?
     
  2. Hylander

    Hylander Aktiv medlem

    Det är inte tillåtet med privatflyg på Malmen längre :-(. Ska du flyga till Linköping rekomenderas Saab fältet. PPR krävs.
     
  3. Michael J

    Michael J Ny medlem

    Stort tack, misstänkte det nästan.
    Jag kolalde nys på Uppsala ESCM på AIP och ser att det inte finns några kartor för fältet, är det pga det är ett militärfält det inte finns publicerat eller är det bara så att man som privatflygare inte ska flyga dit? Jag vet när jag skolade så gjorde vi studsar på ESCM, men det var 6 år sedan
     
  4. Airborne again

    Airborne again Välkänd medlem

    i AIP finns bara kartor för (civilt) godkända instrumentflygplatser och det är inte ESCM. Det är inte samma sak som att civilt flyg inte tillåts. Vilka regler de har för att (inte) bevilja PPR vet jag inte, men jag kan tänka mig att det är förhållandevis lätt (för att vara ett militärfält alltså) eftersom det redan finns visst civilflyg baserat på fältet (ambulansflyg och tills nyligen en flygklubb). Ring tornet och fråga!
     
  5. martin-esmi

    martin-esmi Medlem

    Landade där för många år sedan och det var lite pyssel men fick OK till slut. Fick faxa in lite uppgifter innan PPR, ex passnummer om inte minnet sviker.
     
  6. control

    control Välkänd medlem

    Har det hänt något sen 2014, finns det färska erfarenheter, kan man om man får ttillstånd, parkera vid flygvapenmuseet, besöka detta och sedan flyga hem?
     
  7. Larscho

    Larscho Moderator

    Vet ej, inte provat.
     
  8. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Provade för ett knappt år sedan och fick blankt nej
     
  9. Knorren

    Knorren Medlem

    Tyvärr inte tillåtet, och lär nog heller inte bli under överskådlig framtid.
     
Laddar...

Dela sidan