2014- Ditt bästa flygminne?

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Larscho, 29 December 2014.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 7 medlemmar.
  1. Larscho

    Larscho Moderator

    Tänkte att man kunde avrunda året som man så ofta gör, genom att blicka tillbaka. Vad är ditt bästa flygminne?

    Mitt bästa minne är helgen den 24-25e maj då det var Håtunadagen och även Rollouten i Västerås. Det var en maxad flyghelg med fantastiskt väder och en massa flygplan. På söndagen flög jag till Västerås med pappa i framsits och hade med mig mamma på vägen tillbaka. Det var också första gången jag flög på en uppvisning. Här nedan är en bild från min förevisningsflygning med Klemm 35 som flygs genom Bro Airshow.
    IMG_6605 Daniel Karlsson.jpg
    Foto: Daniel Karlsson
     
    • Gillar Gillar x 2
  2. BosseB

    BosseB Aktiv medlem

    Svårt att spöa flygning med en sån kärra, men mitt bästa minne var klubbutflykten med THF från Skå till Arlanda. Kort flygning men för en PPL-pilot en unik upplevelse att få klarering att landa bakom landande B738 på 19R. Jag kände mig både liten och stor på samma gång.
     
    • Gillar Gillar x 4
  3. hans_p

    hans_p Moderator Flygfyren Operations

    Som vanligt är året fylld med fina flygningar men bäst var nog när jag och damen flög till Visby och stannade två nätter. Även eskaderflygningen till norra Tyskland med stopp i Wilhelmshaven och Rostock var en höjdare!
     
    • Gillar Gillar x 3
  4. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Eftersom det "bara" blev bogserflygning denna säsong så var det enkelt att välja bästa flygminne :)

    10471223_10153236955760021_6278615484644954087_o.jpg
     
    • Gillar Gillar x 1
  5. control

    control Välkänd medlem

    Få timmar i år, bästa flygningen var nog min avslutande lektion för Avancebehörigheten. vi fick söka lite för att hitta lagligt stora luckor mellan CB-molnen :D
     
    • Gillar Gillar x 3
  6. Larscho

    Larscho Moderator

    Härlig bild Fredrik! Snyggt att du fick med segelkärran och dess skugga.
     
    • Gillar Gillar x 1
  7. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    10250250_10152161269222917_7021444801113442045_n.jpg

    Klart bästa flygminne 2014 var min flygning från Las Vegas till Grand Canyon West. Hyrde en PA32 i Las Vegas och gjorde en dagstripp därifrån med släkt. Spännande på många sätt! Velat se Grand Canyon sen barnsben. Nu fick jag flyga dit själv i en för mig ny flygplanstyp :). Även spännande att densitetshöjden låg på 7300' och utanför POH-diagrammen :) Blev inte heller så mycket dyrare än charter dit, trots 3 lediga platser, då kändes det inte fel att ha flygcert :) Flygningen tillbaka var inte så dum heller, inflygning över Las Vegas i mörker :)

    Känns nästan som man måste göra en liknande resa varje år nu. Courchevel nån gång? ;)

    Ett bra år, trots en del inställda flygningar. Ca 25h "landade" det på.
     
    • Gillar Gillar x 2
  8. Larscho

    Larscho Moderator

    Ser ut att vara en härlig flygning. Måste ta mig över dit och flyga lite på riktigt. Har kikat lite på att flyga tvärs kontinenten där och det är inte omöjligt dyrt. Får se när tiden passar in. :)

    För mig blev det ca 35 h, ett bottenrekord sedan jag började flyga(400 h året innan) men samtidigt känner jag att jag haft mer än någonsin att göra på flygfronten. Ska bli spännande att se vad 2015 har att bjuda på...
     
  9. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Samma här, drömmer om att flyga kust till kust där....tyvärr måste man flyga tillbaks med kärran jämfört om man bilat...
     
  10. Larscho

    Larscho Moderator

    Är man flera som tänker samma tanke så kan man ju försöka komma överens om att ett gäng flyger väst och det andra flyger tillbaka österut. Förutsatt att man vill flyga samma flygplantyp då.
     
    • Gillar Gillar x 1
  11. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Rensade upp i tråden och flyttade alla inlägg kopplade till handling på Arlanda till en ny tråd. Fortsätt den diskussionen här och och den om ditt bästa flygminne 2014 i denna tråd.
     
    • Gillar Gillar x 1
  12. christerk

    christerk Ny medlem

    Bästa flygminnet från 2014 är den varma julidagen då jag och en flygkompis började dagen med att flyga från Borås till Borgholm. Promenerade ner till stan och åt lunch. Drog därefter vidare till Visby för en glass som eftermiddagsfika nere vid hamnen. Vi avslutade dagen med ett kvällsdopp på Visingsö på vägen hem till Borås igen. Mycket flygning, och en tur som bara är möjlig genom att flyga själv!
     
    • Gillar Gillar x 2
  13. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Lät väldigt trevligt!
     
Laddar...

Dela sidan