710 000?

Diskussion i 'Flygutbildning' startad av Simple Man, 21 Oktober 2008.

  1. Simple Man

    Simple Man Medlem

    Hej!

    Jag har bestämt mig att börja utbilda mig till pilot. lidair verkar vara ett alternativ. Att utbilda sig från start PPL - CPL till slut kostar 710 000kr på LIDAIR !

    Jag undrar vad ni tycker eller har hört om skolan samt vad ni tycker om summan. tips & råd uppskattas i högsta grad !:tupX2

    Tack i förväg
     
  2. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Hej, kul att du kör igång :tup

    Ett tips är att kolla runt lite innan du kör igång. Lidair är en bra skola, men 710 000 är mycket pengar, och man hör hela tiden lösa rykten om hur dom behandlar folk ekonomiskt.

    Innan du bestämmer dig, besök airways också. Jag tror inte att det är lika dyrt. Dessutom får du flyga Diamon Da40 och Da42 med Garmin 1 000.
    Det ligger mitt emot Lidair. Ring och prata lite med dom där. Dom är riktigt trevliga :)
     
  3. paulis

    paulis Ny medlem

    Jag måste säga att jag tycker att LidAir är ett bra alternativ då även PIC flygningen ingår i utbildningen (visst gör den inte det på Airways?). Det blir väl ungefär 100 timmar extra man behöver från ett PPL till ett CPL annars som man måste flyga på egen hand och då måste man ju betala bränsleskatten också... :X

    Sen har väl inte airways PPL-teori? Dom skickar vad jag har hört sina elever till flygteoriskolan, där det tar ca ett halvår att göra klart bara PPL-teorin. På lidair läser man klart PPL-teorin på ca 6 veckor...

    Rätta mig om jag har fel men jag tycker iallafall att det lutar mest åt lid-air alternativet :h
     
  4. Simple Man

    Simple Man Medlem

    airways utbildar PPL, ATPL, IFR, CPL, strax över 500 000:-
    Lidair utbildar PPL, ATPL, ME, PIC, MCC och CPL 710 000:-

    När jag frågade airways vart mankan läsa PIC, MCC eller hur mycket det skulle kosta, så visste dem inte.
     
  5. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Det stämmer att det inte går att samla sina PIC timmar hos airways.
    Det bästa är faktiskt att göra det på någon diverse flygklubb. Jag tror att du har rätt när du säger att man inte behöver betala bränsleskatten hos lidair, men deras timmpris har jag för mig är
    1 500 kr, kontra flygklubben där du flyger för ca 1 100 kr i timmen inklusive bränsleskatten. 400 kr billigare i timpris alltså :h
    Teorin går lite snabbare på lidair, det stämmer. Fast å andra sidan har flygteoriskolan en mycket högre standart. jag läser själv Atpl på heltid där nu och är väldigt nöjd.
    Om teorin blir klar på 6 veckor eller 6 månader spelar ingen större roll, då du flyger paralellt med teorikursen.
    I dom där 6 månaderna tror jag att det är inräknat tid för examination också. :)
     
  6. paulis

    paulis Ny medlem

    hm. ja det finns ju både fördelar och nackdelar med båda sätten som tåls att diskuteras.
    kan det alltså kosta ca 1100:-/h inkl. skatten? det låter ju bra isåfall.
     
  7. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Ja, i slutändan är det ju upp till invdividen att välja vad som passar bäst :)
    Jo, jag flyger på stockholms flygklubb, så här ser våran prislista ut:

    SE-ETO C150 878 :-
    SE-GKC C150 878 :-
    SE-GMD C172 1116 :-
    SE-KZP C172 1116 :-
    SE-KFZ PA28 1229 :-
    SE-KMO PA28 1229 :-
    SE-LAI PA28RT 1399 :-
     
  8. TOC

    TOC Ny medlem

  9. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Stockholms flygklubb kör alltså med tacotid?
     
  10. TOC

    TOC Ny medlem

  11. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Jo, det är lite synd tycker jag. Klubben körde med flygtid förut, det byttes ganska nyligen, vilket jag tror kan leda till att folk börjar slarva med checklistor osv bara för att inte stå och låta motorn gå på marken. Fast samtidigt kan jag tänka mig att det är många som fuskar när det gäller att debitera efter flygtid. :(
     
  12. TOC

    TOC Ny medlem

  13. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Det var ett bra tips :)
    Nej precis, det ska man inte göra, men jag misstänker att många kommer att tänka i den banan.
     
  14. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    På flynordic har vi några piloter som utbildade sig på lidair, och efter deras erfarenheter vågar jag knappt säga namnet.

    Lidair är en bekvämlighet för den som har pengar, självklart. Hade jag varit ekonomiskt oberoende hade jag förmodligen också valt lidair.
    Det går snabbt och då kostar det även lite mer..

    Men gör man alla moment på olika skolor kan man komma undan en 200.000 billigare, vilket jag tycker är viktigare än att det ska gå fort.
     
  15. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Utbildningen ska ju ge bra resultat också. Jag tagit en provlektion ME på lidair, och var inte så speciellt imponerad.
     
  16. Simple Man

    Simple Man Medlem

    Jag hade tänkt Lidair, eftersom att det är nära mig, dem har alla kurrser. Fast om jag kan spara pengar genom att gå till olika skolor, gärna för mig !

    Okej, skulle du kunna utveckla lite mer angående " olika skolor, billigare". Vart, hur mycket?


    Airways utbildar en till PPL, ATPL, IFR, CPL för 500 000:-
    resten av kurserna som MCC, PIC, IR osv, vart kan man läsa dessa och hur mkt kostar det?

    Finns det andra sätt att gå tillväga så att det blir billigare än airways. Vart, hur mycket?

    - tack i förväg. :tup
     
  17. wetterström

    wetterström Ny medlem

    Tror att du har missförstått Certifikaten lite bara, vilket är rätt lätt att göra med alla förvirrande förkortningar. :p
    Så här ser det ut:

    När du är klar hos airways eller Lidair, kommer du att gå ut med CPL, ME och IR. IR betyder Instrument Rating och låter dig flyga IFR, som är en flygregel.
    Själva Atpl får du inte förns du har jobbat som pilot ett tag och det är dags att bli kapten. Timkravet för att bli kapten är 1 500 timmar. Däremot kommer du att läsa atpl teorin. Så du får helt enkelt
    CPL/ME/IR med atpl teori :)
     
  18. Simple Man

    Simple Man Medlem

    Ja, men så vitt jag har förstått det så är det så att man inte får PIC eller MCC hos airways.

    Hos lidair får man allt för 710 000:-
    hos airways får man allt förutom MCC och pic för 500 000:-

    Om jag läser hos airways, undrar jag vart jag kan läsa MCC och PIC senare ohc hur mkt...
     
  19. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej! Jag vill börja med att hälsa dig välkommen till Flygfyren!

    När det gäller PIC så är det inget man läser till utan det har att göra med om man är befälhavare ombord eller ej ombord på flygplanet när man flyger.

    Skolar du med en flyglärare och ni båda sitter i flygplanet så är det läraren som loggar sin flygtid som PIC eftersom det är han som har det fulla ansvaret för den flygning som genomförs. Du loggar i detta exempel din som DUAL som visar att du har skolat med en lärare.

    När du flyger själv första gången - då loggar du din tid som PIC!

    Hängde du med? :)

    Mvh
    Fredrik
     
  20. Simple Man

    Simple Man Medlem

    Okej, jag tror att jag förstår nu.

    Det jag undrar är väl att om jag avslutar min utbildning på airways, vad har jag kvar att läsa för att kunna arbeta (visst behöver man sina flygtimmar, men man måste ju läsa allt som man behöver). som t.e.x. MCC.
     

Dela sidan