Aircraft magnetism

Diskussion i '060 Navigation' startad av m_nordh, 30 November 2009.

  1. m_nordh

    m_nordh Medlem

    sitter och läser om Aircraft magnetism i Oxford ATPL. får inte riktigt grepp om vad "blue pole" är för något? hoppas att någon här kan hjälpa mig att förstå =)

    Mvh Mikael
     
  2. Larscho

    Larscho Moderator

    Om du har Oxford-boken för G-Nav framme så kolla på sidan 3-1.
    Där ser du vad som menas med blue pole. Bilden visar väldigt bra. Alltså norra delen av jordens egna magnetfält.
    En vanlig magnet pekar med den röda änden mot nord. Då brukar man säga att den norra delen av magnetfältet är den blåa polen illustrerad som en vanlig magnet.
     
  3. Mats B

    Mats B Medlem

    ...och om du läser i den nya upplagan från 2008 så är det sidan 43 i kapitlet "Earth Magnetism".

    mvh / Mats B
     
  4. Larscho

    Larscho Moderator

    Just ja, jag har inte den senaste upplagan :)
     
  5. Marcus_b

    Marcus_b Ny medlem

    Hej jag hoppas att jag har kommit rätt nu jag har nämligen skaffat en Boeing 757 Captain som jag o min kompis flyger med nu där är ett problem om nån här på navigations forumet kan hjälpa mej jag brukar flyga med Auto Pilot på och höjden är låst och kurs och Heading Hold Switch men flyget drar ändå till höger och vänster var du än flyger kan det ha någott med flyg data systemet produkten är Just Flights och sen mitt i allt så kan flyget byta kurs om det är nån som kan hjälpa mej här så skulle jag bli glad MVH Marcus :tup
     
  6. above&beyond

    above&beyond Ny medlem

    det var längesen man höll på med såndära men testa att enbart köra med autopilot --> HDG , om du har FMC i spelet så kan du knappa in legs osv och sedan trycka på VNAV/LNAV eller va det nu heter och följa din rutt via FMC´n
     
Laddar...

Dela sidan