ATP (L?)

Diskussion i 'Café Flygfyren' startad av Fakkah, 21 Juni 2007.

  1. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Hallå!

    Tänkte bara försöka redogöra angående ATP teorin.

    Såg på "Inställningar" där man kunde knappa in vilka certifikat man har står det:
    "ATPL - Airline Transport Pilot License"

    Varit lite rabalder om detta..

    Såvitt jag har förstått det så är ATP inte en indirekt Licens man får, utan en behörighet "på" (till?) sitt CPL.

    Vet inte om det är jag som fått detta om bakfoten eller om det är rätt eller fel att kalla ATP för en licens.

    Berätta gärna så jag får klargörelse angående detta!

    Hälsn.
    Andreas
     
  2. endreqs

    endreqs Ny medlem

    Hej ! Beklager men fel. ATPL är en licenc ( cert ).

    Det är inte en behörighet och har aldri varit.

    EQS
     
  3. sannakarlsson

    sannakarlsson Ny medlem

    Men man kan väl ha CPL med ATP (dvs bara teorin/frozen) tills dess att man har fått ihop sina timmar..?
     
  4. Ejvind

    Ejvind Medlem

    ok här kommer ett klargörande:

    ATP-teori är en behörighet som man kan få inskrivet i certet, det ända kravet för att man skall kunna läsa in ATP-teorin är att man som lägst skall ha ett giltit PPL.
    (ofta kallar folk det för ATPL-teori men det är fel)

    ATPL är en typ av certifikat(license) precis som CPL och PPL.
    ATPL krävs för att vara befälhavare på ett flygplan certifierat för 2 piloter. För att jobba som styrman räcker det att ha CPL.

    För att man skall kunna ansöka om ett ATPL, krävs CPL + IRME +ATP-teori + 1500 h Totaltid (varav minnst ett visst antal timmar IFR, ME, PIC, CC samt Co-pilot på ett flerpilots-fpl. mm.)

    Sedan förekommer begreppet "Fryst ATPL" / "frozen ATPL"
    detta innebär att man har CPL samt de behörigheter som krävs för att få ett ATPL, dvs. IR ME, ATP-teori samt MCC eller 500 h co-pilot-tid på ett flygplan certifierat för två piloter,
    Men saknar minimi-timmarna som kävs för ett ATPL.

    Hoppas att det klarnar! :)
    /Ejvind
     
  5. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Sen tycker jag att det är lite märkligt att det finns folk här på forumet som säger sig ha ATPL men endast 200-400 h TT...
    det är för mig helt oförklarligt.
    :q
     
  6. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Jaså, okej. Så när man kommit upp till 1500 h, blir det automatiskt ett "tinat" ATPL?

    Och behöver man inte NQ också?:q

    Tack för alla svaren! :tupX2
     
  7. Djin

    Djin Ny medlem

    NQ är väl kanske inte så nödvändigt om du har IR liksom.
     
  8. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Aha, är NQ bara tillämpat för PPL?

    Trodde det var något alla kommersiella piloter behövde ha :laugh
     
  9. Ejvind

    Ejvind Medlem

    nej det blir inte ett "tinat" ATPL automatiskt utan man måste ansöka om det själv, sen måste man även genomgå någon form av kaptens-utbildning på bolaget man jobbar på men jag är osäker på om det är myndighetskrav eller endast bolagens krav.

    Det är också tämligen onödigt att skaffa sig ATPL certet om man ändå inte inom kort kommer befodras till kapten i bolaget man jobbar på eftersom ett ATPL är avsevärt mycket dyrare att hålla aktivt än ett CPL.

    Det är riktigt att NQ är inkluderat i ett IR.
    i sverige är ju faktsikt NQ t.o.m. ett krav för att ens få börja skola IR (jag är nästan säker på att det är så)

    fast själv tycker jag absolut att det är läskigare och svårare att flyga mörker VFR än IFR men det är en annan sak.
    /Ejvind
     
  10. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Jaha, så man behöver alltså inte ha ett ATPL för att tex få jobb på något bolag?

    Andra har nämligen sagt att de flesta bolagen man söker till frågar "Varför har du inte ATPL? Fixa den och återkom sedan".

    Det kanske bara är Bullsh** eller?

    Ejvind, du är duktig för att vara 22!! :p:tupX2
     
  11. Ejvind

    Ejvind Medlem

    Tack ;)
    men det är kanske inte så konstigt att man snappat upp ett och annat när man har varit flygtokig större delen av livet :)

    nej det är vad jag vet mycket ovanligt att de ställer krav på ATPL när man söker jobb som styrman.. däremot är det ju vanligt bland de större bolagen som opererar stora flygplan att de har krav på flera tusen timmar för att bli styrman men det är för att pilotutbudet är så stort och att det givetvis blir billigast och enklast för bolaget att ta in en erfaren pilot, helst med många timmar på typen.

    visst kanske det skulle kunna förekomma att bolag har krav på ATPL för styrmän, isåfall skulle det vara i syfte att snabbt kunna befodra styrmännen till kaptener om bolaget skulle vara i stort behov av det.
     
  12. Fakkah

    Fakkah Ny medlem

    Jo det kan stämma, men egentligen, med närmare eftertanke..
    Vem vill inte bli CMD? :laugh

    Lite OT:

    Å andra sidan, hur hade bolagen tänkt att man ska få ihop sina timmar, om man inte blir anställd med för lite timmar?

    Ska man då behöva betala ur egen pengarpung för att hyra en tex A380 för att få timmar? (haha):tdow
     
  13. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Hej!

    När ni använder citatfunktionen, tänk på att bara citera just den text som ni direkt svarar på. Det underlättar framför allt för andra som läser tråden vid ett senare tillfälle om citaten är kortare och mer koncisa!

    Mvh
    Fredrik
     

Dela sidan