Att dela samma luftrum med andra typer av flygtyg

Diskussion i '090 Flygradiotelefoni' startad av Roman, 8 September 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 3 medlemmar.
  1. Roman

    Roman Ny medlem

  2. Fredrik

    Fredrik Moderator Flygfyren Operations

    Vad är syftet med denna länkning? Det vore intressant om du skrev något mer än bara en länk så att det blir en diskussion av det hela.

    /Fredrik, moderator
     
  3. Roman

    Roman Ny medlem

    Hej Fredrik,
    Ämnesrubriken kan ge läsaren en ledtråd. Jag har i alla fall lagt till ett par ord :)
    På nätet finns det uppsjö av sidor, bloggar, forum, m.m. där man kan lägga ut information. Att länka till källan är effektivaste sätt att få uppdaterad info.
    Medlemmarnas frågor och kommentarer kan bara hjälpa oss att förstå varandra.

    MVH
    Roman
     
  4. MattiasNN

    MattiasNN Medlem

    Dela luftrum gör vi redan med allt möjligt från kanadagäss till MD80. Om vi håller oss till det som du troligen avser, allmänflyg i G-luftrum, så är det ingen skillnad alls från tidigare.

    När jag flyger VFR är det "se och bli sedd" som gäller. Jag använder belysning och framför allt mina ögon för att undvika att hamna i potentiellt farliga situationer med andra i luften.
    Jag utgår aldrig från att jag är ensam i luften.
    Jag sänder på den frekvens som gäller för fältet när jag är i området vare sig det är någon i luften eller inte. Det är för mig otänkbart att inte meddela final även om jag är inne på min tredje studs utan att ha hört ett ljud från andra på radion tidigare.

    Jag vet inte om det är bra eller dåligt, men jag utgår också från att andra flyger utan radio, utan att titta sig omkring och utan att följa trafikvarv eller andra flygregler.

    Tyvärr har jag den högst personliga uppfattningen att ju mindre maskin desto mindre respekt för procedurer. Detta kräver mer uppmärksamhet av mig. Jag kan inte styra det andra flygplanet eller förutsätta dess rörelser.

    Det står inte så mycket i länken om hur gyrokopterpiloter ska tänka om annan trafik...

    Avslutningsvis vill jag dock poängtera att jag inte alls är emot gyrokopter eller andra lättare flygetyg. De är häftiga att se och jag hoppas jag får möjligheten att åka med någon dag :)

    Att dela fält med alla former av flyg är det bästa för oss flygare oavsett inriktning! Fallskärmshoppare, Segelflyg, Trike, PPL-are, Gyrokopter, Modellflyg borde i större utsträckning samarbeta! Ökad gemenskap, ökad förståelse och delade kostnader för markinvesteringar!

    Mer flyg åt folket!
     
Laddar...

Dela sidan