AVGAS priser Europa + 6 sitsigt plan

Diskussion i 'Flygteknik' startad av Jonas, 30 Januari 2012.

Bevakare:
Den här tråden bevakas av 2 medlemmar.
  1. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Funderar lite på flyga söderut i sommar.

    Någon som vet var man hittar priser för tex 100LL i Europa, typ Spanien, Italien, Frankrike?

    Undrar dessutom om vilka klubbar som hyr ut 6-Sits? Helst med utgång från Skåneregionen. Jag känner till att Västerås flygförening, Nyköpings flygklubb och Ljungbyhed hur ut PA32R Saratoga. Vet ni några fler?

    Tack på förhand.

    Jonas
     
  2. Mats B

    Mats B Medlem

    Efter lite "Googlande" (ca 1 minut) så hittade jag det här som kanske kan hjälpa lite.
    http://www.you-fly.com/airport/

    Med vänlig hälsning, Mats
     
  3. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations

    Tack för länken Mats! Jag googlade tydligen inte tillräckligt länge :)

    Vänligen

    Jonas
     
  4. Mats B

    Mats B Medlem

    Hej igen Jonas,
    Måste det vara 6-sitsigt?
    Urvalet blir ju rätt begränsat när det gäller klubbflygplan, samt att de motorerna är rätt törstiga, läs dyrt att tanka i Europa. Tänker på Tyskland där det är apdyrt med både 100LL och Jet A1.
    Finns det inga exempelvis DA40 med diesel att tillgå? Isåfall rekommenderar jag Polen där Jet A1 är betydligt billigare.
    Vi betalade 6 kr litern i Warsava i somras när vi tog hem en DA42.
    Visserligen skulle de ha 1000 kr i handling också..... Fast då blev vi serverade kaffe i porslinskoppar sittandes i en bekväm soffa under tiden planet tankades.. :)
    Tillgången på 100LL blir också mer och mer begränsad.

    Flyg lågt och sakta!
    Med vänlig hälsning, Mats
     
  5. Jonas

    Jonas Moderator Flygfyren Operations


    Hej Mats!

    Tack för dina synpunkter!

    Min tanke var att vi skulle åka ett gäng på 6 pers ner till tex Italien eller Spanien på lite solsemester denna eller nästa sommar. Ljungbyheds flygklubb tar 1850 kr/h för den med en marchhastighet på 150kt. Ganska bra pris per NM/pers :) Dock så tillkommer ju pris för inflygning (som man ändå har nytta av senare) och gästmedlemskap.

    Om man kunde hålla sig till en 4-sitsig så var din tanke om diesel riktig bra, för man får väl tillbaka mellanskillnaden från klubben antar jag?

    Jonas
     
Laddar...

Dela sidan